شناسهٔ خبر: 127832 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نایب رئیس شورای شهر تهران:

مدیران ما درک درستی از افکار عمومی ندارند

مرتضی طلایی 43 مرتضی طلایی با انتقاد از عدم توانمندسازی مدیران در رفتارسازی و مشارکت اجتماعی، گفت: مدیران ما درک درستی از افکار عمومی ندارند.

 به گزارش «نماینده» مرتضی طلایی  با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه گفت: هر حرکتی که به احیا و حفظ آداب و سنن ما که ریشه در فرهنگ دینی دارد کمک کند قابل تقدیر است، چون این سنت‌ها در دل و درون خود پای‌بندی به حوزه‌های اخلاق اجتماعی و فرهنگ دینی را دارد و همبستگی و انسجام اجتماعی وحدت و همدلی عمومی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی نهادهای مختلف که می‌تواند در تقویت حس مشارکت اجتماعی و رفتارسازی عمومی موثر باشد، گفت: همان طور که بارها و بارها شاهد بودیم، در حوادث غیرمترقبه مردم برای کمک رسانی هجوم می‌آورند و خیل عظیم کمک‌های مردمی فراهم می‌شود؛ این نشان دهنده وجود ظرفیت و توان و انگیزه بالقوه ای است که در دل جامعه است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: البته نباید این حس مشارکت فقط در حوادث غیرمترقبه به فعلیت برسد بلکه باید مدیریت جامعه در حوزه‌های مختف به بهانه‌های گوناگون این ظرفیت را بازتعریف و بازخوانی کرده و به حرکت در آورد و رشد و بالندگی را به جامعه ببخشد.

طلایی با اشاره به غفلت نهادهای مختلف از فرهنگسازی عمومی گفت: ما در زمینه اطلاع رسانی درست به جامعه درست عمل نمی‌کنیم. ما در فعالیت در زمینه اجتماعی نیاز به اقناع داریم. در این زمینه باید افکار عمومی بپذیرد و زمانی می‌پذیرد که قانع شود.

وی ادامه داد: باید با نوع رفتار و گفتارمان آنها را مجاب کنیم. این فهم از مخاطب و جامعه و شرایطی که در آن قرار داریم و ذهنیت‌هایی که در جامعه است به مدیر کمک می‌کند که درست عمل کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که متاسفانه مدیران ما درک درستی از افکار عمومی ندارند و در واقع ذهن جامعه را رصد نمی‌کنند، گفت: آنها باید ذهن خوانی کنند؛ نظرسنجی و افکار سنجی برای چیست؟ برای اینکه بفهمند در ذهن جامعه چه می‌گذرد.

طلایی با اشاره به برخی بی رغبتی‌ها در مشارکت‌های مردمی افزود: در ذهن جامعه این است که آنهایی که اختلاس‌های ۳ هزار میلیاردی می‌کنند و فیش حقوقی چند صد میلیونی دارند چرا به نیازمندان کمک نمی‌کنند و وارد فضاهای خیریه نمی‌شوند و در این مسائل از مردم کمک می‌خواهند.

وی تاکید کرد: این ذهن جامعه است و کسی باید ذهن مردم را روشن کند. روشن شدن ذهن مردم هم با عذرخواهی از آنها صورت می‌گیرد و اینکه مردم را قانع کنیم آن جای خودش است و این موضوع دیگری است.

طلایی ادامه داد: من به تجربه دریافتم هر کجا با حوصله برای مردم ارزش و اعتبار قائل شدیم و حق آنها را یعنی سئوال کردن و دانستن را قبول کردیم و وظیفه خودمان را یعنی گفتن و پاسخگویی را انجام دادیم، موفق بودیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: متاسفانه در کشور ما فاصله مدیران با مردم زمین تا آسمان است. از کارمند جزء فلان روستا تا بالا، ارتباط با مردم درست نیست؛ گویی این پست‌هاست که باید مورد احترام و تکریم قرار بگیرد.

طلایی با اشاره به طرح‌های تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند مانند طرح آینه و شمعدون، گفت: تبلیغات درست این طرح و حساس بودن مردم نسبت به این موضوع باعث مشارکت اجتماعی شده است. باید مردم نسبت به یک طرح قانع شوند آن وقت میزان مشارکت را به روشنی خواهید دید.

نایب رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: اگر مدیران این را می پذیرفتند که با مردم حرف بزنند، با مردم راه بروند و بین مردم زندگی کنند، متوجه می شدند در جامعه چه می گذرد و حرف مردم چیست. این نوع رفتار فعلی نتیجه‌اش این است که مردم در یکسو و مدیران در سوی دیگر قرار می گیرند.

نظر شما