شناسهٔ خبر: 128170 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در نشست خبری مشترک مطرح شد؛

برجام و بحران های منطقه، محور مذاکرات روسای مجالس ایران و فرانسه

لاریجانی.فرانسه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روابط اقتصادی، رفع برخی موانع بانکی ، بحران های منطقه و تروریسم، محور مذاکرات دوجانبه با رئیس مجلس ملی فرانسه بود.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در تهران پس از دیدار دوجانبه با رئیس مجلس ملی فرانسه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: حضور ایشان را خیرمقدم می گویم.

وی ادامه داد: بین پارلمان های ایران و فرانسه ارتباطات خوبی در گذشته وجود داشته و فکر می کنم سفر ایشان نقطه برجسته در این روابط پارلمانی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مذاکراتی که داشتیم در زمینه توسعه روابط اقتصادی و رفع برخی موانع صحبت کردیم.

لاریجانی بحران های منطقه، تروریسم را از موضوعات مذاکره دوجانبه میان روسای مجالس ایران و فرانسه خواند و گفت: نقاط مشترکی بین ما وجود داشت و در رایزنی ها نگاهی به راه حل های مسائل منطقه در عراق، سوریه و لبنان داشتیم.

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر رئیس مجلس فرانسه به ایران سفر موفقی باشد.

توافق هسته ای، رفع موانع بانکی و حضور شرکت های فرانسوی در ایران محور مذاکرات روسای مجالس ایران و فرانسه

در ادامه کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه ضمن ابراز تشکر از دعوت ایران برای انجام این سفر گفت: هیئت همراه من شامل رئیس گروه دوستی ایران و فرانسه و اعضای کمیسیون دفاع و سیاست خارجی پارلمان فرانسه است.

وی همچنین از ابراز تسلیت و همدردی لاریجانی به دنبال سوء قصد تروریستی در فرانسه تشکر کرد و گفت: حادثه تروریستی در فرانسه موجب تعویق سفر من به ایران شد.

رئیس مجلس ملی فرانسه ادامه داد: اینگونه مسافرت ها به نمایندگان مردم اجازه می دهد که با هم مذاکراتی در خصوص توافق هسته ای، بحران های منطقه و توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک داشته باشند.

بارتلون روابط پارلمانی بین دو کشور را موجب تقویت روابط دوجانبه خواند و گفت: در زمینه روابط بین دو پارلمان این نکته را اضافه می کنم که مجلس ملی فرانسه به حفظ روابط بین دو پارلمان تاکید دارد. چنانکه قبل از توافق هسته ای رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان فرانسه سفری به ایران داشت.

وی اظهارداشت: بعد از اجرای توافق وین نیز اینگونه سفرها به ارتقاء روابط دو کشور کمک می کند.

رئیس مجلس ملی فرانسه با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه گفت: وزرای ایران نیز سفرهای متعددی به فرانسه داشتند و آخرین سفر مربوط به حضور وزیر محیط زیست فرانسه در ایران بود.

بارتلون ابراز امیدواری کرد: این سفرها به نگارش صفحه جدیدی از تاریخ در روابط ایران و فرانسه کمک کند.

وی خطاب به لاریجانی اظهارداشت: خیلی خوشحالم از دیداری که امروز با شما داشتم که به ما اجازه داد صحبت کنیم و رایزنی هایی را در زمینه های مختلف از جمله توافق وین، برداشته شدن یک سری موانع بانکی و حضور شرکت های فرانسوی در ایران، داشته باشیم که همه این موارد به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور منجر می شود.

نظر شما