شناسهٔ خبر: 128563 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد:

قریب به ۱۰۰ استعلام برای راه‌اندازی یک کسب‌وکارکوچک!

معصومه آقاپور43 معصومه آقاپور در گفتگو با «نماینده» گفت: برای اخذ یک مجوز جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید ۷۲ نامه استعلام تهیه شود! تازه این درصورتی است که در طی گرفتن این استعلام‌ها دست‌اندازی ایجاد نشود وگرنه این نامه‌ها به بیش از ۱۰۰ نامه می‌رسد. درحالیکه در یک کشور آفریقایی ظرف ۲۴ ساعت به‌صورت اینترنتی مجوز ۶ شرکت صادر می‌شود!

«معصومه آقاپور علیشاهی» نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی است. هفته‌نامه «نماینده» به گفت‌وگو با این نماینده از استان آذربایجان شرقی پرداخته است. دکتر آقاپور علیشاهی در این گپ‌وگفت به مشکلات روز حوزه انتخابیه‌اش اشاره داشت و نیز به‌عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به بررسی راهکارهای خروج از رکود پرداخت. شرح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

* به‌عنوان یکی از بانوانی که در بهارستان مسئولیت نمایندگی را به‌عهده دارید، تعامل با مسئولان منطقه‌ای را چطور می‌بینید؟

همکاری خوب و صمیمانه مسئولان اجرایی شهرستان موجب شده تا مثلث مردم، مسئولین اجرایی و امام جمعه و سپاه (و بخش فرهنگی شهرستان) دست‌به‌دست هم دهند تا کارها به‌خوبی صورت بگیرد. در فعالیت‌های منطقه‌ای مهم است که تنش و شکافی در روابط وجود نداشته باشد. در شهرستان شبستر ۴۵۰ واحد صنعتی وجود دارد و از طرفی هم بخش کشاورزی به انجام فعالیت مشغول است. به جرأت می‌توان گفت مردم در شهرستان شبستر با سخت‌کوشی خود شعار را به شعور تبدیل کرده‌اند.

* به‌نظر شما چه اقداماتی در حوزه اقتصاد کشور در سطح استان‌ها باید صورت بگیرد تا شاهد رفع مشکلات موجود باشیم؟

۱-طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی؛ از مسئولین محترم استان و کشور می‌خواهیم تا این طرح‌های نیمه تمام را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

۲- تفویضِ اختیار به مدیران اجرایی شهرستان‌ها؛ برای انجام هر کاری باید از شهرستان به استان نامه ارسال شود، گاهی از استان به پایتخت هم باید ارتباط برقرار شود و باز همین روند در بازگشت تکرار شود. این دست‌اندازها واقعاً باعث وازدگی جذب سرمایه‌گذاری می‌شود. روال موجود در جذب سرمایه‌گذار از سرگردانی گذشته و به‌وضعیت وازدگی رسیده است. حل این معضل باید در رأس امور قرار بگیرد.

برای اخذ یک مجوز جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید ۷۲ نامه استعلام تهیه شود! تازه این درصورتی است که در طی گرفتن این استعلام‌ها دست‌اندازی ایجاد نشود وگرنه این نامه‌ها به بیش از ۱۰۰ نامه می‌رسد. در یک کشور آفریقایی ظرف ۲۴ ساعت به‌صورت اینترنتی مجوز ۶ شرکت صادر می‌شود! این وضعیت را با شرایط موجود در کشورمان مقایسه کنید، ببینید کجای کار هستیم.

۳- تسهیل صادرات کالا از شهرستان‌ها به کشورهای همجوار؛ به‌عنوان مثال ما به‌کمیسیون اقتصادی این درخواست را دادیم و الحمدلله با جلب نظر ریاست کمیسیون وارد لیست شده تا منطقه شهرستان شبستر به‌منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود. می‌توان به‌جرأت ادعا کرد که این عامل باعث می‌شود تا ظرف ۲ سال کیفیت تولید ناخالص ملی شهرستان ۲ برابر شود.

۴- مدنظر قراردادن شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ مدیران کل استان‌ها -که به‌لطف خدا همکاری‌های خوبی دارند- این فرمایش مقام معظم رهبری به‌خصوص را به منصه ظهور برسانند.

* به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، چه تدبیری برای خروج اقتصاد کشور از رکود پیشنهاد می‌کنید؟

من معتقدم برای خروج از رکود نیاز به ۳ قیام داریم؛ اول قیام دولت، دوم قیام بخش خصوصی و سوم قیامی است که باید علیه نظام حاکم بر بروکراسی صورت بگیرد. قیام دولت با جذب اعتبارات، تمرکز بر پروژه های عمرانی، اولویت‌بندی طرح‌ها صورت می‌گیرد. نکته بسیار مهم و کاربردی هم‌اندیشی دولت با مردم در خصوص طرح‌های عمرانی است. به‌عنوان مثال طرحی را بررسی کردیم که ۴ سال از آغاز آن می‌گذرد اما الان مشخص شده که این طرح هیچ توجیه اقتصادی ندارد. یعنی اساساً نقطه شروع برخی طرح‌ها اشتباه است و در آینده هم با شکست مواجه خواهد شد. باید بپذیریم که اینگونه عمکردها نظر مساعد مردم را جلب نخواهد کرد. در این خصوص بهتر است از مشورت و هم‌اندیشی بهره بگیریم.

آبادانی در مناطق روستایی با حداقل‌ها، خروجی‌های حداکثری دارد. در برخی از مشکلات کشور آنقدر تمرکز بر روی مشکل صورت می‌گیرد که از جنبه‌های دیگر مسئله غافل می‌شویم. مثلاً چرا تنها به فکر افزایش آب دریاچه ارومیه هستیم و از فرصت جذب گردشگر آن برای ایجاد درآمدزایی استفاده نمی‌کنیم. در بسیاری از مسائل همین‌گونه برخورد می‌کنیم.

من معتقدم تمام بحران‌ها و تهدیدها می‌تواند به‌فرصت تبدیل شود اما متأسفانه در شرایط فعلی ما نه تنها شکار فرصت نمی‌کنیم بلکه حتی فرصت‌ها را هم می‌سوزانیم.

نظر شما