شناسهٔ خبر: 127437 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

دیدار خانواده‌های شهدای فاجعه منا با مقام‌معظم‌رهبری

اوحدی.jpg رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه کنگره بزرگداشت شهدای منا برگزار می شود، گفت: خانواده شهدای حادثه منا با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

به گزارش «نماینده» سعید اوحدی در خطبه های پیش از نماز جمعه این هفته شهرستان کرج ضمن تبریک دهه کرامت و هفته حج، اظهار کرد: به سبب رفتار و تصمیم ظالمانه کشور عربستان، متاسفانه زائران ایرانی در سال جاری از حضور در موسم حج محروم شدند.

وی با اشاره به چگونگی شرایط مذاکرات با عربستان که سبب امضا نشدن تفاهم نامه شد، گفت: هر سال هفتم ربیع الثانی با دعوت دولت عربستان هیئت مذاکره کننده ای از ایران با وزیر حج این کشور تفاهم نامه ای امضا می کند اما متاسفانه امسال شاهد رفتاری کاملا سیاسی، غیر منطقی و غیرمعقولانه از مسئولان عربستان بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تعویق چند ماهه برای مذاکرات از سوی عربستان، گفت: پس از قطع رابطه سیاسی یک طرفه از سوی عربستان و صدور ویزا برای هیئت ایرانی از طریق کنسولگری عربستان در دبی، مشخص شد که عربستان در حال ایجاد موانع است.

وی بیان کرد: وزارت خارجه و وزارت حج عربستان در دبی برای پذیرش هیئت رسمی ایرانی همکاری نکردند و این اقدامات مانع تراشی برای حضور هیئت مذاکره کننده ایرانی بود.

وقوع حادثه منا به دلیل بی کفایتی مسئولان عربستان

اوحدی گفت: سناریویی توسط عربستان در حال نوشتن بود تا زائری از جمهوری اسلامی ایران را پذیرا نباشند و این موضوع را به کشور تحمیل کنند که خود ایرانی ها از حضور در حج سر باز زدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه در مذاکرات انجام شده حقوق شهدای منا نخستین موضوعی بود که با هیئت سعودی مطرح شد، افزود: حجاج بر اثر سوء تدبیر، قصور و بی لیاقتی دست اندرکاران حج در عربستان  روز عید قربان به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: از وزیر حج  و معاون وزیر کشور عربستان به عنوان مسئول امنیت حجاج سوال شد در حادثه منا ۴۷۵ ایرانی به شهادت رسیدند حال دولت عربستان چه تمهیداتی فراهم کرده و چه تضمینی است که این فجایع تکرار نشود که آنان عنوان کردند «امنیت در عربستان بار سیاسی دارد و هیچ کلمه ای مبنی بر تامین امنیت زائر نمی تواند در متن قرارداد گنجانده شود».

اوحدی با تاکید بر اینکه عربستان به عنوان میزبان موظف به تامین امنیت زائران است، گفت: وزیر حج عربستان در برابر درخواست آسیب شناسی حادثه منا عنوان کرد که این قضا و قدر الهی بود و آسیب شناسی در این مورد دخالت در مشیت الهی است.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات کنسولی اولین حقوقی است که هر فرد در سفر به کشور دیگر ار آن برخوردار است و این موضوع در مورد زائران ایرانی باید رعایت شود، افزود: علی رغم اینکه وزرات امور خارجه ایران پیشنهاد مشخصی به صورت مکتوب به عربستان داد، اما مسئولان این کشور قبول نکردند، چراکه اراده آنان برای پذیرش زائران ایرانی نبود.

آغاز ثبت نام مشتاقان حضور در مراسم اربعین حسینی

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه این ترس از حضور ایرانیان در حج به سبب افشاگری در مورد حادثه منا است، گفت: هنوز دولت عربستان اعلام می کند که قربانیان این حادثه تنها ۷۰۰ نفر بوده اند، در حالی که در این حادثه ۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر اینکه عهد کرده ایم پای تفاهم نامه ای که عزت و امنیت زائر تضمین نشده باشد را امضا نمی کنیم، گفت: پای این تفاهم نامه را امضا نکردیم تا از ارزش های خود حفاظت کنیم.

اوحدی گفت: امید است به حرمت خون شهدا زمینه حضور زائران ایرانی در حج سال آینده فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از فردا سامانه «سماح» پذیرای مشتاقان حضور در مراسم اربعین حسینی خواهد بود، گفت: این سامانه از ساعت ۹ صبح فردا (شنبه) به آدرس samah.haj.ir در دسترس زائرین خواهد بود تا ثبت نام خود را برای حضور در بزرگترین همایش مذهبی عالم انجام دهند.

اولین کنگره بزرگداشت شهدای منا برگزار می شود

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بزرگداشت اولین سالگرد شهدای منا، گفت: مقرر شد امسال ستادی با محوریت بنیاد شهید انقلاب اسلامی تشکیل شود، ۷ کمیته در این راستا تشکیل شده است که ۲ کمیته رویکرد بین المللی دارند و این مراسم در ۱۴ کشور دنیا با حضور خانواده شهدا برگزار می شود.

وی اول تا نهم ذی الحجه را تاریخ برگزاری این بزرگداشت اعلام کرد و افزود: بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم زنده نگاه داشتن فاجعه منا در کشور نیز برنامه های بسیار مناسبی در نظر گرفته شده که قرائت دعای عرفه و سوگواره برای آن شهدای مظلوم از جمله این برنامه هاست.

اوحدی دیدار خانواده این شهدا با مقام معظم رهبری را دیگر برنامه های این مراسم عنوان کرد و گفت: اولین کنگره بزرگداشت شهدای منا با حضور رئیس جمهور و خانواده شهدا نیز در تهران برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا همزمان با حضور زائرین در سایر کشورها بتوانیم پیام مظلومیت شهدای منا را به گوش دنیا برسانیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به حضور مدافعان حرم در سوریه و عراق، گفت: با عزمی که پس از پنج سال مقاومت در مقابل جریان تکفیری - صهیونیستی داعش که با دلارهای حرام نفتی کشورهای منطقه پشتیبانی می شوند، به زودی با آزادسازی موسل، حلب و رقه، شاهد فروپاشی داعش باشیم.

نظر شما