شناسهٔ خبر: 127400 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خادمی مطرح کرد:

هفت خواهران نفتی؛ پشت پرده انعقاد قراردادهای جدید

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس،با بیان اینکه احتمالا هفت خواهران سابق نفتی همانند شرکت توتال در انعقاد قراردادهای جدید نقش ایفا می کنند،گفت:بسیاری از شرکت ها توسط وزارت نفت تشکیل شده، تا بعدها شریک شرکت های خارجی شوند، بنابراین مجلس باید به موضوع بررسی این قراردادها ورود کند، تا منافع ملی پایمال نشود.

به گزارش «نماینده»‌ هدایت الله خادمی با اشاره به تصویب نهایی پیش‌نویس "شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز"با بیش از ۱۵۰ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به مصوبه پیشین دولت و افزودن چهارماده جدید به ۱۱ ماده قبلی درجلسه امروز هیات وزیران،گفت: تدوین شیوه نامه و انعقاد قراردادهای جدید نفتی یکی ازمهمترین اتفاقات در طی ۷۰ سال گذشته در بخش های اقتصادی، سیاسی و حاکمیتی است، بنابراین مجلس باید به این موضوع ورود پیدا کرده و با نظارت حیات ملی، اقتصادی و منافع ملی کشور را حفظ کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عربستان و برخی کشورهای منطقه برای از بین بردن نفت و صنعت نفت در ایران تلاش های فراوانی کردند، افزود:از اعمال سلیقه در انعقاد قراردادهای جدید باید خودداری شود و به افراد غیرمتخصص نباید اجازه ورود و اظهارنظر در مسایل نفتی داده شود.

متن قراردادهای جدید نفتی باید شفاف سازی شود

خادمی با بیان اینکه متن قراردادهای جدید نفتی باید شفاف سازی شود، ادامه داد:متاسفانه اتفاقات اخیر نشان دهنده این است که دست بزرگتری پشت ماجرا بوده و احتمالا هفت خواهران سابق نفتی همانند توتال که سیاست های بسیاری از کشورها را تعیین می کنند، در انعقاد قراردادهای جدید نقش ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه راه جذب سرمایه گذاری باید اصولی ترسیم شود، یادآور شد:بسیاری از شرکت ها توسط وزارت نفت تشکیل شده، تا بعدها شریک شرکت های خارجی شود، بنابراین مجلس باید به موضوع بررسی این قراردادها ورود کند، تا منافع ملی پایمال نشود.

خادمی از رییس دولت خواست که در تصویب و انعقاد قراردادهای جدید دقت کافی و نظارت را مبذول کند، تا اتوبانی برای غارت منابع کشور فراهم نشود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به واکنش شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مبنی بر عدم اجرای قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد:اگر شرکت مناطق نفت خیز جنوب با تولید ۳.۲ میلیون بشکه این قرارداد را اجرا نمی کند، دولت در چه منطقه ای این قراردادها را اجرایی می کند.

نظر شما