شناسهٔ خبر: 128367 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

از ضرورت توسعۀ توان نظامی تا اقدامات آل‌سعود در گفت‌وگوی «نماینده» با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

بدون قدرت دفاعی، رفاه و پیشرفت ممکن نیست

بروجردی علاء‌الدین بروجردی با اشاره به اینکه برداشتن هر گونه گامی در جهت رفاه اقتصادی مردم و توسعه و پیشرفت کشور، فقط در سایۀ یک امنیت پایدار میسور است گفت: «بدون امنیت، وضعیتی می‌شود که در برخی کشورهای همسایه شاهد هستیم.»

هفته نامه «نماینده»/ «علاء‌الدین بروجردی» از دورۀ ششم، نمایندۀ مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی است. او پس از یک دوره عضویت در کمیسیون امنیت ملی، با آغاز دورۀ هفتم مجلس ریاست این کمیسیون را عهده‌دار شد و اکنون نیز در همین مسئولیت حضور دارد. وی قبل از نمایندگی مسئولیت‌های متنوعی را نیز در وزارت امور خارجه تجربه کرده و به آداب دیپلماتیک به‌خوبی آشنایی دارد.

این نمایندۀ ۶۶ سالۀ مردم بروجرد در ۴ دورۀ گذشتۀ حضورش در مجلس شورای اسلامی به ترتیب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران با کشورهای چین، ژاپن و سوریه نیز بوده است.

بروجردی همچنین تجربۀ عضویت در کمیته‌های امنیت ملی و هسته‌ای شورای عالی امنیت کشور را دارد. براساس همین سوابق و شناختش از مسائل منطقه با وی به گفت‌وگو نشستیم تا از وضعیت جبهۀ مقاومت و مبارزه با تروریسم تا میزان بازدارندگی صنایع دفاعی ایران را برای مخاطبان هفته‌نامۀ «نماینده» تحلیل کند. مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

*رهبر انقلاب بارها بر ضرورت توجه به توسعۀ صنایع دفاعی تأکید داشتند، اما بعضاً شاهد اظهارنظرهایی درخصوص عدم ضرورت هزینه‌کرد در مسائل دفاعی هستیم. شما این موضع‌گیری‌ها را ناشی از چه می‌دانید؟

فکر نمی‌کنم مسئولی در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد که معتقد نباشد برداشتن هرگونه گامی در جهت رفاه اقتصادی مردم و توسعه و پیشرفت کشور، فقط در سایۀ یک امنیت پایدار میسور است و بدون امنیت، وضعیتی می‌شود که در برخی کشورهای همسایه شاهد هستیم. اسلام، اساس و پایۀ نظام ما را تشکیل می‌دهد؛ در تعریف امنیت راهبرد قرآن «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّۀ» است که کلام الهی است و اساس راهبرد ما نیز قدرت بازدارندگی و دفاعی است. «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم» نیز دقیقاً اشاره به همین مسئله دارد.

*توان امروز صنایع دفاعی ما به اندازۀ کافی بازدارنده هست؟

با توجه به اینکه عملاً از آغاز پیروزی انقلاب در عرصۀ تسلیحاتی و خیلی عرصه‌های دیگر در تحریم قرار داشتیم، در سایۀ این تحریم استعدادهای جوانان متخصص و دانشمندان ما شکوفا شد. به فضل الهی امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه به لحاظ توانمندی‌های بومی تسلیحاتی بدون تردید حرف اول را می‌زند. سایر کشورها ـ همانند ایران قبل از انقلاب ـ وابسته به قدرت‌های دیگر هستند، امروز توفیق داریم زیرسایۀ فرماندهی معظم کل قوا و راهبرد «ما می‌توانیم» حضرت امام(ره)، جزو چند قدرت اول موشکی دنیا باشیم. اخیراً نیز موتور جنگندۀ ساخت کامل در جمهوری اسلامی رونمایی شد که نشان‌دهندۀ سیر پیشرفت ماست.

*رویکرد نمایندگان مجلس برای کمک به تقویت صنایع دفاعی چگونه است؟

در مجلس نیز فضا به همین صورت است، طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری و با اعتقاد اکثریت نمایندگان، می‌توان به‌عنوان نمونه به‌تخصیص ۵ درصد بودجۀ عمومی کشور به تقویت بنیۀ دفاعی اشاره کرده که نشان از عزم جدّی حاکمیت برای تحقق و تکمیل این راهبرد است تا دشمن هیچ‌وقت به خود اجازه ندهد حوادث تلخ و سخت دوران جنگ را به ملت ما تحمیل کند؛ بنابراین توسعۀ صنایع دفاعی حتماً یک ضرورت قطعی است و برهمین اساس کارها به‌خوبی پیش می‌رود.

*در سال‌های اخیر که نقش سپاه در مبارزه با تروریسم بیشتر آشکار شده است، هجمه‌ها بیشتر شده و شاهدیم از همۀ امکانات برای ضربه زدن استفاده می‌کنند. به نظر شما تاکنون چقدر توانستند خللی در این مسیر ایجاد کنند؟

آمریکایی‌ها از روز اول در کنار بقیۀ هم‌پیمانانشان دنبال این بودند که علی‌الخصوص برای نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی و حتی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نظام محدودیت ایجاد کنند؛ البته با وجود همۀ تحریم‌ها، فشارها و مکرها، جمهوری اسلامی در منطقه حرف اول را می‌زند و همۀ قدرت‌ها هم به نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با پدیدۀ شوم تروریسم ـ چه در عراق، سوریه و لبنان ـ اذعان دارند.

تجربیات جمهوری اسلامی نیز در عرصۀ جهانی به‌حدی است که قدرت‌های بزرگ علاقه‌مند به استفاده از این تجربیات هستند و رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی کشورها وقتی به ایران می‌آیند با علاقه‌مندی دنبال راهکارهای مقابله با تروریسم و چگونگی شکست طرح‌های شیطانی آنها هستند.

*امروز وضعیت جبهۀ مقاومت چگونه است و نقش ایران در این مناسبات چیست؟

بدون تردید جبهۀ مقاومت خاکریز جمهوری اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی است. ما به همین دلیل در این جبهه فعالیم و انتقال تجربه می‌کنیم و شهید می‌دهیم؛ چون معتقدیم سیاست‌های شوم صهیونیست‌ها و طراحی شیطانی آنها برای مقابله با همۀ امت اسلامی است و جمهوری اسلامی براساس قانون اساسی و سیاست‌های منطقی و راهبردی خودش پیوسته طرح‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را عقیم کرده و خنثی نموده است، امروز هم به‌همین دلیل در سوریه، لبنان و عراق حضور تأثیرگذار و فعال در سطح مستشارها دارد و این حضور بنا به‌دعوت دولت‌ها صورت می‌گیرد و کاملاً قانونمند و منطقی است. البته علی‌رغم تلاش آمریکا و همپیمانان غربی و منطقه‌ای آنها برای هزینه‌کرد میلیاردها دلار و گسیل ده‌ها هزار تروریست، منحنی قدرت داعش سیر نزولی خودش را در عراق و سوریه آغاز کرده و شکست‌های پی‌درپی آنها نشان‌دهندۀ شکست سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.

*تحلیلتان از پیام رهبری در موسم حج چیست و چه وظایفی متوجه دستگاه سیاست خارجی ایران برای تحقق فرمایشات ایشان است؟

ناتوانی و بی‌مسئولیتی آنها در امر برگزاری مهم‌ترین اجتماع امت اسلامی در جایگاه مقدس حرمین شریفین هم یک نمود بارزی در ناتوانی آنها در مدیریت حج است. آل‌سعود خصوصاً در حاکمیت جدید بعد از ملک عبدالله، یعنی ملک‌سلمان و تیم جدیدی که جایگزین شدند، خیانت‌های پنهان خودشان را در رابطه با رژیم صهیونیستی آشکار کردند و این ارتباط به‌صورت رسمی صورت می‌گیرد.

متأسفانه آل‌سعود پرچم‌دار عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است که این بزرگ‌ترین خیانت به امت اسلامی است و اقداماتی از قبیل حمله به یک کشور اسلامی- عربی همچون یمن که توان دفاع از خودش را ندارد و کشتار وحشیانۀ زن و کودک و انسان بی‌گناه نشان‌دهندۀ اوج خیانت آل‌سعود به امت اسلامی است.

حتماً باید جنایات آل‌سعود در بحرین یا یمن و این خیانت‌ها به امت اسلامی در عرصۀ مقدس فلسطین، به‌عنوان محور بحث، هم بین متفکران، دانشمندان و عالمان جهان اسلام باشد و هم خود کشورهای اسلامی از ظرفیت دیپلماسی خودشان حداکثر استفاده را برای افشای این جنایت‌ها و مقابله با طرح آمریکایی صهیونیستی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

*اخیراً جلسه‌ای با فرماندهان اطلاعات سپاه در کمیسیون امنیت ملی داشتید. در مجموع سطح اشراف نیروهای اطلاعات را در مسائل مختلف چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در جلسۀ شورای عالی امنیت ملی نیز حضور دارم و به‌طور منظم اخبار اشراف اطلاعاتی توسط اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات گزارش می‌شود. دشمن همیشه درصدد تحمیل چالش امنیتی به جمهوری اسلامی ایران است و انصافاً وضعیت موجود یک عنایت الهی است. این موفقیت‌ها بدون تردید زیرسایۀ اخلاص، هوشمندی و توجه به همۀ قواعد این بازی خطرناک به‌دست آمده و انصافاً این برادران از اشراف اطلاعاتی بسیار مطلوبی برخوردار هستند.

نظر شما