شناسهٔ خبر: 128553 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نایب رئیس کمیسیون آموزش در گفتگو با «نماینده»:

استیضاح فانی در شرایط فعلی مصلحت نیست

داود محمدی نماینده تهران

هفته نامه «نماینده»/«داود محمدی» یکی از منتخبان مردم تهران است که با حضور در کمیسیون آموزش مجلس توانست بر جایگاه نایب‌رئیسی آن تکیه بزند. وی مدرک کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی را داراست و علاوه بر سرپرستی فرمانداری جهرم و مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری فارس، تجربۀ دبیرکلی انجمن اسلامی معلمان معاون آموزشی منطقه ۱۲ تهران را نیز در سابقۀ کاری خود دارد.

مشروح گفت‌وگوی «نماینده» با این نمایندۀ اصلاح‌طلب مجلس دهم را در ادامه بخوانید:

*سند تحول آموزش و پرورش یکی از مطالبات مکرر رهبری است. دغدغۀ اجرای این سند را چقدر در بین مدیران آموزش و پرورش دولت می‌بینید؟

سند تحول آموزش و پرورش یکی از اسناد راهبردی است که به‌خوبی تنظیم شده و نظر حضرت آقا این است که این کار باید به نحو احسن انجام شود. کار خوب و زیادی روی متن این سند انجام شده است. به‌هرحال ما در آموزش و پرورش بدون تردید نیازمند تحول هستیم و باید سیاست‌های این سند توسط مدیران آموزش و پرورش پیاده شود؛ اما تا امروز علیرغم اینکه مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند کار لازم صورت گرفته است، معتقدم ما خیلی کار داریم تا به خواسته‌های اولیه سند تحول برسیم. معتقدم دقت لازم در آموزش و پرورش در زمینه سند تحول صورت نگرفته است. باید اهتمام جدی‌تری نسبت به اجرای آن به وجود بیاید تا خواسته‌های حضرت آقا محقق شود.

*به نظر شما در لایحۀ برنامۀ ششم نیازهای بخش آموزش کشور لحاظ شده است؟

متأسفانه دولت در لایحه‌ای که برای برنامه ششم داده است، دقت لازم را نکرده بود. البته ممکن است تصور می‌کند چون امکانات نیست نمی‌تواند خواسته‌های معلمان را محقق کند. در بررسی‌هایی که در مجلس انجام دادیم متوجه شدیم دقت لازم نشده است و خودمان تلاش کردیم مواد جدیدی را اضافه کنیم که کار خوبی صورت گرفته است. امیدواریم در کمیسیون تلفیق و صحن علنی هم مورد توجه قرار بگیرد. درمجموع معتقدم دولت در این لایحه توجه لازم را به آموزش و پرورش نکرده است.

*نظر شما دربارۀ استیضاح آقای فانی که اخیراً زمزمه‌هایی دربارۀ آن به گوش می‌رسد چیست؟

یکی از حقوق نمایندگان این است که در رابطه با مسائل مختلف می‌توانند وزرا را مورد سؤال و استیضاح قرار دهند و قطعاً با بررسی‌هایی که انجام می‌دهند تصمیم به این کار می‌گیرند. در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم دوستانی تقاضای استیضاح کرده بودند و جلساتی در این خصوص برگزار شد. در این جلسات نکته‌ای هم مورد تذکر قرار گرفت که این وزارتخانه فعلاً در شرایط خاصی است.

با توجه به اینکه در آغاز سال تحصیلی هستیم، ساماندهی نیروها، مدارس و برنامه‌ریزی‌های لازم نیازمند این است که ثبات لازم در تشکیلات وجود داشته باشد. استیضاح را در عین حال که حق نمایندگان می‌دانم، اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مصلحت نباشد؛ البته به نظرم مشکلات باید بررسی شده و حل شود.

*معمولاً مشکلات مالی وزارت آموزش و پرورش زیاد است، راهکاری برای استقلال مالی و به‌نوعی وابستگی کمتر بودجه‌ای به دولت سراغ دارید؟

باید راهکارهایی پیدا کنیم. آموزش و پرورش خصوصاً در بحث مسائل اقتصادی‌اش بشدت دچار مشکل است. شرایط خاصی را که باید در بودجه کشور مورد توجه قرار بگیرد وجود ندارد و توجه کافی نمی‌شود.

اینکه چگونه وابستگی را حل کنیم باید بررسی دقیق‌تر صورت بگیرد؛ این کار برای ایجاد راهکارهای مناسب‌تر در جهت رسیدن به درآمد کافی ضرورت دارد. باید ببینیم از چه راهی می‌توانیم درآمدزایی ایجاد کنیم. معتقدیم آموزش و پرورش محور توسعه است و مشکلات کشور حل نخواهد شد مگر اینکه به‌طور جدی به آموزش و پرورش بپردازیم.

بهر حال دولت باید در بودجه‌ها توجه کافی به این وزارتخانه داشته باشد، وگرنه با وضعیت موجود به خواسته‌هایمان نخواهیم رسید. بخشی از پیاده کردن سند تحول مربوط به این است که چقدر بتوانیم اعتبار برایش در نظر بگیریم. این مشکلی است که باید راهکارهای لازم را با کمک همه صاحب‌نظران برایش فراهم شود.

*با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس اگر نکته‌ای دارید که مایلید مطرح شود استفاده می‌کنیم.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و شروع مجدد تعلیم و تربیت امر مهمی است. مسئولان باید با جدیت اراده لازم را در بحث مسائل دانشگاه و آموزش و پرورش داشته باشند. اسناد راهبردی که هست باید مورد توجه قرار بدهیم. بالاخره در دانشگاه‌ها برای توسعه نیازمند اجرای برنامه لازم هستیم و خوشبختانه اسناد راهبردی داریم، نظرات خوبی نیز توسط مسئولین بخصوص مقام معظم رهبری مطرح شده است که باید به‌طور جدی لحاظ شود. مسئولین ما باید اراده لازم را جهت پیاده کردن این توصیه‌ها در خودشان ایجاد کنند تا به اهداف مورد نظر برسیم. امیدواریم مسئولین موفق باشند و سال خوبی را آغاز کنند.

نظر شما