شناسهٔ خبر: 128287 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفت‌وگوی «نماینده» با «صدیف بدری» مطرح شد؛

بودجه کشور با چانه‌زنی توزیع می‌شود

صدیف بدری/43 سخنگوی کمیسیون عمران گفت: توزیع بودجه‌ها باید به‌صورت تناسبی از درصد جمعیت و محرومیت صورت بگیرد اما متأسفانه این‌طور نیست. در حال حاضر ۸۵ درصد توزیع بودجه در کشور به‌صورت چانه‌زنی توزیع می‌شود و این عادلانه نیست.

«صدیف بدری» نماینده اردبیل، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» به تشریح موضوعات روز این حوزه انتخابیه پرداخت.

وی بهره‌گیری استان اردبیل از زیرساخت‌های توسعه‌ای را قابل قبول ندانست و ایجاد منطقه آزاد تجاری در این منطقه را با توجه به مثبت بودن تراز صادراتی استان، مفید ارزیابی کرد.

مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

* اهم مشکلات استان اردبیل را به‌صورت مختصر بیان بفرمایید.

مشکل عمده و اساسی استان اردبیل این است که از زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور سهم چندانی ندارد. از جمله عدم توسعه می‌توان به خلأهای موجود زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای اشاره کرد. هیچ اتوبان یا بزرگراهی برای اتصال اردبیل به مرکز کشور یا مراکز استان‌های همجوار وجود ندارد. راه‌آهن اردبیل پس از ۱۱ سال از کلنگ‌زنی هنوز ۴۳ درصد اجرایی شده است.

از بعد اشتغال اردبیل بالاترین نرخ بیکاری را دارد و از سوی دیگر کمترین توسعه صنعتی متعلق به اردبیل می‌باشد. میانگین درآمد عمومی مردم ۶۰ درصد میانگین درآمد عمومی کشور است. در حوزه رشد تولیدات ناخالص ملی در سطوح پایین (با رتبه ۲۹) قرار داریم. متأسفانه با وجود اینکه اردبیل یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است اما در این حوزه هم آنچنان که باید به حالت مکانیزه سوق داده نشده و بیشتر به‌صورت دیم مورد کشت قرار می‌گیرد.

* مسائلی که به تبع این مشکلات برای مردم و استان ایجاد شده، چیست؟

مشکلات ذکر شده باعث گردیده در آمار سال ۹۰ نرخ رشد جمعیت استان اردبیل، ۰.۳ درصد باشد و این در حالی است که میانگین نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۳ درصد است. این نشان می‌دهد که مهاجرت در استان مخصوصاً شهرستان‌های مرزی بسیار بیشتر است. اگر خود اردبیل به‌عنوان مرکز استان کمی از مهاجرت‌های استان را پذیرا نبود، قطعاً تمام مهاجرت‌ها به سمت خارج از استان گسیل می‌شد.

* با توجه به شرایط موجود کشور چه راهکاری برای حل مشکلات استان پیشنهاد می‌کنید؟

لازم است مسئولین دولتی و همچنین مجلس محترم در توسعه متوازن کشور و توزیع عادلانه امکانات بازنگری اساسی داشته باشند. متأسفانه قوانین و عملکردها طوری است که مناطقی که دارا باشد روزبه‌روز داراتر می‌شود و هر منطقه‌ای که محروم است، هر روز محروم‌تر می‌شود. این واقعیت‌ها می‌طلبد که بازنگری در سیاست‌های ۵ ساله توسعه‌ای کشور انجام شود. نه تنها با این وضعیت مشکلات استانی مانند اردبیل بیشتر شده بلکه مشکلات شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته هم بیشتر شده است.

به‌عنوان مثال برخی مشکلات شهری تهران مانند: «ترافیک، حاشیه‌نشینی و ...» به‌دلیل مهاجرت‌هایی است که از شهرهای دیگر کشور –به دلیل عدم رسیدگی و تخصیص بودجه و امکانات- به شهرهای بزرگ انجام می‌گیرد. توزیع بودجه‌ها باید به‌صورت تناسبی از درصد جمعیت و محرومیت صورت بگیرد اما متأسفانه این‌طور نیست. در حال حاضر ۸۵ درصد توزیع بودجه در کشور به‌صورت چانه‌زنی توزیع می‌شود و این عادلانه نیست.

