شناسهٔ خبر: 128537 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نشست «ناگفته‌هایی از آغاز جنگ» برگزار می‌شود

نشست انجمن اندیشه و قلم، نشستی را با هدف بررسی ریشه‌های وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، با عنوان «ناگفته‌هایی از آغاز جنگ» برگزار می‌کند.

به گزارش "نماینده" در این نشست، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی سفیر وقت ایران در عراق، امیر سرتیپ مسعود بختیاری از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس و از طراحان عملیات بیت‌المقدس، سید محمد غرضی استاندار وقت خوزستان و محمد درودیان روایتگر، نویسنده و پژوهشگر جنگ به طرح دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.
این نشست از سوی گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم و با همکاری گروه مطالعات دفاعی انجمن، روز یکشنبه چهارم مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن آمفی‌تئاتر مسجد الرحمن تهران برگزار می‌شود.
نشانی محل برگزاری، خیابان شهید سپهبد قرنی، نرسیده به کریمخان زند،  خیابان دهقان‌نیا (خسرو سابق) است.
حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
در متن پیش درآمدی که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: 
«۱۹ ماه سخت و پرآشوب بر نظام نوپای جمهوری اسلامی گذشته بود که عصر روز پایانی شهریور ۱۳۵۹، صدام رئیس حکومت عراق ناآرامی‌های مرزی یکسال گذشته را به جنگی سراسری علیه ایران تبدیل کرد.
۳۱ شهریورماه، رأس ساعت ۱۲ به وقت بغداد، با دستور فرماندهی جنگ عراق به ۱۹۲ بمب‌افکن و جنگنده برای حمله هوایی به فرودگاه‌های ایران و همزمان تعرض زمینی ارتش بعث به شهرهای جنوب و غرب کشورمان، جنگی پرماجرا آغاز شد. 
با وجود گذشت ۳۶ سال از آن روز، همچنان این پرسش از اهمیت برخوردار است که «چرا جنگ آغاز شد؟ و آیا آغاز جنگ هنوز هم ناگفته‌ای دارد؟» 
ـ زمینه‌های تاریخی جنگ عراق و ایران چه بود؟
ـ دولت عراق درباره حمله به ایران مصمم بود یا مردد؟
 ـ آیا این گزاره درست است که رژیم عراق از پیش از انقلاب درصدد حمله به ایران بود و از فرصت از هم گسیختگی‌های بعد از انقلاب بهره برد و یورش آورد؟
ـ برخی بر این باورند که جنگ هشت‌ساله همچنان که قابل پیش‌بینی بود، در فضای دیپلماتیک نیز قابل پیشگیری بود. این ادعاها تا چه حد صحت دارد؟
ـ سخن از سهل‌انگاری دولت موقت در این زمینه چقدر به واقعیت نزدیک است؟
برخی اعضای دولت موقت تأکید دارند که در آن مقطع، تنها دولت کنشگر نبوده است و برخی هیجانات و فضای احساسی بعد از انقلاب، زمینه‌ها را برای خنثی کردن اقدامات دیپلماتیک دولت فراهم کرده است. آنها همچنین از عدم توجه به هشدارها و عدم اطلاع به امام خمینی(ره) در این باره سخن می‌گویند. 
ـ آغاز جنگ و غافلگیری ایران در این باره را آیا می‌توان ناشی از برخی تندروی‌ها و ضمنا برخی خیانت‌ها دانست؟
ـ وضعیت ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز جنگ چه تأثیری داشت و ارتش در بدو ورود عراق به خاک ایران، چه اقداماتی کرد؟»

نظر شما