شناسهٔ خبر: 128543 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت منتقدین FATF را قانع نکرد/موافق معرفی کابینه از سوی نامزد اصولگرا هستم

حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته منتقدین خود را در این رابطه قانع کند و معتقدیم باید دولت در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشد و مردم را نیز قانع کند

به گزارش «نماینده»، حزب موتلفه اسلامی در ادوار مختلف انتخابات و در صحنه رقابت حضوری فعال داشته و پس از شکل‌گیری جبهه متحد اصولگرایان در سازوکار وحدت اصولگرایان قرار گرفته است. در انتخابات مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم در کنار اصولگرایان بر دست‌یابی به لیست واحد تأکید کرد و در انتخابات سال گذشته نیز همسو با دو تشکل فعال اصولگرا (جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی) جلسات سه گانه احزاب اصولگرا را جهت تحقق وحدت برگزار کرد.

محمد نبی حبیبی"دبیرکل حزب موتلفه اسلامی" در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان همراه با اسدالله بادامچیان حضور داشت ضمن اینکه پس از برگزاری مجمع عمومی حزب متبوعش حبیبی بار دیگر به‌عنوان دبیرکل این تشکل سیاسی باسابقه انتخاب شد.

موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها چه برنامه‌ای دارد؟ آیا موتلفه از جامعه مدرسین و شخص آیت‌الله یزدی دعوت کرده است تا در تعیین مصادیق انتخابات تأثیر گذار باشند؟ آیا در صورت معرفی کاندیدای اختصاصی توسط این حزب به‌منزله تقابل با همگرایی اصولگرایان نیست؟

برای پاسخ به این سئوالات و سئوالاتی دیگر به سراغ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی رفتیم، مکان گفت‌وگو دفتر مرکزی حزب موتلفه تعیین شد، حبیبی در این گفت‌وگو  بار دیگر بر همگرایی اصولگرایان در انتخابات سال ۹۶ تأکید کرد.

وی در این گفت‌وگو با اعلام این خبر که حزب متبوعش مباحث انتخاباتی خود را از ۳ ماه گذشته آغاز کرده است گفت: به دلیل اینکه باید مقدماتی را تا رسیدن به نامزد نهایی، پشت سر بگذارد در حال حاضر مسئول ستاد انتخابات را انتخاب نکرده‌ایم ولی از آنجا که این مباحث بر عهده معاونت سیاسی حزب موتلفه است موضوعات در این معاونت بررسی می‌شود.

دبیر کل حزب موتلفه که در جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز حضور داد درباره انتشار شایعه‌ای  مبنی بر احتمال معرفی آل اسحاق به‌عنوان گزینه نهایی این حزب در انتخابات و نفی سه گزینه دیگر واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر هیچ فرد خاصی را به‌عنوان نامزد نهایی تعیین نکرده‌ایم اما بر روی اشخاص بحث و بررسی به عمل می‌آید.

حبیبی همچنین اعلام کرد که: ظرف دو سه ماه آینده مسئول ستاد انتخابات حزب موتلفه معرفی می‌شود.

گفت‌وگوی تسنیم از نحوه فعالیت و معرفی کاندیدای موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ آغاز و با موضوع ضرورت برخورد دولت در موضوع  فیش‌های حقوقی خاتمه یافت.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با محمد نبی حبیبی دبیر کل موتلفه اسلامی است:

محمد نبی حبیبی درباره معرفی کاندیدای اختصاصی حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، گفت: حزب موتلفه نه تنها در انتخابات ریاست جمهوری بلکه در دوره‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نیز از ماه‌های قبل طی یک دستور تشکیلاتی که به دفاتر استانی خود ابلاغ می‌کند بر شناسایی کاندیداهای واجد شرایط انتخابات تأکید می‌کردند به‌عنوان‌مثال برای مجلس شورای اسلامی افرادی که به نظر مسئولان دفاتر، شایستگی ورود به مجلس را داشتند چه از داخل موتلفه و چه از خارج موتلفه شناسایی و معرفی شدند.

