شناسهٔ خبر: 127418 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

می‌گفتند با برجام گشایش می‌آید اما در عمل رکود و بیکاری وجود دارد/دیپلمات‌های کشور هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف کنند

محمدجواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برخی می‌گفتند با امضای برجام گشایشی در کارها صورت می‌گیرد، ولی ما می‌بینیم که در عمل رکود، تورم و بیکاری وجود دارد و مردم از این قضیه ناراحت هستند.

به گزارش «نماینده» محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اقشار مردم اظهار داشت: یک سال و نیم از امضای برجام و ۷ ماه از اجرای آن می‌گذرد.

وی افزود: هم طرف غربی و اتحادیه اروپا و هم مسئولان ما این را قبول دارند تمام مسائلی که برعهده ما بوده را انجام دادیم و ایران به کلیات تعهدات خود به طور کامل عمل کرده است،‌ اما تعهدات طرف غربی به‌ویژه آمریکا با کارشکنی روبه‌روست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما باید در ابعاد مختلف به موضوع نگاه کنیم، به طور مثال در برجام مسائل سیاسی، کشتیرانی، بیمه، سوئیفت و ارتباطات بانکی وجود داشته، همچنین موضوع پتروشیمی نیز در برجام مطرح بود که در برخی زمینه‌ها مانند فروش نفت، وضعیت‌مان به حالت عادی بازگشت، اما در مباحث کلانی که می‌توانست در رابطه با اشتغالزایی و اقتصاد به مملکت کمک کند، حرکت قابل‌توجهی ندیدیم.

جمالی با بیان اینکه تحریم‌ها عملا برطرف نشد، عنوان کرد: برخی تحریم‌ها به هیچ‌عنوان برطرف نشدند، برخی نیز به قول عراقچی تنها روی کاغذ بوده و بر روی همان کاغذ رفع شد، نه در عمل. برخی نیز به صورت تدریجی برطرف شد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به نظر می‌رسد در هر معامله‌ای به قول رهبر معظم انقلاب بده‌بستانی وجود دارد، غربی‌ها می‌خواهند از مواهب مثبت برجام نتوانیم به‌خوبی استفاده کنیم و این طبیعی هم هست، آنها رقیب و دشمن ما هستند، غربی‌ها مواردی را که نتوانستند از طریق میادین دیگر به دست بیاورند می‌خواهند از ما بگیرند، اما ما باید هوشیار باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عرصه دیپلماسی -به ویژه در دنیای غرب- عرصه اخلاق‌مداری نیست، بلکه عرصه‌ای است که محور آن براساس خواسته‌های خودشان است.

جمالی همچنین خاطرنشان کرد: بنده معتقدم در کشورمان رهبری نقش بالاتر و ناظری بر جریانات دارند، دولت نیز وظایف مشخص و مجلس نیز وظایفی برعهده دارد؛ دولت می‌تواند از صحبت‌های اخیر رهبری به عنوان پشتوانه محکمی استفاده و به طرف مقابل هم اعلام کند که اکنون کسی که نقش اول مملکت را دارد، از این شرایط راضی نیست. همان‌گونه که در برخی زمینه‌ها این موضوع را دیدیم، برای مثال درحین مذاکرات رهبری فرمودند ما از ۱۹۰ هزار سو پایین‌تر نمی‌آییم و دولت نیز همان را به کار گرفت و موفق شد که این موضوع را به تصویب برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بنابراین دوستان دیپلمات می‌توانند از این موضوع و سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با برجام و بدعهدی‌های غربی‌ها استفاده مثبتی داشته باشند و اعلام کنند که ما تحت فشار هستیم و سریع‌تر تعیین‌تکلیف کنند؛ چراکه غربی‌ها نوعاً در مذاکرات خود تاکتیک مذاکره برای مذاکره را به کار می‌گیرند که اگر این‌گونه باشد نوعی وقت‌گذرانی است و در مملکت، ما کاری از پیش نخواهد رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: برخی می‌گفتند با امضای برجام گشایشی در کارها صورت می‌گیرد، ولی ما می‌بینیم که در عمل رکود، تورم و بیکاری وجود دارد و مردم از این قضیه ناراحت هستند، بنابراین بیانات رهبری می‌تواند یک نقطه عطف باشد، البته در کنار آن باید توجیهی در افکار دنیا ایجاد شود که آن کسی که کارشکنی می‌کند ما نیستیم، بلکه طرف مقابل و غربی‌ها هستند.

نظر شما