شناسهٔ خبر: 128138 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

افق اقدامات خانه احزاب

قدرت علی حشمتیان/* "سعی می‌کنم طبق مصوبه، آئین‌نامه و اساسنامه در این یک سالی که ریاست خانه احزاب برعهده بنده است، چهار همایش فصلی برگزار کنم".

هفته نامه «نماینده»؛ قدرتعلی حشمتیان/* انتخاب رئیس خانه احزاب به قید قرعه صورت گرفت؛ ازاین‌رو فراکسیون اصول‌گرایان مسئولیت خانه را در سال اول برعهده گرفته بود، فراکسیون مستقلین و اعتدال‌گرایان به قید قرعه سال دوم، ریاست را برعهده گرفته‌اند و سال سوم هم ریاست به فراکسیون اصلاح‌طلبان واگذار خواهد شد.

سال اول به پایان رسید و اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد خانه احزاب بیندازیم باید گفت: «در سال اول ما امکانات و مکان مناسبی در اختیار نداشتیم و جلسات خانه احزاب در وزارت کشور برگزار می‌شد به همین جهت خواسته‌ها و مطالبات احزاب به طور مطلوب عملیاتی نشد ضمن اینکه نگارنده خود در هیئت‌رئیسه حضور داشت، بنابراین به‌عنوان یک عضو هیئت‌رئیسه در سال اول نمی‌توانم به‌صراحت از عملکرد ضعیف خانه احزاب سخن بگویم اما اذعان دارم این عملکرد مورد نظر بنده نبوده و به اعتقادم از این بهتر می‌توانستیم کارها را به پیش ببریم.»

در سال دوم ان‌شاالله موضوع دیدار با مسئولان بلند پایه را دنبال و پیگیری می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم به یاری خداوند متعال به‌زودی با سران قوا دیدار و گفت‌وگو کنیم، همچنین امیدوار هستیم تدبیری اتخاذ شود که دفتر مقام معظم رهبری به کل احزاب کشور وقتی اختصاص دهند تا بتوانیم خدمت معظم‌له شرف‌یاب شویم و از بیانات و فرمایشات ایشان استفاده کنیم.

پیگیری‌هایی با دفتر جناب آقای «لاریجانی» انجام داده‌ایم و با توجه به وعده‌ای که دفتر او به ما داده است، قطعاً در همین شهریورماه با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد. سال گذشته نیز با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» دیداری انجام دادیم ضمن اینکه بنده شخصاً سال گذشته با معاون اول محترم و حاج «سیدحسن خمینی» یادگار حضرت امام(ره) دیدار و گفت‌وگو کردم و پیگیریم این دیدارهای خصوصی که شخصی انجام شد در سطح شورای مرکزی و هیئت‌رئیسه خانه احزاب هم برگزار شود.

فعال شدن خانه احزاب در ۳۱ استان برنامه‌ای دیگر است که باید بر آن تأکید شود، معتقدم خانه احزاب باید در تمامی استان‌ها فعال شوند تا به سمت تحزب و حزب‌گرایی حرکت کنیم. همچنین صنفی بودن خانه احزاب باید مورد توجه قرار گیرد، احزاب عضو در خانه احزاب هر یک از عقبه و دیدگاه سیاسی برخوردار هستند اما این احزاب می‌توانند نظرات و گفتمان‌های خود را نمایندگی کنند و در عین حال از مصوبه خانه احزاب نیز تبعیت کنند.

پیگیر خواهیم بود میز انتخاباتی احزاب در سطح کشور برای انتخابات فعال شود و نمایندگان ما در آنجا به صورت منظم چه در استان‌ها و چه در تهران، مشارکت داشته باشند. پیگیر خواهیم بود کمیته‌های هفت‌گانه به صورت گسترده فعالیت کنند و از حضور احزاب در این کمیته‌ها اعم از کمیته بین‌الملل و حقوقی استفاده می‌کنیم.

حضور نماینده خانه احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و اختصاص ردیف بودجه در لایحه دولت، دو برنامه دیگری است که باید به آن پرداخت البته جناب آقای مقیمی «معاون سیاسی وزیر کشور» در افتتاحیه ساختمان خانه احزاب وعده آن را به ما دادند بنابراین هم حضور نماینده در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و هم بحث بودجه و اصلاح قانون احزاب دنبال خواهد شد و امیدواریم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

برگزاری همایش‌ها برنامه دیگری است که دنبال خواهیم کرد. بنده سعی می‌کنم طبق مصوبه، آئین‌نامه و اساسنامه در این یک سالی که ریاست خانه احزاب برعهده بنده است، چهار همایش فصلی برگزار کنم ضمن اینکه درِ خانه رو به اصحاب رسانه و خبرنگاران باز است.

معتقدم با احزاب و تشکل‌ها می‌توانیم به سوی آنچه نظر مقام معظم رهبری و دولتمردان است و همچنین نظر حضرت امام(ره) بود، پیش رویم و قطعاً با فعال شدن احزاب می‌توان مانع فسادهای اجتماعی و اقتصادی شد.

به اعتقاد نگارنده فعالیت در خانه احزاب بسیار است و انگیزه‌ای که در خود و دوستان دیده می‌شود و با توجه به حمایت‌هایی که دولت وعده آن را به احزاب داده است، من جمله اختصاص ساختمان خانه احزاب که مراسم افتتاحیه آن هفته گذشته با حضور مسئولان وزارت کشور برگزار شد، بتوانیم در سطح کشور احزاب را همانند احزاب آسیایی فعال کنیم تا خانه احزابی شایسته احزاب کشور داشته باشیم و فعالیت ما در این نهاد حزبی مفید و مؤثر واقع شود و همگان متوجه فعالیت‌ها و تلاش‌های خانه احزاب شوند.

رئیس خانه احزاب

نظر شما