وی به نحوه ورود حزب متبوعش در انتخابات مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: برای انتخابات مجلس معمولاً با دو فرض وارد می‌شویم نخست اینکه اصولگرایان به ائتلاف برسند و بخواهند در شهرستان‌های مختلف نامزدهای مشترک معرفی کنند یا اینکه اصولگرایان ائتلافی انجام ندهند. اما درمجموع معتقد هستیم که حزب باید درهرصورت نامزد داشته باشد و ما توانایی برخوردای از نامزد حزبی و یا غیر حزبی را در سراسر کشور داریم.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی افزود: درنهایت نامزدها را شناسایی می‌کنیم که البته لزوماً همه آنها موتلفه‌ای نیستند ولی ممکن است هم‌فکر موتلفه باشند. به‌عنوان‌مثال اگر اصولگرایان در انتخابات مجلس بنا را بر ائتلاف بگذارند ما نامزدمان را در ائتلاف اصولگرایان در نقاط مختلف کشور معرفی می‌کنیم و در نهایت تسلیم تصمیم جمعی می‌شویم و این موضوع را در انتخابات مجلس دهم و دوره‌های قبل به مرحله عمل درآوریم.

حبیبی تصریح کرد: اگر در مواردی ائتلافی وجود نداشت حزب باید در انتخابات نامزد داشته باشد و ما همین کار را برای انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری ۹۶ نیز خواهیم کرد.

وی  با اشاره به روند معرفی نامزد از سوی حزب موتلفه، گفت: در ابتدا نامزد مدنظر موردبررسی قرار می‌گیرد و اگر واجد شرایط باشد انتخاب می‌شود. البته اگر بَنای ما بر ائتلاف شد تصمیم جمع اصولگرایان در ائتلاف را می‌پذیریم؛ در غیر اینصورت اگر ائتلافی نیز در کار نباشد حزب این حق را دارد که نامزد منتخب خود را به مردم معرفی کند.

**آغاز به‌کار مباحث انتخاباتی در موتلفه از ۳ ماه گذشته

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زمان آغاز بکار ستاد انتخابات حزب موتلفه گفت: حزب موتلفه مباحث انتخاباتی خود را از ۳ ماه گذشته آغاز کرده است و به دلیل اینکه باید مقدماتی را تا رسیدن به نامزد نهایی، پشت سر بگذارد در حال حاضر مسئول ستاد انتخابات را انتخاب نکرده‌ایم ولی ازآنجاکه این مباحث بر عهده معاونت سیاسی حزب موتلفه است موضوعات در این معاونت بررسی می‌شود.

حبیبی افزود: مسئول ستاد انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر به‌وسیله شورای مرکزی حزب انتخاب می‌شود که تاکنون انجام‌نشده است اما بررسی‌ها پیرامون آن در معاونت سیاسی ادامه دارد تصور می‌کنم ظرف دو سه ماه آینده مسئول ستاد انتخابات حزب موتلفه معرفی شود.

** عدم تعیین نامزد نهایی از سوی حزب

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره انتشار شایعه‌ای مبنی بر احتمال معرفی "یحیی آل اسحاق" به‌عنوان گزینه حزب موتلفه در انتخابات و نفی سه نامزد مطرح‌شده دیگر، گفت: در حال حاضر هیچ فرد خاصی را به‌عنوان نامزد نهایی تعیین نکرده‌ایم اما بر روی اشخاص بحث و بررسی به عمل می‌آید و درنهایت انتخاب و معرفی نامزد حزبی بر عهده شورای مرکزی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر با بدنه حزب در ارتباط هستیم و شرایط سیاسی فعلی را می‌سنجیم، طبیعی است که نظرات مدیران بدنه موتلفه با یکدیگر متفاوت باشد. درهرصورت فعلاً نامزدی چه از داخل و چه از خارج حزب به‌عنوان نامزد نهایی موتلفه انتخاب نکرده‌ایم.

