شناسهٔ خبر: 128573 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش«نماینده» از تدبیر تکراری تعطیلی مدارس در فصل سرما

عدم ابتکار دولت در رفع معضل آلودگی هوا

ابتکار/1* با توجه به مصوبه‌ای که دولت در رابطه با آلودگی هوا داشت تا کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست و همکاری سایر دستگاه‌ها راه‌های جلوگیری از افزایش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهد، نیز راه به‌جایی نبرده و همچنان این موضوع به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی پابرجاست

هفته نامه «نماینده» - سه سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد اما همچنان موضوع آلودگی هوا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات حل نشده به شمار می‌رود تا جایی که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از امکان تعطیلی دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای و حتی یک‌ماهه مدارس در زمان آلودگی و پایداری هوا در فصول سرد خبر می‌دهد.

معصومه ابتکار درباره بررسی‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مصوبه دولت مبنی بر کاهش ساعت شروع و پایان کار دستگاه‌های دولتی و مدارس یا تعطیلی مدارس در برخی روزهای پاییز و زمستان می‌گوید: امکان تعطیلی برای مدارس در روزهایی که پایداری هوا ایجاد می‌شود، وجود دارد و در حال بررسی این موضوع هستیم.

ابتکار همچنین درباره آخرین وضعیت پیش‌بینی‌شده برای تعطیلی مدارس در روزهای آلوده و روزهایی که با افزایش پایداری هوا در سال جاری با آن مواجه خواهیم شد، می‌افزاید: در این راستا، تعطیلات دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای و حتی یک‌ماهه هم پیشنهاد شده است که باید ببینیم کدام‌یک از پیشنهادات بیشتر مورد توافق قرار می‌گیرد.

این اظهارات خانم ابتکار نشانگر این است که همچنان این دولت نیز برای کاهش آلودگی هوا از همان روش‌های قدیمی و تکراری تعطیل کردن مدارس استفاده می‌کند و ابتکاری ندارد روش‌هایی که در بسیاری مواقع هیچ دردی از این معضل را درمان نمی‌کند.

علی‌اصغر رجبی مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط‌زیست نیز چندی قبل از بررسی کارشناسی این سازمان برای تغییر ساعت دستگاه‌ها و ادارات به همراه کاهش ایام و ساعت مدارس خبر داده و گفته بود: نتیجه بررسی‌ها به‌زودی به دولت ارائه می‌شود تا هیئت‌وزیران درباره آن تصمیم‌گیری کند؛ بسته مدیریت تقاضای سفر شامل تغییر ساعات شروع و پایان ساعات کار کارمندان دستگاه‌های مختلف، کاهش ساعت و ایام تعطیلی مدارس و تغییر زمان تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی از تابستان به زمستان است.

اما معضل آلودگی هوا سال ۹۲ بیش‌ازپیش به بنزین‌های تولید داخل ربط داده می‌شد که خانم ابتکار با اصرار بر بی‌کیفیت بودن بنزین تولید داخل مجلس را مجاب کرد که بنزین‌های یورو ۴ باید وارد کرد.

ادعای آلوده بودن پتروبنزین‌ها و شاهد مدعایی با عنوان آلودگی هوای پایتخت و افزایش سرطان، آن‌قدر اهمیت داشت که برای اثبات و کشف صحت‌وسقم ادعای ابتکارِ دولت، نمایندگان مردم در بهارستان را به تکاپو بیندازد تا از لابه‌لای جو غبارآلودی که ایجاد و اذهان مردمی که مشوش کرده بود، واقعیت را کشف کنند.

در این میان اما علی‌رغم هیاهوی رسانه‌ای ایجاد شده، بهارستانی‌ها تصریح کردند که گزارش مستندی مبنی بر آلودگی بنزین‌های تولید داخل وجود ندارد. در نهایت نیز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی، به‌صراحت ادعای آلودگی پتروبنزین‌ها را رد کرد.

با این تفاسیر موضوع به بنزین‌هایی یورو ۴ برمی‌گردد که خانم ابتکار با اصرار زیادش باعث واردات این بنزین شد؛ بنزینی که وقتی به ایران رسید مشخص شد از نوع یورو ۲ است.

البته موضوع آلودگی هوای کلان‌شهرها تنها موضوع نیست که دولت تدبیر و امید هیچ راهکار قابل‌توجهی برای آن ارائه نداده و موضوع ریزگردها نیز معضل دیگری است که مسئولان دولتی و در رأس آن رئیس سازمان محیط‌زیست پس از سه سال به دنبال راه‌حل است و در پاسخ، آن را به کشورهای خارجی حواله می‌دهد.

ابتکار در این زمینه می‌گوید:‌ منشأ خارجی این گردوغبار عمدتاً کشور عراق است که شمال غرب عراق کاملاً و متأسفانه جز اراضی متصرفه داعش است و از کنترل دولت عراق خارج است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه یک ناحیه در جنوب عربستان سعودی از کانون‌های اصلی گردوغبار است، ادامه می‌دهد: با در نظر گرفتن ابعاد موضوع می‌توان دریافت که عراق ۸ میلیون هکتار کانون بحرانی گردوغبار دارد.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی ۱۱ میلیون هکتار قانون بحرانی گردوغبار دارد، ادامه داد: ایران از ابتدای دولت یازدهم ستاد ملی مبارزه با گردوغبار شکل گرفت که کار اصلی این ستاد انجام مطالعه در رابطه با کانون‌های داخلی گردوغبار ایران قرار داد.

ابتکار با اشاره به سطح خارجی گردوغبارها گفت: دولت قبل نیز دراین‌باره وارد مذاکره شد و دراین‌باره تفاهم‌نامه‌ای با عراق داریم و بنده در اسفند سال ۹۳ به عراق رفتیم و در آنجا درخت کاشتیم تا مقابله با طرح‌های گردوغبار عراق را کلید بزنیم.

با توجه به مصوبه‌ای که دولت در رابطه با آلودگی هوا داشت تا کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست و همکاری سایر دستگاه‌ها راه‌های جلوگیری از افزایش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهد، نیز راه به‌جایی نبرده و همچنان این موضوع به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی پابرجاست.

معضلی که به نظر می‌رسد در دولت تدبیر و امید هم راه‌حلی برای آن یافت نشده و همچنان با آغاز به کار مدارس باید شاهد تعطیلی و یا کاهش ساعات کار در ادارات باشیم.

نظر شما