شناسهٔ خبر: 127948 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

باز هم بی‌تدبیری در تنظیم بازار گوشت؛

گوشت گران، دام زنده ارزان و سورچرانی دلالان!

گوشت43 بازار طی یک ماه و نیم گذشته شاهد افزایش ۴ هزارتومانی قیمت گوشت بود درحالیکه قیمت دام زنده نه تنها گران نشده حتی کاهش قیمت هم داشته است. کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت ناشی از فضاسازی دلالان برای کسب سود از این میان است.

به گزارش «نماینده» پس از اینکه خبر گرانی مواد غذایی در این ماه‌ها یکی پس از دیگری اعلام شد، قیمت گوشت نیز به سبک پله‌کانی در بازه زمانی دوماه گذشته پرچم‌دار گرانی‌ها گردید. به گفته رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی کشور، طی یک ماه و نیم گذشته، شاهد افزایش ۴ هزار تومانی قیمت گوشت بوده‌ایم. البته بنابر گفته متولیان امر، افزایش قیمت گوشت به همین جا ختم نخواهد شد و در روزهای آینده هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود!

هر ساله در آستانه عید قربان بازار گوشت و دام زنده شاهد افزایش قیمت‌هاست اما اکنون سؤال اینجاست که با توجه به عدم برگزاری مراسم حج از جانب ایرانیان و کاهش کشتار دام زنده در سال جاری، دلیل افزایش ۴ هزار تومانی گوشت و ادامه‌دار بودن گرانی چیست؟

با آغاز زمزمه گرانی گوشت که پس از گرانی مرغ صورت گرفت، تحلیل‌های مختلفی در رابطه با علل این رویداد صورت گرفت. برخی همچون «علی‌اصغر ملکی»، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی معتقدند خروج بی‌رویه گوشت از کشور که در برخی موارد به صورت غیرمجاز یا به صورت مجوزدار صورت می‌گیرد، علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز است.

در این میان و در حالی که ملکی، دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت را صادرات محصولات دامی می‌داند، «محمدرضا ملاصالحی»، رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نظر دیگری دارد و می‌گوید: «اگر صادرات دام زنده از سوی وزارت جهاد کشاورزی بی‌رویه بوده و باعث کمبود عرضه دام زنده در بازار و گرانی گوشت قرمز شده است، باید روی قیمت دام زنده نیز اثرگذار باشد، در حالی که قیمت دام زنده طی هفته‌های گذشته رو به کاهش بوده است.»

ملاصالحی با بیان اینکه کمبودی در خصوص عرضه دام در داخل وجود ندارد، افزود: «از افزایش قیمت گوشت در یک ماه اخیر سودی عاید دامداران نمی‌شود و تنها دلالان هستند که با به راه انداختن سناریو کمبود دام در داخل، این امر را بهانه‌ای برای افزایش سهم خود از قیمت‌ها قرار داده‌اند.»

نظر «علیرضا عزیزاللهی»، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور درباره افزایش قیمت گوشت قرمز نیز قابل طرح است؛ وی در این خصوص معتقد است: «به‌طور طبیعی افزایش قیمت در محصولات ناشی از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه است گفته می‌شود چون گوشت مرغ گران شده، تقاضا برای گوشت قرمز افزایش یافته که این روند قیمت را دستخوش تغییر کرده است، اما این موضوع صحیح نیست.»

وی افزود: «کاهش عرضه اتفاقی است که متناسب با این فصل سال با آن مواجه هستیم. به این ترتیب که عرضه دام از سوی عشایر در این دوره کاهش قابل توجهی داشته و سازمان‌ها و نهادهای مربوط با ذخیره‌سازی هرسال اقدام به تنظیم بازار می‌کردند، اما امسال بنا به دلایلی این اتفاق تاکنون نیفتاده است.»

به اعتقاد این مقام صنفی عمده مشکل در بازار برای قیمت گوشت قرمز معمولاً ناشی از عملکرد بد عوامل واسطه‌ای است، چون تولیدکننده خیلی در بحث تغییر قیمت بازار دخیل نیست. به صورتی که تولیدکننده مسئول عرضه دام زنده به واحدهای واسطه‌ای است و آنها با فرآیندهایی گوشت قرمز را به بازار ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش واردات گوشت گفت: «گوشت قرمز یا در داخل کشور تولید می‌شود یا وارداتی است، اما اکنون ظاهراً مشکلی در واردات باعث ایجاد فضای مناسب سودجویی برای واسطه‌ها شده و بنا به دلایلی شرکت پشتیبانی هنوز هم واکنش نشان نداده است.»

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور درباره علت عدم ورود شرکت پشتیبانی برای تنظیم بازار گفت: «مسئولان در این مجموعه باید پاسخگوی علت باشند، اما آنچه مشخص است یا میزان ذخایر این مجموعه برای دخالت در بازار کافی نیست یا اینکه فعلاً تصمیم به ورود ندارند، چون این مجموعه نسبت به کنترل قیمت مرغ واکنش نشان داده و اکنون روند نزولی قیمت آغاز شده است.»

این مقام صنفی موضوع تأثیرگذاری میزان صادرات دام زنده در قیمت بازار را منتفی اعلام کرد و ادامه داد: «هر سال این روند وجود داشته چون کشورهای عربی علاقه‌مند به گوشت باکیفیت دام ایرانی هستند و تقریباً سالانه ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون رأس دام سبک و تقریباً ۵۰ هزار رأس دام سنگین نیز به کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس صادر می‌شود.»

«سیداحمد مقدسی»، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در گفت‌وگویی بیان کرد: «از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا کنون هر کیلو دام زنده، هزار تومان برای دامدار کاهش یافته و این در حالی است که واسطه‌ها با جوسازی و عوام‌فریبی قیمت گوشت قرمز را در بازار افزایش داده‌اند.»

حال باید منتظر ماند و دید آیا عاقبت مسئولین تصمیم می‌گیرند تا وارد عمل شوند و قیمت‌ها را کنترل کنند یا آنها همچنان تماشاچی تاخت و تاز دلالان خواهند ماند.

برچسب‌ها:

نظر شما