شناسهٔ خبر: 127939 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

محمد هاشمی رفسنجانی در هفته دولت از سیاست های دولت برای تامین بودجه به «نماینده» گفت

فشار به مردم و کسبه/ دولت منابع کافی از طریق نفت ندارد

محمد هاشمی/1* رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت منابع کافی از طریق نفت ندارد و از آنجا که می‌خواهد بودجه تأمین کند به مردم و کسبه فشار می‌آورد و این مالیات‌ها را از آنها می‌گیرد.

هفته نامه «نماینده» - هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت، شهید محمدعلی رجایی (رئیس‌جمهور) و شهید حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر (نخست‌وزیر) هفته دولت نام گرفته است. در طی این هفته، مردم با عملکرد و دستاوردهای دولت در زمینه‌های گوناگون عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آشنا می‌شوند.

دولت تدبیر و امید سال پایانی خود را سپری می‌کند بر این اساس برآن شدیم با محمد هاشمی «رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» گفتگو کنیم. او در این گفتگو به تشریح نقاط مثبت و انتقادهای وارد به دولت یازدهم پرداخت.

محمد هاشمی رفسنجانی «رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده» با اشاره به در پیش بودن هفته دولت به تبیین عملکرد دولت در حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصاد و جامعه پرداخت.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در روابط بین‌الملل تغییر جهت ایجاد کرد، گفت: در دولت سابق قطعنامه‌های متعددی علیه ایران صادر می‌شد و فضای بین‌المللی مناسب نبود، از نظر اقتصادی روابط به صفر رسیده بود و فروش نفت هم پایین آمده بود اما دولت یازدهم  فضا را در روابط بین‌الملل تغییر داد و برخی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شد.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین حوزه نقدی هم به دولت وارد کرد و اظهار داشت: ما با کشورها یک رابطه دوجانبه و یک رابطه چندجانبه داریم. دولت روحانی رابطه چندجانبه (بین‌المللی) را ترمیم کرد اما هنوز رابطه دوجانبه با برخی از کشورها تغییر نکرده است؛ بعضاً ممکن است بدتر شده باشد و به عبارتی در بر روی همان پاشنه می‌چرخد.

هاشمی گفت: نقدهایی به این دولت وارد است اما باید توجه داشت روحانی چه تحویل گرفته بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه اجتماع وضع اصلاً مطلوب نیست و بسیار هم بد است، افزود: شاهدیم ناهنجاری‌های اجتماعی رشد داشته و ضریب طلاق بالا رفته است به‌طوری‌که سازمان ثبت و احوال اعلام کرد دیگر آمار طلاق را اعلام نمی‌کنیم به خاطر اینکه ناامیدکننده است.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: متأسفانه قاچاق بیداد می‌کند بنابراین از دولت توقع می‌رود وضعیت را کنترل و جهت رشد را تغییر دهد؛ متاسفانه تاکنون در این حوزه‌ها توفیق چشم‌گیری حاصل نشده است و همان روند ادامه دارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح می‌کند: یکی از مشکلات دولت کنونی که منشأ انتقاد است و شاید هم به‌حق باشد بحث سرمایه‌گذاری در موارد ضروری است اما می‌بینیم دولت منابعی ندارد که بتواند سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه در این بخش من از نگاه مردم و کسبه اظهارنظر می‌کنم، می‌گوید: مالیات و عوارض از سوی دولت افزایش زیادی پیدا کرده است اگر به کسبه مراجعه کنید می‌گویند ما تا پارسال مالیات پرداخت می‌کردیم اما در مقطع کنونی این مالیات ده برابر شده است؛ این شکایات از دولت مطرح می‌شود.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت منابع کافی از طریق نفت ندارد و از آنجا که می‌خواهد بودجه تأمین کند به مردم و کسبه فشار می‌آورد و این مالیات‌ها را از آنها می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه وضع اقتصادی مناسب نیست، اظهار داشت: واحدهای  تولیدی-خدماتی نتوانسته اند درآمدهای خود را داشته باشد، به اعتقاد بنده این نوع نقدها به دولت وجود دارد.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که باید درباره دولت به آن بپردازم بخشی نگری برخی از وزرا و مدیران است البته این موضوع فقط مخصوص این دولت نیست و در دولت‌های گذشته هم مشاهده می‌شد. دولت‌ها بخشی نگاه می‌کنند مثلاً بخش صنعت، بخش کشاورزی و بخش آموزش موردتوجه بود و توجه اصلی وزرا به این بخش اعمال می‌شد تا کل کشور.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم ما این نگاه را از اول انقلاب در همه دولت‌ها دیده بودیم. وزیر بخشی نگاه می‌کرد و مسئولیت را در برابر بخش متبوعش موردتوجه قرار می‌داد و بنده همین موضوع را در دولت حس می‌کنم و ملموس می‌بینم.

هاشمی همچنین به دفاع از فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه اقتصاد پرداخت و یادآور شد: توجه داشته باشید دولت روحانی در چه وضعیتی مسئولیت اجرایی را در سال ۹۲ بر عهده گرفت. تورم و بیکاری بالا بود و روحانی سعی کرد با امکانات کم که در اختیار داشت تغییراتی حاصل کند.

نظر شما