شناسهٔ خبر: 128497 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیروزنامه؛

روزهای پیش از آغاز جنگ در مرزها چه گذشت؟!

دیروزنامه42

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با همراهی کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌صورت رسمی در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد ولی مرزهای ایران و عراق در روزهای پیش از هجمه سراسری، روزهای آرامی نبود و همه چیز خبر از یک رویداد بزرگ می‌داد.

از ماه‌ها پیش هجمه‌های عراق به‌نقاط مرزی ایران آغاز شده بود و دلسوزان به «ابوالحسن بنی‌صدر» رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای وقت این هشدار را می‌دادند که اگر دیر بجنبید، پشیمان خواهید شد ولی بنی‌صدر اهداف دیگری را در سر داشت و چنانچه در شماره پیشین ذکر آن رفت وی به‌دنبال تخریب و تضعیف نهادها و قوای قانونی کشور از مجلس گرفته تا قوه قضائیه بود.

درگیری‌های گسترده در مرز؛ عراق به فکر حمله سراسری!

در روز ۳۰ شهریور ۱۳۵۹ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای جزئیات ۳ روز درگیری با نیروهای عراقی را اعلام کرد. اهم نکات مطرح در این اطلاعیه، عبارت بودنداز:

۱- در روز ۲۸ شهریور افراد کمیته میاندوآب که جهت پاکسازی مناطق اطراف اعزام شده بودند، با ضدانقلاب برخورد کرده که با متواری شدن مهاجمین یک نفر از افراد کمیته، مجروح می‌شود.

۲- در ساعت یک بامداد ۲۹ شهریور، افراد مسلح غیرقانونی شهر ارومیه و پادگان این شهر را با سلاح‌های سنگین و سبک زیر آتش قرار دادند که توسط نیروهای مسلح ارتش به آتش آنان پاسخ داده شد و ضمن وارد آمدن تلفات به نیروهای مهاجم، به‌چندین ساختمان شهر و نیز مخرن نفت شهر، آسیب وارد آمد.

۳- روز ۲۹ شهریور در درگیری‌های سپاه پاسداران و ضدانقلاب در گردنه صلوات‌آباد و محور دهگلان، تلفات قابل ملاحظه‌ای به ضدانقلاب وارد گردید و از نیروهای پاسداران یک نفر به شهادت رسید و ۳ نفر نیز مجروح شدند.

گروگان‌گیری حزب دموکرات در آبادی تکاب

۴- در روز ۲۹ شهریور، نیروهای مسلح غیرقانونی حزب دموکرات در آبادی تکاب با نیروهای جمهوری اسلامی مستقر در منطقه درگیری ایجاد کردند که در نتیجه، ۱۰ نفر از آنان به هلاکت رسیدند. در این درگیری ضدانقلاب، ۱۱ نفر از اهالی منطقه را به گروگان گرفتند.

۵- در ساعت ۱۷ روز ۲۹ شهریور در یک درگیری بین نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی و نیروهای عراقی در منطقه پاسگاه خین، پاسگاه و انبار مهمات عراق به‌وسیله آتش توپخانه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در هم کوبیده می‌شود؛ در این درگیری تلفات قابل ملاحظه‌ای به دشمن وارد می‌شود و از نیروهای خودی ۲ نفر شهید و ۱ نفر دیگر نیز مجروح می‌شود. ضمناً قسمتی از پاسگاه خین ایران نیز دچار حریق می‌گردد.

۶- در ساعت نیم بامداد ۲۹ شهریور، نیروهای ارتش عراق مناطق اطراف هنگ ژاندارمری قصرشیرین را زیر آتش قرار می‌دهند که با آتش شدید نیروهای ارتش جمهوری اسلامی، مواجه می‌شوند.

انهدام یک ناوچه عراقی در اروندرود

در اطلاعیه شماره (۸) ستاد مشترک ارتش نیز آمده بود: «در ساعت ۱۷ روز ۲۹ شهریور یک فروند ناوچه عراقی در محل تلاقی اروندرود و نهر خین به‌وسیله آتش ارتش جمهوری اسلامی منهدم و غرق گردید.»

در این روز در درگیری‌های دریایی، یک فروند کشتی عراقی و ۲ فروند ناوچه موشک‌انداز و یک فروند ناوچه گارد ساحلی نیروهای عراقی به گل نشستند و بر اثر آتش نیروهای عراقی قسمتی از ساختمان اداره بندر و کشتیرانی و ترمینال نظامی خرمشهر آسیب دیده و خساراتی به آنها وارد شد، در این درگیری ۱۵ نفر مجروح شدند.

این اطلاعیه تأکید داشت: «در حال حاضر نبرد سنگینی در طول کانال اروندرود از دهانه تا آخر خرمشهر و همچنین در مرزهای خشکی استان خوزستان با توپخانه و تانک و موشک و انواع جنگ‌افزارهای سنگین ادامه دارد، دامنه این تیراندازی‌ها به ترمینال خرمشهر و فرودگاه آبادان نیز کشیده شده است.»

همچنین براساس یک خبر دیگر که مطبوعات منتشر کردند: «ارتش عراق ۳۰ شهریور ۱۳۵۹ قصرشیرین را زیر آتش شدید توپخانه قرار داد. در این حمله ۲ درجه‌دار ارتش مجروح شدند و بر اثر اصابت گلوله‌های توپ، چندین نقطه قصرشیرین خسارت دید.»

تمامی خبرها نشان از روزهای طوفانی پیش‌رو داشت ولی مسئولین رده بالا به‌خصوص بنی‌صدر وظایف خود را رها و فراموش کرده و به فکر رسیدن به اهداف دیگری بودند.

برچسب‌ها:

نظر شما