شناسهٔ خبر: 127443 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ظهور تکفیری‌ها سناریوی غرب/ اسلام نظم سیاسی جهان را متحول می‌کند

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: به‌واسطه نام اسلام مناسبات و نظم سیاسی جهان در حال متحول شدن است و اسلام در حال تغییر سیمای ژئوپلتیک جهان و هندسه قدرت در دنیاست.

به گزارش «نماینده» ، سردار حسین سلامی پیش از ظهر شنبه در حاشیه نشست سراسری معاونت های علمی، پژوهشی و فناوری سپاه سهم دانشمندان مسلمان در تمدن اسلامی را بالا دانست اظهار داشت: دانشمندانی همچون ابن سینا که ۱۴ جلد از کتاب قانون او مدت ۷۰۰ سال در دانشکده های پزشکی اروپا تدریس می شود، خوارزمی، رازی، جابرابن حیان، ابوریحان بیرونی، ابونصر فارابی، الزهراوی پدر علم جراحی نوین و ... دانشمندان مسلمانی بودند که در پیشرفت علم بشری تاثیر فراوانی داشته اند.

وی با بیان اینکه مسلمانان در زمینه پیشرفت علم بشری پرچم دار هستند، عنوان کرد: اکنون نیز مسلمانان دوباره می توانند به تجدید حیات علمی، صنعتی و فنی خود همچون گذشته بپردازند و این دوره، دوره احیای مجد و عظمت اسلام است.

اسلام در حال تغییر سیمای ژئوپلتیک جهان و تغیر قدرت در دنیاست

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه متاسفانه درخشش علمی جهان اسلام تحت تاثیر پیشرفت های علمی اروپا رنگ باخته است، بیان داشت: یکی از عواملی که باعث رنگ باختگی درخشش علمی جهان اسلام بوده این تفکر است که مسلمانان تنها باید روی علوم دینی کار کرده و علوم مادی را به دست دیگران بسپارند و عامل دیگر تهاجمات صورت گرفته از سوی مغول ها و دیگران به جهان اسلام و آتش گرفتن کتابخانه ها بوده است.

سردار سلامی با اشاره به اینکه علاوه بر پیشرفت های علمی دانشمندان مسلمانان در فیزیک، ریاضیات، شیمی، هوانوردی، تب و ... همچنین در حکمت و فلسفه بسیار غنی و ورزیده بودند، ادامه داد: هیچگاه تصور نکنید اشکالات میکروسکوپیک و ریزی که به نظام گرفته می شود شکوه و عظمت انقلاب ما را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا عظمتی که انقلاب ما تولید کرده است و اسلام را بعد از صدها سال به حاکمیت رسانده بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه اسلام تنها دینی است که تولید حاکمیت کرده است، تصریح کرد: به‌واسطه نام اسلام مناسبات و نظم سیاسی در جهان در حال متحول شدن است و اسلام در حال تغییر سیمای ژئوپلتیک جهان و تغییر قدرت در دنیاست لذا ما نیازمند این هستیم در این عرصه نیرومند عمل کنیم.

سرعت پیشروی اسلام در غرب بعد از پیروزی انقلاب

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یکی از عوامل فروپاشی تمدن ها را سقوط ارزش های اخلاقی دانست و گفت: تمدن غرب که امروز پیشرفته ترین مظاهر مادی اعصار بشریت را در اختیار دارد هرچه پیشرفت می کند ابزارهای انهدام بیشتر بشر را فراهم می کند و از آنجا که منشوری از ارزش های زیبای الهی و انسانی که بتواند به پیشرفت های بشر جهت بدهد وجود ندارد تمدن ها بر اثر پیشرفت های روز افزون خود فروخواهند پاشید.

سردار سلامی افزود: اگر به پیشرفت های مادی می اندیشیم مکتبی مانند اسلام که منادی عدالت، اخلاق، کرامت انسانی، آزادی و ... است این پیشرفت ها را جهت دهی می کند به‌طوریکه اسلام در پیشرفت علوم انسانی هیچگاه به قتل عام بشر فکر نمی کند بلکه به نجات بشر از طریق این علم می اندیشد اما جهان امروز مانع از این کار می شود زیرا می داند اگر مرزهای دانش را بشکنیم یکی از ارکان اصلی تمدن اسلامی را ساخته ایم.

 وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب، اسلام در غرب با سرعت شگفت آوری شروع به پیشروی کرد، بیان داشت: بعد از انقلاب سالانه ۵۰ هزار نفر انگلیسی مسلمانان می شدند و فراوان ترین نامی که در انگلستان برای بچه ها گذاشته می شود نام رسول خدا، فاطمه و دیگر اسم های اسلامی بوده و تعداد مساجد در فرانسه و اسپانیا به هزاران مسجد رسیده است.

ظهور تکفیری ها سناریوی غرب برای از بین بردن جذابیت های اسلام

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ظهور تکفیری ها را سناریوی غرب برای از بین بردن جذابیت های اسلام و ایجاد نفرت و توقف گسترش اسلام در غرب دانست و عنوان کرد: مکتب ما تمدن ساز است زیرا به همه بشریت تعلق دارد همچنین در مکتب ما کشتن یک انسان مانند کشتن همه بشریت است و اندیشه های اسلام همه مرزهای باور و ایمان و اعتقاد بشری را طی می کند به همین دلایل غرب تکفیری ها را ایجاد کرد.

سردار سلامی جغرافیای اسلام را وسیع و تمدنی دانست و گفت: ما امروز صاحب یک قدرت جهانی هستیم و تنها نیاز ما برای شکل گیری تمدن اسلامی گسترش و پیشرفت علمی و فنی است لذا در این زمینه ما هنوز نیازمند یک جهش بزرگ و قدرت سازی هستیم.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم بدون اقتدار علمی قدرتمندانه و مقتدرانه بایستیم، عنوان کرد: امروز دشمن از زاویه توسعه علمی همه اجزای قدرت خود را قوی می کند به‌طوریکه قدرت فرهنگی دشمن امروز بر بستر الکترون ها حمل می شود لذا امروز اگر دشمن می تواند اقتصاد خود را به عنوان یکی از جبهه های وسیع جنگ علیه ما بسیج کند به دلیل پیشرفت های علمی است و می تواند اجازه ورود قطعات اولیه را به ما نداده همچنین ناز کند و به ما هواپیما ندهد.

لزوم حمایت مراکز رشد و خلاقیت و دادن انگیزه به نخبگان

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه باید دست های دشمن را در حوزه علم بسته و دست های خود را باز کنیم، افزود: خداوند به مسلمانان در این زمینه کمک خواهد کرد.

سردار سلامی خطاب به فعالان سازمان علمی بسیج حاضر در این نشست گفت: در حال تحصیل علم متوقف نشوید، با مدیریت صحیح برنامه ریزی کنید چگونه می توان هم استعدادهای بالقوه، خاموش و ناشناخته جهان را شناسایی کنید همچنین مراکز رشد و خلاقیت را جذب کرده و از آن ها حمایت کنید و به نخبگان انگیزه بدهید.

وی با اشاره به اینکه هیچ جای دیگر در کشور مانند سازمان علمی بسیج این انگیزه را ندارد که به پیشرفت علم با افق بالا نگاه کند، اضافه کرد: اکثر سازمان های علمی ما به دنبال این هستند که بسته های علمی تولید شده توسط دیگران را منتقل کنند و تقلید علمی حداکثر رویایی است که دنبال می کنند درصورتیکه رهبر به ما امر کرده ما باید در آینده مرجع علمی جهان باشیم.

ما باید سازنده مفاهیم علمی نوین در جهان باشیم

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه باید زبان فارسی، زبان علم نوین بشر باشد، عنوان کرد: زبان بنای فرهنگ یک جامعه بوده و بدون زبان فرهنگ قابلیت انتقال ندارد لذا باید ما سازنده مفاهیم علمی نوین در جهان باشیم.

سردار سلامی بر لزوم تبدیل علم به فناوری در کشور تاکید کرد و یادآور شد: امروز مرز انحصارهای علمی شکسته شده و با رشد دانش IT انفجار علم در جهان حاصل شده و نمی توان علم را مخفی کرد و با جهانی یکپارچه از نظر علمی مواجه هستیم لذا باید تبدیل علم به فناوری را دنبال کنیم.

وی افزود: جهاد علمی تنها جهادی است که تلفات ندارد و امروز یکی از شاخص های منزلت یک نظام رشد علمی آن است.

نظر شما