شناسهٔ خبر: 127960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

متحدان آمریکا از نقض برجام توسط واشنگتن حمایت نخواهندکرد

کاخ سفید.jpg معاون سابق امنیت ملی کاخ سفید معتقد است اگر آمریکا برجام را به صورت یکجانبه نقض کند در این صورت متحدانش از این روند حمایت نخواهند کرد.

به گزارش «نماینده» شماری از نامزدهای رقابت ریاست جمهوری آمریکا به ویژه «دونالد ترامپ» جمهوریخواه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات از احتمال لغو توافق هسته ای (برجام) بین ایران و قدرت های جهانی سخن گفته اند.

چنین اظهاراتی حتی اگر صرفا جنبه تبلیغاتی داشته باشند و عملی هم نشوند دارای اثرات و تبعات روانی بسیاری در عرصه جهانی برای جمهوری اسلامی ایران هستند.

تکرار این اظهارات توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب شد تا گفتگویی با پروفسور «فرانک فون هیپل» فیزیکدان معروف هسته ای آمریکا داشته باشیم.

حوزه تحقیقاتی «فون هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه های تکنولوژی است.

وی، پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود. وی به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

هیپل در سال ۱۹۹۳ به پاس تحقیقات ارزشمندش، موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی که دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین المللی درباره مواد شکافت پذیر است.

*پیش بینی شما از آینده توافق جامع اقدام مشترک (برجام) چیست؟

این موضوع بستگی به چند اتفاق دارد. یکی از این اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. اینکه ترامپ انتخاب شود یا هیلاری کلینتون انتخاب شود تداوم اجرای برجام تفاوت خواهد کرد. اگر فرض کنیم که هیلاری کلینتون رئیس جمهوری بعدی آمریکا باشد و وی انتخاب شود در این صورت شاهد تداوم اجرای برجام خواهیم بود.

همچنین طرف دیگر این توافق نیز ایران است که ادامه تعهدات از سوی این کشور ضامن بقای برجام است.

*آیا فکر می کنید که رئیس جمهوری آینده آمریکا به برجام متعهد خواهد بود؟

بله اشاره کردم که انتخاب هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند دلالتی خاص برای اجرای برجام داشته باشد.

تصور بنده این است که اگر هیلاری کلینتون رییس جمهوری آمریکا شود در این صورت اجرای برجام تداوم خواهد داشت. اما اگر دونالد ترامپ انتخاب شود نمی توان پیش بینی کرد که برجام تداوم خواهد داشت یا خیر.

*آیا اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا برجام را نقض کند، متحدان واشنگتن از اقدام وی حمایت می کنند؟

برجام نتیجه چانه زنی ها و توافقات میان ۶ قدرت جهانی و ایران بوده است. اگر ایالات متحده آمریکا این توافق را به صورت یکجانبه نقض کند در این صورت دیگر متحدان و شرکای آمریکا از این روند دنباله روی و پیروی نخواهند کرد.

نظر شما