شناسهٔ خبر: 127855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گولن: آمریکا با درخواست ترکیه برای استرداد من مخالفت خواهد کرد

گولن.jpg منتقد جدی دولت ترکیه که مظنون به برنامه ریزی و اجرای کودتای اخیر شده، ابراز اطمینان کرد که آمریکا با درخواست ترکیه برای استردادش مخالفت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل «نماینده» در حالی که دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای ۱۵ جولای معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده ولی گولن این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.

مقام‌های ارشد دولت ترکیه به خصوص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، بارها خواستار استرداد فتح الله گولن توسط آمریکا شده‌اند.

گولن در این باره ابراز اطمینان کرده است که آمریکا زمینه‌های حقوقی لازم برای استرداد وی به ترکیه را پیدا نخواهد کرد.

گولن هم اکنون در ایالت پنسیلوانیا زندگی می‌کند. آنکارا اعلام کرده است که اسناد و شواهد کافی را برای استرداد گولن حتی قبل از وقوع کودتای اخیر، جمع آوری و آماده کرده است.

گولن در مصاحبه با شبکه العربیه گفت: آمریکا در جهان اعتبار دارد و آن هم به خاطر این است که از حاکمیت قانون حمایت می‌کند. بنابر این، من اعتماد دارم که آنها از روندهای مناسب قانونی تبعیت خواهند  کرد. البته این امکان وجود دارد که مقام‌های آمریکایی فریب بخورند. از نظر فنی این امکان وجود دارد، گرچه من این احتمال را چندان زیاد نمی‌دانم.

پس از وقوع کودتای نظامی نافرجام ماه گذشته در ترکیه، دولت اردوغان بیش از ۶۰ هزار نفر را به اتهام ارتباط داشتن با جنبش گولن در بخش های نظامی، خدمات دولتی و آموزش بازداشت، تعلیق یا تحت بازجویی قرار داده است.

دولت ترکیه نام جنبش گولن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و طرفداران وی را به تلاش برای تشکیل دولت موازی متهم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما