شناسهٔ خبر: 128360 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

اعترافی دیگر درباره سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی

اسرائیل وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، پارسال در ایمیلی خصوصی نوشته است؛ اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم مایکل بیسکر نوشت: کالین پاول،  وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پارسال در تبادل ایمیل خصوصی که این هفته هکرها آن را افشا کردند، با یک دوست در خصوص قابلیت و توانایی اسرائیل در زمینه تسلیحات هسته ای بحث کرد و گفت : اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد.
هر چند به طور گسترده احتمال دارد اسرائیل چند دهه قبل تسلیحات هسته ای ساخته باشد اما هیچ گاه خود را دولتی مجهز به تسلیحات هسته ای اعلام نکرده است. دولت های آمریکا و اسرائیل وجود برنامه تسلیحاتی اسرائیل را از اطلاعات طبقه بندی شده می دانند.
پاول ژنرال بازنشسته آمریکایی که به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خدمت کرده است روز جمعه از طریق یک سخنگو به اسوشیتدپرس گفت وی به برآوردهای کلی و علنی از تسلیحات هسته ای اسرائیل اشاره کرده است.
در بیانیه این سخنگو آمده است: «ژنرال پاول در خصوص وجود یا میزان توانایی هسته ای اسرائیل توجیه نشده یا هیچ اطلاعاتی از منابع آمریکایی نداشته است».
در ادامه این بیانیه آمده است: «وی مانند بسیاری افراد معتقد است ممکن است قابلیتی وجود داشته باشد و در منابع عمومی و علنی درخصوص عدد ۲۰۰ گمانه زنی شده است».
این بیانیه می افزاید: «این ایمیل ۱۰ سال پس از آنکه وی دولت را ترک کرد نوشته شد و او اطلاعاتی در خصوص موضوعات طبقه بندی شده دریافت نکرده است».
پاول در ایمیل خود نوشته بود : «ایرانی ها اگر سرانجام (سلاح هسته ای) بسازند، نمی توانند از آن استفاده کنند».
در این ایمیل همچنین آمده است : «آنها در تهران می دانند اسرائیل ۲۰۰ (سلاح هسته ای) دارد، که همه به سوی تهران هدف گرفته شده است، و ما نیز هزاران (سلاح هسته ای) داریم».
ایتای باردوف سخنگوی سفارت اسرائیل در واشنگتن از گفتگو در خصوص ایمیل پاول یا سیاست اسرائیل در زمینه اظهار نظر نکردن درباره در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای، خودداری کرد.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه در کنفرانسی خبری از پاسخ دادن به پرسشی درباره این مسئله خودداری کرد.
کربی گفت: «من در خصوص مسائل اطلاعاتی، بحث نخواهم کرد».
وی افزود: «ما از معاهده منع تکثیر هسته ای حمایت می کنیم».
پاول نخستین مقام ارشد دولت آمریکا نیست که علنا در خصوص تسلیحات هسته ای اسرائیل اظهاراتی را مطرح می کند. جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه ها و سخنرانی هایی اعلام کرده بود اسرائیل بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد.
آونر کوهن Avner Cohen استاد مرکز جیمز در امور مطالعات منع تکثیر در موسسه مطالعات بین المللی میدل بری Middlebury در مونتری Monterey گفت : اما این مسئله قرار نیست آشکارا و علنی و از طرف آنهایی که برای دولت آمریکا کار می کنند مورد بحث قرار گیرد. حتی به اعضای کنگره نیز به کرات تذکر داده می شود از اشاره به وجود زرادخانه هسته ای اسرائیل خودداری کنند.
کوهن که مطالب بسیاری درباره برنامه هسته ای اسرائیل نوشته است، خاطر نشان کرد: «درخور توجه است که فردی مانند کالین پاول این موضوع را بیان کرد».
کوهن گفت: «بدیهی است که وی از همه نوع اطلاعات در خصوص این مسئله آگاه بود. همه آن را به گونه ای موضوعی آشکار و علنی در نظر می گیرند، اما دولت آمریکا بر اساس سیاست خود هیچ گاه آن را اعلام نکرده است».
کوهن افزود: اطلاعات آمریکا درباره برنامه هسته ای اسرائیل در «سطح بالا» طبقه بندی قرار دارد.
کوهن در نشانه ای از حساسیت این موضوع به جیمز دویل James Doyle، پژوهشگر سیاسی اشاره کرد که در پی انتشار یادداشتی دانشگاهی در سال ۲۰۱۳ میلادی که در آن اسرائیل در فهرست دولت هایی قرار داده شده بود که تسلیحات هسته ای در اختیار دارند یا متحد با قدرت های هسته ای هستند، شغل خود را از دست داد.

نظر شما