* چه ظرفیت‌هایی در منطقه وجود دارد که می‌تواند با کمی توجه به فعلیت برسد و فرصت اقتصادی مناسبی محسوب شود؟

استان اردبیل نیروی انسانی مستعد، توانمند و هوشمند دارد که در تمامی شاخه‌ها اعم از علمی، مدیریتی، فناوری، توان درخشش دارند. موقعیت جغرافیایی استان فضای مناسبی را برای کشاورزی ایجاد کرده است که اگر به سمت‌وسوی مکانیزاسیون حرکت کند، می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی، سودآوری بالایی هم داشته باشد. موقعیت اقلیمی این استان در حوزه گردشگری استثنایی است؛ آب‌وهوا و چشمه‌های آب گرم توانسته گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند.

موقعیت ژئوپلتیکی اردبیل دروازه کشورهای حوزه قفقاز و روسیه است. نزدیک‌ترین مسیر برای صادرات کالا به آذربایجان، قفقاز و روسیه، مرز اردبیل و گمرک بیله‌سوار است.

* مطالبه مردم و نمایندگان استان از دولت چیست؟

در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بودجه‌ای از دولت نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم تا زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی در استان فراهم کنند. دولت و مجلس می‌توانند با تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل زمینه رشد اقتصادی را ایجاد نمایند. اگر این اتفاق رخ دهد، قطعاً سرمایه‌گذاری توسعه پیدا می‌کند، معافیت‌های مالیاتی سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد تجاری و فرصت‌های صادراتی می‌تواند استان اردبیل را به قابلیت‌های خود برساند. این منطقه آزاد نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور سودمند خواهد بود.

* آیا فکر نمی‌کنید ایرادی که به مناطق آزاد وارد می‌کنند که تبدیل به محلی برای واردات می‌شود در این منطقه هم صادق باشد؟

در حال حاضر در مرز بیله‌سوار تراز صادراتی استان مثبت است. آن دغدغه‌ای که برخی دوستان در مورد بیشتر بودن واردات در مناطق آزاد تجاری دارند، برای استان اردبیل صدق نمی‌کند. قطعاً اگر اردبیل به منطقه آزاد تبدیل شود، تراز صادراتی نیز بهتر از قبل خواهد شد و این به نفع اشتغال و پایداری جمعیت در استان اردبیل است.

ما می‌گوییم مرزبانان حافظ ناموس کشور هستند؛ بنابراین باید از این فرصت‌ها استفاده شود تا مرزبانان در مرزها بمانند نه اینکه مرزها را خالی کنند. دوستان برنامه‌ریز عنایت بیشتری نسبت به قبل برای استفاده از پتانسیل‌های استان‌های مرزی داشته باشد.

* در حوزه مدیریت شهری عملکرد مسئولین را چطور می‌بینید؟

در این خصوص چون درآمد عمومی مردم پایین است، قطعاً درآمد شهرداری‌های استان هم پایین است. بنابراین معمولاً هزینه‌ها بیشتر از درآمدشان است، مخصوصاً شهرهای کوچک در این حوزه مشکل دارند. اگر بتوانیم به طریقی درآمد مردم را بالا برد، طبیعی است که درآمد شهرداری‌ها هم بیشتر می‌شود و این فاکتور هم می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری در استان خواهد شد. دولت محترم در بحث کمک‌های بودجه‌ای به استان به اردبیل عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

*به‌عنوان آخرین سؤال در مورد موضوع استیضاح شهردار اردبیل و حاشیه‌هایی که ایجاد شد، توضیح بفرمایید.

اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان پارلمان محلی و منتخب مردم با ۹ رأی شهردار را استیضاح کردند. در طی مراحل استیضاح یک روز جلسه برگزاری سؤال از شهردار دیرتر برگزار شده بود و هیئت حل اختلاف به استناد آن مصوبه شورا را ملغی اعلام کرد. پس از گذشت بیش از یک ماه کش‌وقوس نهایتاً شهردار به ساختمان شهرداری بازگشت. البته هنوز اختلافات در اردبیل آتش زیر خاکستر است که امیدواریم کاری نکنند که منافع مردم و شهر به خطر بیفتد.

نکته قابل ذکر اینکه ما باید به رأی مردم احترام بگذاریم، باید به شورای شهر که منتخب مردم هستند اختیارات داده شود. متأسفانه دولت‌ها و مجلس‌ها همیشه به سمت کاهش قدرت شوراها رفته‌اند. از طرف دیگر امورات مربوط به شهرها را به خود شوراها و شهرداری‌ها واگذار کنیم.

نظر شما