شناسهٔ خبر: 128292 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم ملایر در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح کرد:

دولت نباید منابع و بودجه‌ها را در قالب سفر استانی مدیریت کند

احد آزادیخواه نماینده ملایر گفت: «توصیه من به دولت این است که اعتبارات خود را تحت هیچ شرایطی در قالب سفر هزینه نکند، بلکه از طریق استانداران، فرمانداران و مخصوصاً نمایندگان مردم اولویت‌ها را ببینند، مهندسی کنند و بودجه را اختصاص دهند، سفر تشریفات است.»

حجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه» در گفت‌وگویی که با هفته‌نامه «نماینده» داشت، به نحوه تلاش مسئولان استانی در رابطه با حل مشکل تعطیلی کارخانه‌ها اشاره داشت و نیز نقدی به عملکرد دولت‌ها در اختصاص بودجه‌های استان‌ها از طریق سفرهای استانی نمود. علی‌رغم اینکه اغلب نمایندگان از تعطیلی وسیع کارخانه‌ها گلایه‌مند هستند، نماینده ملایر در مجلس دهم از احیای صنایع در همدان سخن به میان آورده و آن را موفق ارزیابی کرده است. وی در این رابطه می‌گوید: «واقعیت غیرقابل انکار جامعه امروز ما مواجهه با مشکل اشتغال است. در چند سال اخیر کارخانه‌ها به تعطیلی و حالت تعلیق درآمده است.»

وی می‌افزاید: «مطالبه اصلی مردم خصوصاً جوانان موضوع اشتغال است. خوشبختانه در استان همدان جلسات «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» با حضور شخص استاندار در حال برگزاری است و این درحالی است که در سایر استان‌ها لزوماً استاندار پیگیر این جلسات نیست.»

آزادی‌خواه در خصوص عملکرد این جلسات خاطرنشان کرد: «مدیران و رؤسای بانک‌های عامل شخصاً در این جلسات حضور می‌یابند و به‌صورت مصداقی رؤسای کارخانه‌های تعطیل شده را دعوت می‌کنند و سعی می‌کنند آسیب‌ها شناخته شده و تسهیلات بانکی پیگیری می‌شود. البته این اقدامات مقدمه بسیار خوبی است اما ما منتظر نتایج اقدامات صورت گرفته، هستیم.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه «استاندار همدان به صورت جدّی پیگیر حل مشکلات کارخانه‌های تعطیل شده است» می‌افزاید: «ما نمایندگان هم اعلام کردیم تا زمانی که مدیران اجرایی استان برای خدمت‌رسانی به مردم و ایجاد و توسعه اشتغال تلاش کنند، ما هم همراهی می‌کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه «نمایندگان موافق کار برای مردم هستند و مخالف کارِسیاسی و سیاسی‌کاری» خاطرنشان کرد: «عزل و نصب‌ها نباید سیاسی باشد، بلکه بنا به نیاز مردم شایسته‌سالاری در انتصابات باید صورت بگیرد.»

این نماینده استان همدان معتقد است: «نباید تعاملات رنگ و بوی سیاسی داشته باشد. جلسات باید کاری و به‌دور از جنجال‌های سیاسی باشد. اگر این‌طور باشد نمایندگان حداکثر همکاری را با بدنه اجرایی دولت (در هر دولتی) خواهند داشت.»

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت مصوبات سفر رئیس‌جمهور به همدان با گذشت حدود یک‌سال از سفر استانی می‌گوید: «قرار نیست در سفر اتفاق خاصی بیفتد. یکسری منابعی وجود دارد که در اختیار دولت است و نیازمندی‌هایی نیز از طرف مردم وجود دارد؛ دولت نباید در قالب سفر این منابع را مدیریت کند و نیازهای مردم را جوابگو باشد.»

وی با اشاره به اینکه «شاید در مدت 4 سال نوبت به استانی نرسید که مقصد سفرهای استانی قرار بگیرد» می‌افزاید: «یک اشکال جدّی به همه دولت‌ها این است که نباید خودشان را وابسته به سفرها کنند. اگر قرار باشد متأثر از یک سفر، اعتبارات به استانی وارد شود یعنی اینکه سیستم مدیریت دولت فشل است. به این معنا که استاندار و فرماندار و بخشدار کاری نکردند و رئیس‌جمهور شخصاً آمد و پول آورد و رفت!»

نماینده ملایر گفت: «توصیه من به دولت این است که اعتبارات خود را تحت هیچ شرایطی در قالب سفر هزینه نکند، بلکه از طریق استانداران، فرمانداران و مخصوصاً نمایندگان مردم اولویت‌ها را ببینند، مهندسی کنند و بودجه را اختصاص دهند، سفر تشریفات است.»

آزادی‌خواه خاطرنشان کرد: «سفری که رئیس‌جمهور و بقیه مسئولین کشور انجام می‌دهند صرفاً جهت سرکشی است و اینکه مشکلات مردم را از نزدیک ببینند. ما نیز در قالب «سفر خدمت» به روستاهای شهرستان سرکشی می‌کنیم. سعی شده همراه مدیران ادارات به روستاهای استان برویم تا مشکلات مردم را بشنویم و پولی هم همراه خود نمی‌بریم.»

وی در پایان در خصوص سرمایه‌گذاری شستا در استان همدان گفت: «شستا در شهرستان ما هیچ اقدامی نکرده است. اقدامات اولیه‌ای انجام داده‌ایم که از ظرفیت عظیم اقتصادی بتوانیم استفاده کنیم. زیرساخت‌هایی در حوزه ملایر داریم؛ در حوزه معدن، 50 کارخانه سیلیس داریم که در کشور بی‌نظیر است. در حوزه محصولات باغی و صنایع دستی مانند منبت ملایر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تقاضای ما از مراکز اقتصادی از جمله شستا این است که ظرفیت‌ها را ببیند و برای ایجاد اشتغال و تولید از این ظرفیت‌ها کمک بگیرند.»

نظر شما