** جلسات مشترک با با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران

حبیبی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حزب موتلفه همچون انتخابات مجلس جلسات مشترکی با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برگزار خواهد کرد یا خیر؟ گفت: تاکنون هیچ جلسه‌ای با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برای انتخابات سال ۹۶ نداشته‌ایم.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی افزود: جامعه روحانیت مبارز رسماً اعلام کرده است کمیته انتخابات خواهد داشت و ما از ابتدا اعلام کردیم که در هر دو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری سال ۹۶ معتقد به محوریت روحانیت هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استمرار جلسات شورای ائتلاف اصولگرایان بعد از انتخابات مجلس دهم گفت: جلسات ۲۲ نفره شورای همگرایی پس از پایان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا زمانی که هیئت‌رئیسه انتخاب‌نشده بود برگزار می‌شد اما بعد از انتخاب هیئت‌رئیسه هیچ نشستی میان اعضای هیئت ۲۲ نفره اصولگرایان برگزار نشد.

**تاکید بر حضور همه طیفهای اصولگرا در ائتلاف اصولگرایان

حبیبی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهار وی مبنی بر"دنبال کردن مدل بروز شده ائتلاف اصولگرایان" گفت: سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده است که قصد دارد از همه اصولگرایان برای بحث و بررسی انتخابات سال ۹۶ دعوت به عمل بیاورد، این موضوع جزو پیشنهادات ما نیز بوده است که هیچ اصولگرایی از قلم نیفتد و محوریت نیز بر عهده روحانیت باشد و همه اصولگرایان با سلایق مختلف دعوت شوند تا به ائتلافی وسیع‌تر از گذشته برسیم.

** محوریت جامعه روحانیت برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درباره فعالیت شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر نیز گفت: به نظر می‌رسد محوریتی که جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان انتخابات ریاست جمهوری شکل داده است درباره انتخابات شوراها نیز برقرار باشد.

** عدم مکاتبه با آیت الله یزدی و جامعه مدرسین

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه "آیا حزب موتلفه رایزنی‌هایی جهت نقش‌آفرینی گسترده جامعه مدرسین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ انجام داده است؟ گفت: خیر، حزب موتلفه تاکنون مکاتبه‌ای برای دعوت جامعه مدرسین یا شخص آیت‌الله یزدی برای محوریت در انتخابات ننوشته است؛ اما از محوریت جامعتین کاملاً استقبال می‌کنیم، هرچند تصمیم‌گیری دراین‌باره با خود جامعه مدرسین است و اینکه اصولاً قصد ورود به موضوعات انتخاباتی را داشته باشند یا خیر.

حبیبی افزود: تاکنون این تشکل مطلبی مبنی بر حضور در انتخابات اعلام نکرده است اما جامعه روحانیت مبارز رسما اعلام کرده که وارد عرصه انتخابات سال ۹۶ می‌شود.

**موافق معرفی کابینه از سوی نامزد اصولگرا هستم

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درباره پیشنهاد برخی اصولگرایان مبنی بر اینکه نامزد معرفی شده از جبهه اصولگرایان اعضای کابینه خود را نیز معرفی کند اظهار کرد: بنده موافق این ایده هستم و معتقدم که هم نامزد ریاست جمهوری و هم همکاران احتمالی ایشان اعلام شوند و برای هر وزارتخانه ۲ یا ۳ نفر را پیش‌بینی کنند، بنده از این موضوع استقبال می‌کنم.

حبیبی درباره اینکه آیا معرفی کابینه توسط اصولگرایان به منزله رقابت با کابینه روحانی نیست؟ تصریح کرد: اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان افرادی را به عنوان نامزد انتخاب کنند و اگر آقای روحانی به صحنه بیاید به هر صورت یک رقابت شکل می‌گیرد و فضای انتخابات به سمت یک رقابت جدی پیش می‌رود.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به عملکرد دولت یازدهم طی سه سال گذشته نیز گفت: معتقد هستیم که دولت آقای روحانی همانند سایر دولت‌ها نقاط مثبت و منفی دارد.

