شناسهٔ خبر: 127825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چرا اوباما ۴۰۰ میلیون دلار به ایران پرداخت کرد؟

توافقی غیرهسته‌ای که زودتر از برجام محقق شد

اوباما

به گزارش «نماینده» اوباما هفته گذشته درگیر جنگی با جمهوری‌خواهان در کنگره شد. آنها اعتقاد داشتند که او در مسیر گفت‌وگوی هسته‌ای با ایران و آزاد کردن زندانیان آمریکایی در این کشور، باجی ۴۰۰ میلیون دلاری به ایران پرداخته است که شامل چگونگی آزادی «جیسون رضاییان» خبرنگار «واشنگتن‌پست» در تهران نیز می‌شده است. اوباما در این جدال دست برتر را داشت با این حال این جدال به یکی از نکات مهم توافق هسته‌ای با ایران تبدیل شد. توافقی که یک سال از آن می‌گذرد و بر اساس آن، بخش مهم و وسیعی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعلیق شده است. این بحث‌ها نشان می‌دهد که میزان مقاومت در برابر توافق هسته‌ای نیز همچنان در واشنگتن بالا است. این مقاومت‌ها البته اثر چندانی بر اجرایی شدن توافق ندارند چراکه حالا دیگر آمریکا به خوبی دریافته است که بهترین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از درگیر شدن منطقه در رقابت هسته‌ای، توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بوده است.

جمهوری‌خواهان با این حال فریاد می‌زنند «باج»، «باج به ایران پرداخت شده است» تا نشان دهند گزارش «وال استرتی ژورنال» که نشان می‌داد بسته‌های پول حاوی یورو و فرانک سوئیس که توسط یک هواپیما به ایران فرستاده شده در ازای آزادی زندانیان آمریکایی از زندان‌های ایران بوده است. «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دراین‌باره اعلام کرد که این مسئله نشان‌دهنده یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که اوباما برای قانع کردن مردم آمریکا به مثبت بودن توافق هسته‌ای انجام داده و آنها را در این خصوص فریب داده است.

اوباما در کنفرانس خبری که به تازگی در کاخ سفید داشت، زمانی که قرار شد راجع به این موضوع صحبت کند، برافروخته شد و اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون دلار مورد اشاره نه برای آزادی زندانیان آمریکایی بلکه پولی بوده که در راستای توافق هسته‌ای در جهت جبران یک معامله شکست خورده تسلیحات در سال‌های قبل از انقلاب به آمریکا پرداخت شده بود و باید به ایران بازگردانده می‌شد. اوباما اعلام کرد که چندان هم عجیب نیست که به دلیل مذاکرات متعددی که با ایران داشته است، هر دو معامله یعنی آزادی زندانیان و گرفتن پول این معامله تسلیحاتی همزمان شده باشد. این تحلیلی است که در «لس‌آنجلس تایمز» و توسط هیئت تحریریه این روزنامه به انتشار رسیده است اما «خوان کول» تحلیلگر ارشد آمریکایی در مطلبی پیرامون جنجال اخیر در پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول از سوی واشنگتن به ایران نوشت: «واقعیت این است که دولت اوباما از حکم دادگاه علیه آمریکا که رأی به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به ایران داده بود، طفره رفت. »

جریان از این قرار است که در زمان دولت شاه سابق ایران این کشور ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید جنگنده در قبل از انقلاب پرداخت کرد و بعد از انقلاب، آمریکا دارایی‌های ایران را مسدود کرد. بر اساس قوانین بین‌المللی آمریکا هنوز به ایران ۴۰۰ میلیون دلار بدهکار بود زیرا هواپیمایی به این کشور ارسال نکرد و سرانجام دادگاه حکمیت برای رفع این اختلاف تشکیل شد. ایران به خاطر گذشت زمان و تورم حاصل شده تقاضای ۱۰ میلیارد دلار کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: «اوباما با مذاکرات مستقیم با ایران و تلاش در حل‌وفصل این مسئله با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار موافقت کرد. در واقع رئیس‌جمهور آمریکا ۸.۳ میلیارد دلار را برای کشورش پس‌انداز کرد. »

نکته جالب این مسئله این بود که تیم مذاکره کننده برای باز پرداخت بدهی ایران بابت عدم ارسال جنگنده‌ها به طور کامل با تیم مذاکره کننده هسته‌ای متفاوت بود و مصادف شدن باز پرداخت این مبلغ به ایران با آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران کاملاً تصادفی بوده است. این را به خاطر داشته باشید که ایران موردی بیشتر از این توافق را کسب نکرده و تازه سرمایه‌های مسدود خود را دریافت می‌کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: «به طور عقلانی این امر نمی‌تواند پرداخت باج به ایران باشد و «زاک بیچمپ» در نشریه «ووکس» به درستی به تشریح این مسئله پرداخته بود. پرداخت پول به شخصی که صاحبش را نمی‌توان باج تلقی کرد. اگر هم چنین برداشت شود باز هم اوباما باهوش‌ترین رئیس‌جمهور است زیرا از مسیر پرداخت پول برای آزادی گروگان‌هایش استفاده کرده که باعث ازدیاد قدرتش نیز خواهد شد. »

لس‌آنجلس تایمز نیز دراین‌باره نوشت: «اوباما خاطر نشان کرده است که با وجود اینکه همه چیز را به صورت مفصل به مردم آمریکا توضیح داده است اما باز هم انتظار دارد که گروه‌های متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با زیر سؤال بردن دستاوردهای او در توافق هسته‌ای با ایران این معامله را معامله‌ای ضعیف نشان دهند. به عنوان مثال اصلاحات تصویب شده در مجلس به دست جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از فروش هواپیمای بوئینگ به ایران یکی دیگر از این مسائل است که با وجود اینکه در توافق هسته‌ای به صراحت در این مورد نقل قول شده که آمریکا به ایران اجازه می‌دهد از این شرکت‌ها هواپیمای مسافربری خریداری کند اما باز هم نمایندگان جلوی این اقدام را گرفته‌اند. »

نظر شما