شناسهٔ خبر: 127661 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خط جدید مبارزه با قاچاق کالا با دستور قاطع رهبر انقلاب/اقدامات مهمی در دستور کار داریم

پیمان نوری معاون اقتصادی دادستان کل کشور گفت:می‌توان دستور رهبر معظم انقلاب درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق را خط جدیدی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست.

به گزارش «نماینده» به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور،   پیمان نوری در این باره اظهار کرد: بیانات معظم له در این زمینه به روشنی وظیفه را مشخص کرد و این حکم داده شد که اگر کالایی به صورت قاچاق وارد شد در انظار به آتش کشیده شود تا انگیزه‌های قاچاق را از ریشه بخشکاند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هفته گذشته در بیاناتشان در دیدار با اقشار مختلف مردم اعلام کردند «به مسئولین گفته‌ام وقتی جنس قاچاق پیدا می‌کنید، جلوی همه آتش بزنید.» در واقع می‌توان دستور رهبر معظم انقلاب درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق را خط جدیدی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست.

معاون اقتصادی دادستان کل کشور افزود: اگر مکانیزم درستی وجود داشته باشد و مطابق آن مکانیزم درست عمل شود، کالای قاچاق و فرد قاچاقچی که اتهام او ثابت شده باید تنبیه و مجازات شود.

وی با اشاره به پیامدهای منفی کالای قاچاق بر اقتصاد کشور، تصریح کرد: قاچاق کالا صدمات بسیار زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند؛ چراکه در یک مکانیزم درست اقتصادی، کارگزاران، تصمیم گیران و برنامه‌ریزان اقتصادی به گونه‌ای تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر واردات را تعریف می‌کنند که بتوان یک تبادل منطقی برای حمایت از تولید و حجم کالای مورد نیاز در داخل به وجود آورد، به شکلی که باعث فزونی تقاضا بر عرضه نشود و به گونه‌ای نباشد که قیمت‌ها برای مردم سخت شود.

نوری ادامه داد: وقتی این مکانیزم را خارج می‌کنید و فرد بدون پرداخت مالیات و تعرفه گمرکی کالایی را وارد کشور می‌کند، لطمه به درآمدهای عمومی کشور وارد می‌شود.

معاون اقتصادی کل کشور در رابطه با دیگر آثار منفی کالای قاچاق توضیح داد: چون این کالا از حیث پرداخت مالیات معاف می‌شود، قیمت تمام شده‌اش با کالای ساخت داخل قطعا از وضعیت رقابتی بالاتری برخوردار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این چون نظارتی هم وجود ندارد، از نظر بهداشت عمومی و خسارت‌های این چنینی هم قاچاق کالا آثار منفی خودش را دارد و بر این اساس باید مبارزه جدی با قاچاق کالا دنبال شود.

نوری با اشاره به بازخوردی که آتش زدن کالای قاچاق در انظار مردم خواهد داشت، گفت: کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و قاچاق بودن آن محرز می‌شود، باید ‌معدوم شود و مردم نیز معدوم شدن آن را ببنید تا آن قاچاقچی اطمینان پیدا کند که فضای قاچاق برای او مهیا نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دادستان کل کشور نیز در راستای مبارزه با قاچاق کالا اقدامات مهمی را در دستور کار داشته و در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک عضو فعال از دادستانی حضور دارد.

نظر شما