**انتقاد از اظهارات روسای جمهور

وی با انتقاد از اظهارات روسای جمهور مبنی بر کار نکردن  دولتهای قبل گفت: اینکه آقای احمدی‌نژاد در دولت اول خود عملکرد دوره‌های قبلی را زیر سؤال برده بود حرف نادرستی است، همینطور زیر سوال بردن تمام عملکرد دولت نهم و دهم توسط آقای روحانی نادرست است. به نظر بنده هر دولتی که سر کار می‌آید هم نقاط مثبت و هم منفی دارد.

**نامه منتشر نشده حزب موتلفه به روحانی

حبیبی در ادامه سخنان خود با اشاره به نامه منتشر نشده حزب موتلفه اسلامی به حجت‌الاسلام روحانی در سال اول ریاست جمهوری وی گفت: ما در سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی در نامه‌ای که متن آن تاکنون منتشر نشده به صورت خصوصی در این نامه کارهای دولت را دو بخش کردیم و به ایشان گفتیم که به نظر ما، شما در برخی موضوعات موفقیت داشته‌اید و در یکسری موضوعات نیز نقاط ضعف دارید. البته پیشنهاداتی را نیز به ایشان ارائه کردیم.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: بنده معتقدم اینکه عده‌ای طرفدار مطلق بی‌چون و چرای دولت و یک عده ای مخالف بی‌چون و چرای دولت و عده‌ای نیز بی‌تفاوت باشند به هیچ وجه صحیح نیست. بلکه معتقدم دولت مشغول فعالیت است و منصفانه‌ترین نوع برخورد با دولت این است که نقاط مثبت آنها را اعلام، تشویق و پشتیبانی کنیم و نقاط منفی را نیز به منظور اصلاح امور نه به منظور مچ‌گیری و خدشه‌دار کردن اعلام کنیم.

**یک منتقد دولت الزاما مخالف آن دولت نیست

وی یکی از معانی انتقاد را "ارزیابی" عنوان کرد و گفت: یک منتقد دولت الزاما مخالف آن دولت نیست شاید قصد و هدف اصلی او ارزیابی است و این مطلق‌ ‌گرایی تعصب‌آمیز طرفداری یا مخالفت را قبول نداریم و در حزب موتلفه  سعی کردیم که این ادعا را عملی کرده باشیم.

حبیبی در ادامه تحلیل خود گفت: یک عده طرفدار بی‌چون و چرا و مطلق دولت وقت هستند یعنی اگر دولت کار خوب کند می‌گویند خوب کار کرده، اگر هم بد کار کند باز هم می‌گویند خوب کار کرده است. عده‌ای دیگر هستند که مخالف بی‌چون و چرای مطلق دولتند یعنی اگر دولت بد کار کند می‌گویند بد کار کرده و اگر خوب کار کند باز هم می‌گویند بد کار کرده است که به نظر بنده این افراد نیز در اشتباه هستند.

** بنای موتلفه در حمایت از دولت!

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: یک گروه سومی نیز وجود دارند که به هیچ کدام از رفتارهای دولت هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. اما به اعتقاد ما یک گروه چهارمی نیز وجود دارد که معتقد به پشتیبانی اصولی از دولت است. بنای ما این است که در حزب موتلفه این پشتیبانی اصولی را اعمال و کمک کنیم که دولت در کارهای مثبت خود کاملا موفق باشد، به همین خاطر حق خدشه‌دار کردن، چوب لای چرخ گذاشتن و مخالفت مطلق را نه به خودمان و نه به دیگران نمی‌دهیم. ما به عنوان گروه چهارم به اصل پشتیبانی اصولی در دولتهای قبلی نیز پایبند بوده و هستیم.

**دولت نتوانسته منتقدین خود را در  رابطه با FATF قانع کند

حبیبی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به قرارداد FATF گفت: بنده معتقدم دو مرکز رسمی یعنی شورای عالی امنیت کشور و مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع ورود کنند. متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته منتقدین خود را در این رابطه قانع کند و معتقدیم باید دولت در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشد و مردم را نیز قانع کند یا حرف صحیح منتقدین را بپذیرد.

دولت به تنهایی نمی‌تواند FATF را حل‌وفصل کند

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اگر دولت به‌طور خصوصی و بی‌سروصدا و محرمانه موضوع به این اهمیت را به‌تنهایی بخواهند حل‌وفصل کند موفق نخواهد بود. در حال حاضر توضیحات دولت در رابطه با FATF قانع‌کننده نبوده است.

**هزینه نکردن برای نیروهای نظامی را قبول ندارم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه آلمان و ژاپن به دلیل هزینه نکردن در امور نظامی پیشرفت کردند گفت: بنده این حرف را نادرست و صد درصد با آن مخالف هستم و مصلحت نظام و انقلاب ایجاب می‌کند که نیروهای نظامی ما روزبه‌روز تقویت شود.

** اقتدار نظامی ما نبود امریکایی‌ها لحظه‌ای تردید نمی‌کردند

وی بابیان اینکه اگر ما نیروی نظامی مقتدر نداشته باشیم دشمن به کشور ما تجاوز خواهد کرد، گفت: اگر اقتدار نظامی ما نبود امریکایی‌ها لحظه‌ای تردید نمی‌کردند که به ما حمله کنند و کشور را شخم بزنند. مواضع مقتدرانه رهبر معظم انقلاب و قدرت نظامی امریکایی‌ها را به‌عقب نشینی وادار کرده است. مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند که آنها ممکن است آغازگر جنگ باشند ولی تمام‌کننده آن نخواهند بود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: مقام معظم رهبری به‌صراحت فرمودند که اگر آنها چنین حماقتی را مرتکب شوند در هر نقطه دنیا که آمریکا در آن منفعتی داشته باشد ایران آن را میدان جنگ خود می‌داند.

حبیبی افزود: اگر ایران موردحمله قرار گیرد خاک آمریکا هم مصون نخواهد بود. اینها باید بدانند که نمی‌توانند با نیروی نظامی ما را سرکوب کنند آنها  به‌محض اینکه احتمال بدهند با یک حمله نظامی تسلیم آنها می‌شویم هرگز در این حمله تردیدی نخواهند کرد.

** مفهوم انقلابی‌گری...

وی در ادامه با اشاره به تعاریف مقام معظم رهبری درباره "انقلابی گری" گفت: آنها که اصل اسلام را قبول داشته و به انقلاب اسلامی اعتقاددارند، پیرو خط و سیره امام هستند، اصل ولایت‌فقیه را قبول دارند و ولی‌فقیه را فصل خطاب می‌دانند انقلابی هستند.

حبیبی افزود: ما نمی‌خواهیم بگوییم بقیه افراد مخالف انقلاب هستند؛ اما ماهیت این انقلاب، اسلامی است. بنابراین فردی که به اسلام اعتقاد ندارد چگونه می‌خواهد انقلابی باشد؟ البته اگر فردی هیچ‌کدام یک از این پنج شرط را قبول نداشته باشد ولی در پهنه جغرافیایی ایران به‌عنوان یک ایرانی زندگی کند باید حق شهروندی‌اش حفظ شود.

** دولت در برخود با فیشهای نجومی ناقص عمل کرد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درپایان سخنان خود با بیان اینکه برخورد دولت در موضوع  فیش‌های حقوقی ناقص و ناکافی بوده است، خاطرنشان کرد: دولت باید با افرادی که خلاف قانون عمل کرده‌اند برخورد جدی‌تری می‌کرد، امیدوارم دولت بتواند این نقص را در هفته‌های آینده جبران کند.

نظر شما