شناسهٔ خبر: 128368 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«داود محمدی» نماینده قزوین علی‌رغم اذعان به تلاش دولت برای خروج اقتصاد از رکود، به «نماینده» گفت:

حتی یک چهارم مالیاتی که پرداخت می‌کنیم، به استان برنمی‌گردد

داوود محمدی.jpg داود محمدی در گفتگو با «نماینده» گفت: با آنکه مردم قزوین نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت می‌کنند اما یک چهارم آن نیز به استان برنمی‌گردد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم از حوزه انتخابیه قزوین و آبیک به مجلس راه یافته است. «داود محمدی» که قبلاً هم تجربه نمایندگی در دور نهم مجلس را داشته، یکی از ۴ نماینده استان قزوین می‌باشد. محمدی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، کمبود بودجه و اعتبارات را یکی از مهمترین مسائل استان، عنوان کرد. وی همچنین اثرات رکود دامن‌گیر اقتصاد و صنعت را بر قزوین به‌عنوان قطب صنعتی کشور تشریح کرد. نماینده قزوین، مجاورت این استان با پایتخت را فرصتی توأم با تهدید دانست اما ابراز امیدواری کرد از فرصت‌های موجود در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت استفاده کافی صورت بگیرد تا تهدیدهای احتمالی توان بروز و ظهور پیدا نکنند. وی با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و جغرافیایی قزوین این استان را مقصد گردشگری معرفی نمود که متأسفانه به دلیل عدم معرفی جاذبه‌های آن، به‌معبری برای مسافران و گردشگران تبدیل شده است. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید...

*با توجه به‌سابقه چندین ساله نمایندگی، جناب‌عالی مهمترین مشکلات منطقه را چه می‌دانید؟

استان قزوین از جمله مناطق کشور به‌شمار می‌رود که از ویژگی‌ها و موقعیت مطلوبی برخوردار است و دارای ظرفیت‌های کم نظیری در زمینه صنعت، کشاورزی، گردشگری و علمی است اما متأسفانه به دلایل مختلفی استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها مغفول مانده و از این ظرفیت به‌صورت بالفعل استفاده نمی‌شود.

یکی از مهمترین مسائل استان، کمبود بودجه و اعتبارات آن است و در زمان تأسیس استان قزوین در سال ۷۵، ظرف بودجه متناسب پایه‌گذاری نشد و این استان جزو آخرین استان‌های کشور در ردیف اخذ بودجه است. با آنکه مردم قزوین نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت می‌کنند اما یک چهارم آن نیز به استان برنمی‌گردد و همین مسئله موجب شده تا راهکارهای متعددی از جمله استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، دریافت تسهیلات از بانک‌ها برای پروژه‌های عمرانی (گازرسانی به مناطق الموت و طارم) و ... در کنار پیگیری مداوم برای افزایش بودجه استان دنبال شود که خوشبختانه موفق شده‌ایم بودجه استان را از ۷۵ میلیارد تومان در سال ۹۱ به بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش دهیم.

مسئله مهم دیگر استان، کمبود آب قزوین و عدم برنامه‌ریزی جدّی برای حل آن طی سال‌های گذشته بوده است. همانطور که استحضار دارید، استان از ظرفیت بی‌بدیل دشت قزوین به‌عنوان دشتی بی‌نظیر یاد کردند و به وزیر وقت نیرو فرمودند: «آقای بیطرف نسبت به آب دشت قزوین بی‌طرف نمانید» اما متأسفانه کم‌توجهی مسئولان از سال ۸۲ به این مسئله موجب شد که امروز دشت قزوین با وضعیت بحرانی مواجه شده و بین ۲۴ تا ۴۰ متر افت سفره‌های زیرزمینی را شاهد باشیم. اینجانب طی سال‌های گذشته با همکاری سایر مسئولین پیگیری‌های فراوانی برای حل مشکل آب دشت قزوین داشته‌ام که بیش از ۶ جلسه با وزیر نیرو و معاونان ایشان و ۲ جلسه با حضور آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، جلسات با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از جمله آنها بوده است که در نهایت موفق شدیم در سال ۹۴ مجوز تخصیص ۶۰ میلیون مترمکعب سهم آب شرب قزوین از دشت طالقان را که طی سال‌های گذشته به نتیجه نرسیده بود، به ثمر برسانیم. در دیداری که اواسط مرداد ماه سال جاری با دکتر «نوبخت» داشتم، دستور صدور مجوز ماده ۲۱۵ این پروژه را اخذ کردم و ان‌شاءالله در سفر ریاست‌جمهوری به استان، عملیات کلنگ‌زنی این پروژه که اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در برخواهد داشت، انجام می‌شود و مردم ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان از آبیک تا تاکستان، از نعمت آب بهره‌مند می‌گردند.

