شناسهٔ خبر: 128381 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

دولت از مسئله اقتصاد منحرف شده است

حسن نوروزی حجت‌الاسلام «حسن نوروزی» معتقد است: عدم استفاده از نیروهای جوان در حوزه‌های گوناگون، تناقض و تضاد بین ارکان دولت و منحرف کردن فکر دولت از بحث‌های اقتصادی برای دولت شکننده بود.

هفته نامه «نماینده»/حجت‌الاسلام «حسن نوروزی» نمایندۀ مردم رباط‌کریم در دورۀ دهم مجلس شورای اسلامی است. وی سابقۀ نمایندگی مردم همان حوزۀ انتخابیه را در مجلس هشتم نیز دارد. مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامۀ «نماینده» با سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس که در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ نماینده صورت گرفته است را در ادامه بخوانید:

*در خصوص حدنصاب اعضای کمیسیون حقوقی شبهاتی وجود دارد. لطفاً کمی در این باره توضیح ‌دهید؟

آیین‌نامۀ مجلس قبلاً به این شکل بود که کمیسیون‌ها از نمایندگان متخصص در آن زمینه شکل می‌گیرند و تعداد مشخص نبود. در دورۀ نهم در آیین‌نامۀ داخلی اصلاحیه‌ای انجام شد مبنی بر اینکه کمیسیون‌ها حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ عضو داشته باشد؛ تا آن‌طور نشود که تعداد برخی کمیسیون‌ها به ۳۰ نفر برسد و برخی تنها ۱۰ عضو داشته باشند. در این دوره وقتی کمیسیون‌ها شکل گرفت، تقاضا برای برخی کمیسیون‌ها زیاد بود و دست برخی کمیسیون‌ها مانند قضائی، فرهنگی، شوراها یا اصل نود نیز از اقبال نماینده‌ها کوتاه ماند.

برخی دوستان از ابتدای کار با لفاظی قانونی در کمیسیون قضائی شبهه کردند که این کمیسیون مشروعیت ندارد و نباید شکل بگیرد. هدفشان این بود که به هیئت‌رئیسه فشار بیاورند تا افراد زیادی به این کمیسیون گسیل بدارند؛ ولی این مسئله‌ای است که جای بحث ندارد. به نظر من عدد سندیت خاص ندارد که حتماً باید ۱۹ نفر عضو باشند؛ مثل خود مجلس که ۲۸۴ نفر است ولی وقتی دو سوم حاضر شدند بلافاصله اعلام رسمیت جلسه می‌شود، پس ما هم الان مشکلی نداریم. همان ابتدا هم گفتم که اگر کمیسیون ما ۱۹ نفر یا ۲۰ نفر باشد، مگر نه این است که کمیسیون با دو سوم اعضا قانونی است! چون ما الان ۱۳ نفر را داریم، می‌شود دو سوم و ما اکنون قانونی هستیم. بحث‌ها با حضور هر تعداد عضو که حضور داشته باشند، انجام می‌شود، اما رأی‌گیری‌ها فقط زمانی انجام می‌شود که همۀ ۱۳ نفر اعضا حضور داشته باشند.

*ماجرای تبدیل مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر که در دستور کار کمیسیون قرار دارد، چیست؟

مصداق مجازات اعدام برای دو گروه افراد است. یک بار مسئلۀ حمل مواد مخدر و فروش باندی هست که مصداق آن سران باندها یا قاچاقچی‌های بین‌المللی هستند؛ یک وقت هم مصداق ما افرادی هستند که از آنها یکی دو کیلو مواد کشف شده است. الان قاچاقچی‌های بین‌المللی خودشان آن طرف مرز نشسته‌اند، یه یک چوپان یا یک آدم نیازمند مواد مخدر می‌دهند که ببرد و در جایی تحویل بدهد. حتی می‌گویند اگر دستگیر شدی حمایتت می‌کنیم، این افراد در واقع گول خوردند و اجاره‌ای بودند. در مورد افراد گروه دوم اگر بیچاره‌ها اعدام شوند ممکن است چند خانواده بی‌سرپرست شود.

این موضوع کلاً در کمیتۀ حقوق بشر کمیسیون قضائی در حاشیۀ بحث دربارۀ لایحۀ قاچاق مواد مخدر مطرح شده بود و نظر اغلب آن کمیته این بود که افراد گروه دوم اعدام نشوند. البته این رشته سر درازی دارد، چون تازه در کمیته مطرح شده است و باید به صحن کمیسیون بیاید.

*تحلیلتان دربارۀ تشکیل فراکسیون سوم در مجلس چیست؟

با این کار به آسیاب فراکسیون امید آب می‌ریزد و در حقیقت باعث تزلزل در مسیر فعلی مجلس می‌شوند؛ البته ممکن است این جریان به انتخاب آقای لاریجانی کمک کنند، اما به نفع اصول‌گرایان نیست. همین روش و منش و بحث‌ها منجر به این شده است که هنوز هیئت‌رئیسه فراکسیون ولایت مشخص نشود، هنوز نشست‌های فنی و حقوقی که باید شکل می‌گرفت، انجام نشده است. برای اظهارنظر پیرامون مسائلی از جمله حقوق‌های نجومی و قراردادهای نفتی تا کنون جلسۀ آن‌چنانی نداشته است.

* بیش از ۳ سال از عمر دولت می‌گذرد. نقاط قوت و ضعف دولت از نظر شما چیست؟

اینکه موضوعی همچون تورم مقداری مهار شد خوب بود، در این دولت بخش زیادی از یارانه‌بگیران حذف شدند، همین که چند بار فرآورده‌های نفتی گران شد ولی پرداختی‌ها بالا نرفت جزو موفقیت‌های دولت بود. اما عدم استفاده از نیروهای جوان در حوزه‌های گوناگون، تناقض و تضاد بین ارکان دولت و منحرف کردن فکر دولت از بحث‌های اقتصادی برای دولت شکننده بود. راه توفیق دولت این است که شش‌دانگ بر مسکن مهر و فعال کردن صنایع، بخش کشاورزی، فعال کردن اقتصاد مقاومتی و انجام وعده‌هایی که داده بود، متمرکز شود. بر مبنای نام‌گذاری سال توسط رهبری، در حوزۀ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل کنند.

نظر شما