شناسهٔ خبر: 127314 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رییس قوه قضاییه:

آماده گفتگوی حقوق بشری با غرب هستیم/ دهان سازمان ملل را می‌بندند

آملی لاریجانی/2 رییس قوه قضاییه گفت: درفلسطین هزاران زن و کودک درحالی کشته می شوند که غربی ها معتقدند که حقوق بشر فقط مختص آنهاست و باپول جلوی دهان مسئولان سازمان ملل را برای سکوت نسبت به این فاجعه می گیرند.

به گزارش «نماینده» آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم سومین دوره اعطا جایزه حقوق بشر اسلامی گفت: مسئله حقوق بشر در دنیای امروز برای ادیان الهی به ویژه اسلام پر اهمیت است.

وی با بیان اینکه مسئله حقوق بشر مسئله محوری است، گفت: رابطه حق با تکلیف و سیاست مورد تنقیح است و مقالات بسیار زیادی در این خصوص تدوین شده است و غالبا برای حقوق بشر اختصاص یافته‌است.

لاریجانی با اشاره به جایگاه حقوق بشر در اسلام گفت: حقوق بشر به لحاظ ساختار انسان شناسی و جهان شناسی و خداشناسی که در پس پرده حق وجود دارد، برای ما اهمیت خاصی دارد.

رییس قوه قضاییه در ادامه افزود: فرق بین معنا و ماهیت بسیار مهم است و بسیاری از فیلسوفان به آن توجه کردند و فرق اساسی بین ماهیت لفظی و حقیقی امور وجود دارد.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بخواهیم در مورد تمدن بحث کنیم برخی فقط به دنبال معنای لغوی آن می روند اما به لحاظ فلسفه این موضوع دید متفاوتی دارد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه فرق جدی بین معنای واقعی تمدن و حقیقی آن مطرح است گفت: در مورد جایگاه حق نیز این تفاوت دید وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ماهیت حق مولفه های اختصاصی دارد، اظهار داشت: یکی از تصویرهای که غرب در رابطه با حق مطرح می کند، موضوع نفع داشتن است و در نظریاتی که در باب حق مطرح می شود نباید کاری به دلالت لفظ حق داشته باشند.

لاریجانی اظهار داشت: در فرهنگ خودمان در بحثهای فقهی راجع به حق نگاه ویژه ای وجود دارد و به عنوان مثال محقق اصفهانی در زیر مجموعه باب بیع به مسئله حق اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه تحلیل فلسفی در مباحث اندیشمندان ما وجود دارد، گفت: به همین دلیل می توان گفت بخشی از مطالب داخلی نقض دارد.

لاریجانی با بیان اینکه باید بحث تحمیلی راجع به حق بشری را جزو کار اساسی قرار بدهیم، گفت: یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر باید دنبال شود، ماهیت حق و حق بشر به عنوان یک واقعیت است.

وی افزود: به نظر می آید باید چند حق را غیرقراردادی بپذیریم و دانستن ماهیت حق را باید لازم بدانیم و اگر می خواهیم حقوق بشر را با نهاد اسلامی بدانیم نیاز به درک این موضوع وجود دارد.
اینکه انسان را چگونه حقیقتی بدانیم امری اساسی است.

لاریجانی افزود: نگاه غربی ها به انسان نگاه ماتریالیستی است و تمام حیات انسان را مکانیکی دانسته و همچون یک ماشین فرض می کند و این در حالی است که نگاه اسلام به انسان نگاه الهی به عنوان خلیفه الهی است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به آیه لقد کرمنا بنی آدم در قرآن گفت: بر این اساس است که حقوق بشر در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و  مسئله کرامت ذاتی انسان در قرآن متفاوت از نگاه ماتریالیستی است.

وی افزود: به صراحت کسانی که حقوق بشر را تدوین می کردند به نگاه لیبرالیسمی خود اعتراف کردند و کرامت ذاتی انسان را جزئی مطرح کردند.

وی با بیان اینکه دو پرسش اساسی نسبت به بیانیه جهانی حقوق بشر داریم، گفت: مبانی این حق و اینکه به چه دلیل نگاه خود را به دنیا تحمیل می کنید؟ از سوالات اساسی ما است.

صحبت های غربی ها در مورد قصاص به نوعی نقض حقوق مردم است

وی افزود: اساس قانون اساسی بر مبنای اسلام است و صحبت های غربی ها در مورد قصاص به نوعی نقض حقوق مردم است. بحث دیگر رفتار عملی حقوق بشر غرب است  چرا که آنها نگاه ابزاری به حقوق بشر دارند.

رییس قوه قضاییه با انتقاد از رفتار صورت گرفته در مورد شیخ عیسی قاسم گفت: این فرد در حالی از سوی بحرینی ها سلب وطن شده است که به صورت صلح آمیز اهدافی را دنبال می کند.

وی افزود: در فلسطین هزاران زن و کودک در حالی کشته می شوند که غربی  ها معتقدند که حقوق بشر فقط مختص آنهاست و با پول جلوی دهان مسئولان سازمان ملل را برای سکوت نسبت به این فاجعه می گیرند.

لاریجانی با بیان اینکه حقوق بشر در خود غرب پایمال می شود، گفت: در حالی حقوق مسلمانان و حتی پناهنده ها به بدترین شکل نفی می شود که جمهوری اسلامی چند میلیون پناهنده را جای داد.
کل اروپا با ثروت بی کرانش به دنبال بازگرداندن پناهندگانی هستند که خودشان مسبب وضعیت آنها بوده است.

لاریجانی افزود: کشورهای مسلمان باید به خود بیایند تا حقوق بشر منبعث از نگاه اسلامی مملو از کرامت انسانی به دنیا عرضه شود.

به ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه پیشنهاد می کنم شرایط گفتگو با کشورهای غربی به جز آمریکا به دلیل اینکه اهل خدعه هستند، را فراهم کنند.

وی افزود: البته این گفتگوها طرفینی است و از اروپا نسبت به رفتارشان سوال داریم.

نظر شما