شناسهٔ خبر: 127880 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیرونامه؛

روزگاری که کابینه و هیئت وزیران شرکت سهامی نبود!

دیروزنامه38

کابینه باید یک دست در خط امام باشد. این جمله معروفی است که شهید «رجایی» بعد از معرفی شدن از سوی رئیس‌جمهور وقت به عنوان نخست‌وزیر در مجلس شورای اسلامی از آن سخن گفت تا همه چیز روشن شود. هیئت دولت در جمهوری اسلامی بایستی در خط و مرام رهبر و مراد ملت باشد و این اعتقاد و التزام توأمان به ولایت فقیه را می‌رساند و اثبات می‌کند.

از این منظر هیئت دولت شرکت سهامی نیست که هر گروه و حزبی در آن سهمی داشته باشد. در برهه‌ای از تاریخ انقلاب متأسفانه نگاه گروه‌ها و احزاب به سیاست این‌گونه بود. آنان به مقتضی و درصدی که در پیروزی رئیس‌جمهور داشته‌اند، سهم خود را در کابینه می‌خواسته‌اند و در دولت آقای روحانی نیز اصلاح‌طلبان چنین رویه‌ای را از ابتدا در پیش گرفته‌اند.

در روزهای گذشته نیز برخی اصلاح‌طلبان «عبور از روحانی» را زمزمه می‌کنند و می‌گویند ما در دولت بعدی باید سهم ویژه‌ای داشته باشیم و اگر این‌گونه نباشد به گزینه‌های دیگری فکر می‌کنیم!

نگاهی به تاریخ انقلاب نشان می‌دهد که این نوع سیاست‌ورزی جایی در راه و مرام شهدای بزرگ انقلاب چون شهید رجایی نداشت و اگر قرار باشد درسی از تاریخ بگیریم و به آن عمل کنیم، این راه و مرام است.

یک مکتب، یک فکر و آن خط امام(ره)

۲۲ مرداد ۱۳۵۹ پس از رأی تمایل مجلس شورای اسلامی، «محمدعلی رجایی»، نخست‌وزیر در یک گفت‌وگوی رادیویی شرکت کرده و اظهار داشت: «برای اینکه دوستانی که می‌خواهند به من رأی دهند مرا بهتر بشناسند و بدانند که من چطور فکر می‌کنم با سه جمله خود را معرفی کردم. من مقلد امام(ره)، فرزند مجلس و برادر رئیس‌جمهور هستم.» وی ادامه داد: «مقلد امام(ره) هستم و این را از ویژگی‌های خودم و اعضای کابینه‌ام می‌دانم و امیدوارم که این ویژگی عمده بتواند هر چه بیشتر بین مردم ما و ارگان‌های اجرایی و نهادهای انقلابی، ایجاد انسجام کند.»

هیچ کاری برای انتخاب شدن از سوی مجلس انجام ندادم

وی در توضیح رابطه خود با مجلس نیز گفت: «هیچ کاری برای انتخاب شدن از سوی مجلس انجام ندادم جز اینکه مجلس در مجموع برخوردها و با شناختی که از قبل از من داشت، مرا به عنوان نخست‌وزیر کاندیدا و معرفی کرد.» رجایی ادامه داد: «اینکه برادر رئیس‌جمهور هستم به این مناسبت است که هر دو مسئولیتی داریم و به عنوان نمایندگان منتخب مردم باید در خدمت مردم باشیم و امیدوارم فاصله این برادری روزبه‌روز کمتر شود.»

وی در رابطه با حمایت گروه‌های طرفدار نیز گفت: «من به دنبال یک فکر و یک مکتب حرکت می‌کنم و آن  مکتب و فکر، خط امام(ره) و خط انقلاب است. همه کسانی که به خط انقلاب و خط امام(ره) و اسلام راستین معتقدند، من و همکارانم را تأیید می‌کنند و من به این مسئله اطمنیان دارم.»

اعضای کابینه باید مقلد امام(ره) باشند

نخست‌وزیر همچنین در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: «من هنوز از اعضای کابینه کسی را انتخاب نکرده‌ام ولی ضوابط همان چیزی است که امام(ره) اعلام کرده‌اند و علاوه بر آن معتقدم کسی که در کابینه شرکت می‌کند باید حتماً مقلد امام باشد.»

«هاشمی رفسنجانی» رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نیز در مورد ترکیب کابینه در این روز اظهار داشت: «من این حرف آقای رجایی را می‌پسندم که کابینه اگر به صورت شرکت سهامی درنیاید بهتر است و اگر یک دست باشد، سرعت عملش نیز خیلی بیشتر خواهد بود.» وی ادامه داد: «ما خودمان در گذشته مقدار زیادی از وقتمان را در قانع کردن یکدیگر صرف می‌کردیم با اینکه تمامی ما حسن نیت داشتیم.»

گفتنی است نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ به محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور، رأی اعتماد دادند تا به این ترتیب اولین نخست‌وزیر انقلاب کار خود را آغاز کند.   براساس این گزارش از ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه علنی این روز، ۱۵۳ نماینده به محمدعلی رجایی رأی مثبت، ۲۴ نماینده رأی منفی و ۱۹ نماینده دیگر نیز رأی ممتنع دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما