شناسهٔ خبر: 127965 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

کمتر از یک‌سال مانده، تولید را دریابیم

کارخانه.jpg

سیدامیرحجازی، مدیرعامل جمعیت کارآفرینان،  در هفته نامه «نماینده» نوشت:

در بیست‌ونهم بهمن ماه ۱۳۹۲رهبرمعظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ۳ قوه، بستر را برای تحقق افق ۱۴۰۴هجری شمسی، توسعة پایدار و اقتصاد مقاومتی فراهم نمودند، تکالیفی برعهدة آحاد مردم است و تکالیفی برعهدة ۳ قوه؛ در این میان، برنامة اقدام جامع مشترک هم در سال ۹۴ به ثمر رسید، ولی بنا به دلایلی منافع ملت هنوز تأمین نشده است. البته شروطی که رهبرمعظم انقلاب در تصویب قانون مصوب مجلس توصیه فرمودند رعایت و اجرایی نشده و در حال حاضر قانون مصوب مجلس درخصوص برجام کامل رعایت نمی‌شود!

متأسفانه باید اذعان کرد بستر نقل‌وانتقال پول فراهم نیست که دلیل آن به شرح ذیل است:

۱- ناهماهنگی فنی بانکداری نوین بین‌المللی با تشدید رژیم تحریم‌ها در ۱۰ سال اخیر با بانکداری ایرانی: چون ارتباط قطع و در این چندسال با مشکل مواجه بوده و تحریم‌های خارج از برنامة هسته‌ای ایران توسط آمریکایی‌ها ادامه‌دار بوده، کماکان مشکل نقل‌وانتقال پول با وجود گذشت ۶ ماه از اجرای برجام، وجود دارد.

۲- تحریم‌های کنگرة ایالات متحدة آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران _حمایت از محور مقاومت تحت عنوان حمایت از تروریسیم _فشار جهت برنامه‌های موشکی ایران که حق مسلم ایران حفظ قدرت بازدارندگی است، برای دفاع از خود است و حذف چرخة دلار از مبادلات پولی با ایران درنظام بین‌الملل همچنان ادامه دارد!

۳- بدعهدی طرف آمریکایی و رقابت عربستان سعودی با شیوه‌ای نامطلوب برای جلوگیری از رشد و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در منطقة غرب آسیا!

۴- بعد از برنامة جامع اقدام مشترک، امید زیاد شد و موانعی هم موجود بوده که خلاقیت و ابتکار و بستری که برای بعضی از کارآفرینان مهیا بوده که یا توانایی بالا داشته‌اند یا از روابط خوبی بهره می‌برده‌اند اوضاع خوبی پیدا کرده‌اند، ولی عموم کارآفرینان وقتی اوضاع خوبی پیدا می‌کنند که ابلاغیة اقتصاد مقاومتی محقق شود. یادمان باشد برجام تسهیل‌گراست تا مراودات بازرگانی برای اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا محقق گردد. حتی اگر مراودات مالی برای تسهیل واردات باشد و به تولید لطمه بزند، این اقدام فایده نداشته و مضر است و بدون شک سبب رکود و ورشکستگی صنایع کوچک و متوسط خواهد شد.

و اما دلیل رکود کنونی:

باید اذعان کرد کماکان رکود فراگیر، اقتصاد ایران را در برگرفته است. عدم توفیق در مدیریت بنگاه‌های زودبازده و سوء مدیریت بخش عمومی در بسترسازی برای صنایع کوچک و متوسط و نبودن نقدیندگی در نزد بنگاه‌های کوچک و متوسط و نرخ سود بانکی که هنوز هم نامتعارف است، اوضاع را بهم ریخته است. همچنین سیاست‌های ناهماهنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی و بعضی از دستگاه‌های دیگر باعث شده تا اقتصاد مقاومتی روی زمین بماند. لازم است تا اولویت ستاد اقتصاد مقاومتی بر این باشد تا برای بازپس‌گیری بازار ۸۰ میلیون نفری ایران اقدامات مقتضی صورت گیرد. اگر دیر اقدام شود، بازار ۸۰ میلیونی ایران، به زودی از دست ایرانیان پر خواهد کشید! متأسفانه دولت محترم به گونه‌ای عمل کرده که اقتصاد مقاومتی در آن مورد توجه جدّی قرار نمی‌گیرد! شواهد عینی از رفتارهای اقتصادی دولت یازدهم نشان می‌دهد که دولت محترم توجه جدّی به مفهوم اقتصاد مقاومتی و تولید ملی نداشته است. حمایت واقعی از بنگاه‌های کوچک از جمله مواردی است که باید مورد توجه دولت محترم و تیم محترم اقتصادی ایشان قرار گیرد. لازم است دولت محترم در ماه‌های آینده توجه بیشتری به تولید داشته باشد. کمتر از یک سال از عمر دولت یازدهم در مسند دولت باقی‌مانده است و لازم است تا در یک سال آینده حمایت‌ها بیش از گذشته گردد. حال و روز تولید این روزها خیلی خوب نیست، اغلب بنگاه‌های تولیدی در وضع بدی به سر می‌برند و توقعات از برجام نیز برآورده نشده است. تنها راه این است که در کمتر از یک‌سال تولید تقویت شده و مردم نیز به فضای اقتصادی کشور نسبت به گذشته امیدوارتر شوند.

نظر شما