برای حل مشکل آب کشاورزی نیز تلاش کردیم تا با اخذ بودجه برای اجرای طرح آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و تشکیل جلسات مربوط به اتاق فکر آب اقدام کنیم ضمن اینکه با اخذ ۶۰ میلیون مترمکعب آب به‌منظور تأمین آب شرب استان از سد طالقان، عملاً سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب از ذخیره چاه‌های آب استان که قبلاً برای شرب مصرف می‌شد، صرفه‌جویی می‌شود.

* قزوین به‌عنوان یک شهر صنعتی و قطب اقتصادی شناخته می‌شود. وضعیت این حوزه در سال‌های اخیر چگونه بوده و آثار رکود در چه‌حدی بوده است؟

همانطور که اشاره کردید، استان قزوین از قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور به‌شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری‌های متعددی طی سال‌های گذشته در بخش صنعت آن انجام شده است. ولی متأسفانه به‌خاطر شرایط نامطلوبی که برای صنعت کشور طی سال‌های گذشته ایجاد شد، واحدهای استان قزوین نیز از این موضوع مستثنی نبودند و مشکلات بخش‌های نساجی، قطعه‌سازان و ... پررنگ‌تر از سایر واحدهای صنعتی بود به‌گونه‌ای که به دلیل کمبود سرمایه در گردش، بدهکاری به‌دستگاه‌های خدمت‌رسان، بانک‌ها و ... اکثر این واحدها تعطیل شده یا با حداقل ظرفیت خود فعالیت می‌کردند. آنچه که از دست ما به عنوان نماینده مردم برمی‌آمد، پیگیری حل مشکلات این واحدها و جلوگیری از تعدیل نیروهای آن بود که به‌عنوان نمونه در پایان سال ۹۳، موفق شدیم از تعدیل بیش از ۱۰ هزار کارگر در ۱۲۰ واحد صنعتی که به‌دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از شرکت‌های خودروساز و دولت دچار مشکلات جدّی شده بودند، جلوگیری کنیم. از طرف دیگر در جلسات متعدد با وزیران محترم صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش کردیم تا نگاه ویژه‌تری از مسئولان به سمت واحدهای صنعتی استان سوق دهیم که خوشبختانه توفیقاتی در این خصوص حاصل شد و لیکن تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله زیادی داریم.

* حرکتی برای خروج از رکود، احساس می‌شود؟

انصافاً تلاش دولت برای خروج اقتصاد و صنعت از رکود است و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته طی ۲ سال گذشته هماهنگی مطلوبی میان بخش‌های اقتصادی دولت وجود نداشت ولی خوشبختانه شاهد هستیم که یک عزم جدّی در این خصوص به وجود آمده است و با تعامل مثبت مجلس و دولت به ثبات و بهبودی حوزه صنایع نزدیک شده‌ایم که به‌عنوان نمونه می‌توان به اجرای طرح «بهین‌یاب» به منظور تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد و تأمین سرمایه در گردش و حل مشکل کمبود نقدینگی بیش از ۱۰۰۰ واحد صنعتی در استان اشاره کرد. البته در اجرای این طرح نیز باید دقت و نظارت جدّی اعمال شود که انحراف از هدف نداشته باشیم و اعتبارات پیش‌بینی شده به هدر نرود و منتهی به ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی گردد.

* ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان قزوین در چه بخش‌هایی است؟ وضعیت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در سال‌های اخیر، چگونه بوده است؟

استان قزوین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن بر سر شاهراه ارتباطی کشور از موقعیت خاصی برخوردار است، به‌گونه‌ای که سالیانه بیش از ۱۵۰ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی آن صورت می‌گیرد و این مسئله در کنار وجود آثار متعدد تاریخی، مذهبی، آب‌وهوا و طبیعت مطلوب کوهستانی و بیابانی شرایطی را به‌وجود آورده است که از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و جذب مسافر برخوردار است که متأسفانه از این ظرفیت نیز استفاده و برنامه‌ریزی بهینه صورت نگرفته است و امروز شاهد هستیم که خیل مسافران به‌دلیل عدم آشنایی با جاذبه‌های این استان، از کنار آن عبور می‌کنند و استانی که باید مقصد گردشگری باشد، به معبر گردشگری تبدیل شده است. البته خوشبختانه چند سالی است که اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است که امیدواریم به مرور شاهد افزایش استفاده از این ظرفیت باشیم.

در کنار گردشگری، بخش کشاورزی، صنعت و علمی از ظرفیت‌های مهم استان به‌شمار می‌روند که استفاده صحیح و روزآمد از هرکدام این ظرفیت‌ها تأثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور و حتی منطقه به همراه دارد. برای نمونه در حال حاضر در استان قزوین طرح آزمایشگاهی بزرگ چشمه نور در حال اجراست که با اتمام آن بیش ۷ هزار دانشمند و نیروی علمی مشغول به‌کار می‌شوند که قطعاً موجب جهش علمی در کشور خواهد شد.

* مهمترین مطالبات مردم و نمایندگان مجلس از دولت چیست؟

مهمترین مطالبات مردم که در جلسات متعدد با ما به‌عنوان خادمان خود در میان می‌گذارند، بهبود شرایط اشتغال، حل مشکل آب شرب و کشاورزی و افزایش ظرفیت‌های درمانی و توسعه خدمات‌دهی به روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته استان است و قطعاً دولت با توجه ویژه به این موضوعات و افزایش بودجه استان و تخصیص اعتبارات ویژه در این بخش، پاسخگوی مطالبات مردم خواهد بود.

* مجاورت با کلان‌شهر تهران، چه مزایا و معضلاتی را برای قزوین به وجود آورده است؟

مجاورت با کلان‌شهر تهران برای قزوین هم فرصت و هم تهدید است که فرصت‌های آن بیش از تهدیدهای این مسئله به‌شمار می‌رود که می‌توان از این ظرفیت بالا برای توسعه گردشگری قزوین، توسعه کشاورزی و همچنین صنعت به خصوص در زمینه محصولات غذایی، حداکثر استفاده را داشت.

* با توجه به اینکه قزوین از لحاظ ترکیب اجتماعی شامل قومیت‌های مختلف است، این مسئله، مشکلاتی ایجاد نکرده است؟

خوشبختانه تعدد قومیت‌ها در قزوین شرایط مطلوب و موقعیت ویژه‌ای را به‌وجود آورده است و به‌دلیل آنکه این قومیت‌ها از چند ۱۰۰ سال گذشته در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند، شاهد یک همگونی زیستی در میان آنها هستیم و شکرخدا رقابت‌های ناسالم چه در عرصه زندگی شهری و چه انتخابات‌های مختلف میان آنها وجود ندارد بلکه شاهد هستیم به انحای مختلف ارتباطات مستمر آنها با یکدیگر موجب گام‌های مثبتی در استان شده است و فرهنگ غنی و قوی این مرز و بوم باعث شده که همگرایی و هم‌افزایی خوبی بین قومیت‌های مختلف استان برقرار شود.

نظر شما