شناسهٔ خبر: 127387 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عضو کمیسیون شوراهای مجلس:

نماینده‌ای که از مجلس به کمیسیون ماده ۱۰ می‌رود به دنبال منافع گروهی نباشد

ابوالفضل ابوترابی/2 ابوالفضل ابوترابی معتقد است: «افرادی که به این کمیسیون می‌روند نباید به دنبال منافع شخصی یا حزب و گروه خود باشند. در غیر اینصورت خودشان قسمتی از یک پازل می‌شوند که فساد در درونشان هست.»

هفته نامه «نماینده» / «ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» به تشریح برخی وظایف کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پرداخت. وی همچنین ویژگی‌های نمایندۀ مجلس مطلوب برای عضویت در این کمیسیون را برشمرده و تشریح کرد.

نمایندۀ مردم نجف‌آباد با اشاره به «نظارت» که یکی از وظایف قوۀ مقننۀ جمهوری اسلامی است تصریح کرد: «اخیراً انتقادها نسبت به ضعف فرایند نظارتی مجلس بیشتر شده است. البته متأسفانه این ضعف تنها مربوط به این دوره نیست، بلکه در همه دوره‌ها همین‌گونه بوده است.»

وی با تصریح بر اینکه «حضور نمایندۀ مجلس در این کمیسیون منجر به افزایش نظارت‌ها بر احزاب خواهد شد» توضیح داد: «باید این بعد در همه زمینه‌ها خصوصاً کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این نظارت بیشتر شود.»

ابوترابی با اشاره به قانون سابق مربوط به ساماندهی احزاب گفت: «امروز ما تعداد بسیار زیادی حزب داریم که در حد یک مجوز و پروانه فعالیت روی کاغذ هستند و تا زمان انتخابات هم حرفی از آنها زده نمی‌شود.»

این نماینده مجلس دهم برای ذکر مثال یادآور شد: «اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد حتی برخی خیریه‌ها درخواست تأسیس حزب کرده‌اند و در این قالب قصد فعالیت دارند که این بسیار اشتباه است.»

عضو کمیسیون شوراهای مجلس ۲ معضل را فراروی وضعیت احزاب ایران می‌داند.

نخست معتقد است فرهنگ تحزب و عضویت در احزاب در ایران به شکل مطلوب وجود ندارد. ابوترابی در این خصوص گفت: «متأسفانه فرهنگی که لازمۀ عضویت در احزاب و داشتن حزب قوی است در کشور ما وجود ندارد.»

دومین معضل نیز از نگاه ابوترابی ضعف قانون قبلی تشکیل احزاب است. وی دراین‌باره تصریح کرد: «قانون بسیار خوبی در این خصوص اخیراً نوشته شده است که با توجه به ایرادات شورای نگهبان و اصرار مجلس اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»

ابوالفضل ابوترابی در ادامه خاطرنشان کرد: «امیدواریم با قانون جدید احزاب پس از تصویب نهایی شاهد حداکثر چهار یا پنج حزب قوی تأثیرگذار باشیم و دیگر با تکثر احزاب مواجه نباشیم. ضمن اینکه از این طریق احزاب ضعیف هم از گردونه حذف خواهند شد.»

گفتنی است یکی دو سال گذشته تحرکاتی در برخی افراد دیده شده است که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم قصد دارند از قرابت فکری با مسئولان دولت جدید، اقدام به تأسیس حزب‌هایی نمایند؛ تلاش این افراد ـ که بیشتر با گرداندن برخی احزاب منحله شناخته شده‌اند ـ و بارها در حمایت صریح از وقایع تلخ سال ۸۸ شناخته می‌شوند، موجب واکنش‌هایی از جانب برخی دلسوزان نظام و انقلاب شده است.

در این خصوص از ابوالفضل ابوترابی دربارۀ اهمیت حضور نمایندۀ انقلابی در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پرسیدیم که وی توضیح داد: «نمایندۀ مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، تنها عضوی است که به‌صورت مستقیم با رأی مردم انتخاب شدند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد مهم‌ترین بازوی مردم در این کمیسیون بشمار می‌رود که می‌تواند پیگیر مطالبات آنان باشد.»

ابوالفضل ابوترابی پیشگیری و مراقبت از وقوع اعمال شائبه‌دار در این کمیسیون را به میزان زیادی به شخصیت نماینده مجلس عضو این کمیسیون دانست و تصریح کرد: «این امر به شخصیت نماینده نیز بستگی دارد که حضور فعال داشته باشد و منفعل نباشد.»

عضو کمیسیون شوراهای مجلس معتقد است: «افرادی که به این کمیسیون می‌روند نباید به دنبال منافع شخصی یا حزب و گروه خود باشند. در غیر اینصورت خودشان قسمتی از یک پازل می‌شوند که فساد در درونشان هست.»

ابوترابی در پایان سیاست‌زدگی را نیز مانند منفعت‌طلبی شخصی و گروهی مضر برای این کمیسیون دانست و خاطرنشان کرد: «حریت برای اعضای این کمیسیون از اهمیت خاصی برخوردار است. قدم برداشتن در مسیر عزت مملکت نیز شاخص مهم دیگری برای انتخاب اعضای این کمیسیون است.»

نظر شما