شناسهٔ خبر: 127165 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» به بررسی مسائل روز خراسان جنوبی در گفت‌وگو با «فرهاد فلاحتی» پرداخت؛

۵۰ درصد کارخانه‌ها زیر ظرفیت ۵۰ درصدی خود تولید دارند

فلاحتی/2 فلاحتی می‌گوید: «شهرستان قائنات دارای چند ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی است که متأسفانه ۵۰ درصد کارخانه‌ها زیر ظرفیت ۵۰ درصدی خود تولید دارند و مابقی کارخانه‌ها هم به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.»

استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در کشور نیازمند توجه ویژه است تا بتواند از ظرفیت‌های خود در راستای تکمیل پازل پیشرفت کشور نهایت استفاده را داشته باشد. «فرهاد فلاحتی»، نماینده زیرکوه و قائنات (استان خراسان جنوبی) با اشاره به مشکلاتی همچون بی‌آبی به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل استان می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود با بحران آب مواجه‌ایم یعنی اینکه بسیاری از مناطق روستایی منطقه به دلیل خشک شدن یا کمبود آب قنوات، خالی از سکنه شده‌اند.»

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تأمین آب برای منطقه افزود: «در حوزه انتخابیه قائن و زیرکوه آب شربِ بخش عمده‌ای از روستاها توسط تانکر تأمین می‌شوند. پروژه‌های بسیار فخیمی که در استان وجود دارد یا در دست احداث قرار دارد هم نیاز به آب دارند که مسئله قابل توجهی است.»

استان خراسان جنوبی دارای تعدادی محصول کشاورزی و باغی است که در سطح جهان حرف اول را می‌زنند. پایتخت طلای سرخ، شهرستان قائنات است که خاستگاه اولیه زعفران و تولیدکننده مرغوب‌ترین نوع آن است. زیرکوه و قائنات تنها تولید کننده زرشک در دنیا هستند. عناب به عنوان یکی از تولیدات باغی نیز در بیرجند تولید می‌شود.

این نماینده مجلس دهم با شاره به اینکه «اگر به فکر تأمین و مدیریت منابع آبی در استان نباشیم حتماً استان خشکیده‌ای را در چند سال آینده خواهیم داشت» می‌گوید: «در این صورت مجبور خواهیم بود واردکننده زعفران و عناب باشیم و دیگر تولیدکننده زرشک هم نخواهیم بود.»

وی خاطرنشان کرد: «اولین اولویت استان هم به لحاظ نیاز مردم و هم کشت و صنعت، آب است. وزیر نیرو اعلام کردند که انتقال آب از دریای عمان به داخل برخی استان‌ها در دستور کارشان قرار گرفته است، انتظار داریم حتماً خراسان جنوبی جزو این پروژه قرار داشته باشد و در عین حال برای تسکین آلام مردم در واقعیت هم شاهد اجرای این طرح‌های آبرسانی باشیم.»

فلاحتی از بیکاری به عنوان دومین معضل استان نام می‌برد و می‌افزاید: «به عنوان مثال در هفته گذشته در قائنات شرکت خصوصی بخش فولاد اعلام کرد قصد دارد ۱۳ نفر نیرو جذب کند، ظرف دو روز ۳۸۰ نفر نیروی تحصیل‌کرده و متخصص ثبت‌نام کردند. این نشان‌دهنده فضای واقعی بیکاری در استان است!»

«متأسفانه آمار و اطلاعاتی که مرکز آمار اعلام می‌کند جمعیت بیکار را در استان خراسان جنوبی طوری قلمداد می‌کند که به عنوان مثال در حوزه قائنات آمار ۸ درصد را بیان می‌کند در حالی که برای ما به تجربه ثابت شده که آمار واقعی بیکاری به مراتب بیشتر از چیزی است که اعلام می‌شود.» فلاحتی با بیان این مطالب تأکید کرد: «صددرصد به این آمارها انتقاد داریم.»

به اعتقاد این نماینده خراسان جنوبی راهکار حل این مسئله در چند مورد خلاصه می‌شود که از این قرار است: «باید مباحث تثبیت جمعیت در روستاها اجرایی شود. معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری نقش فعال‌تری ایفا کند. وزارتخانه‌های مرتبط با روستاها مانند: «جهاد کشاورزی» نقش مضاعفی بر عهده دارند. تثبیت اقتصاد پایدار در روستاها توسط نهادهای ذی‌ربط می‌تواند کمک کننده باشد. برای حل مسئله اشتغال در حوزه شهری نیز باید به کارگاه‌های زودبازده توجه شود و کارخانه‌های تعطیل شده مجدداً راه‌اندازی شود.»

فلاحتی می‌گوید: «شهرستان قائنات دارای چند ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی است که متأسفانه ۵۰ درصد کارخانه‌ها زیر ظرفیت ۵۰ درصدی خود تولید دارند و مابقی کارخانه‌ها هم به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. به این ترتیب جمعیت کثیری از مردم منطقه خانه‌نشین شده‌اند درحالی‌که تا دو سال قبل شاغل بودند. کارخانه‌ها هم با بهترین ابزار و ادوات خاک می‌خورند؛ یا بانک به آنها قفل تعطیلی زده یا اینکه به دلیل نداشتن حمایت کافی در رقابت با بازار کار شکست خوردند یا به دلیل کمترین مقدار سرمایه درگردشی که بانک‌ها به آنها پرداخت نکردند، معطل مانده‌اند.»

این عضو کمیسیون آموزش گفت: «متأسفانه هنوز شاهد تحرک واقعی در اقتصاد مقاومتی نیستیم. در استان سه پروژه به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی توسط دولت معرفی شده‌اند. یکی از پروژه‌ها که طرح فولاد قائنات –در حوزه من قرار دارد- با گذشت یک سال از معرفی این پروژه‌ها و فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتی هنوز اثری از اقتصاد مقاومتی در این پروژه مشاهده نمی‌شود! اقتصاد مقاومتی فقط در کاغذ، شعار و بولتن نیست.»

فلاحتی در پایان یادآور شد: «برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حداقل انتظار این است که اولاً پروژه‌هایی که برای نمونه معرفی شده‌اند، قبل از پایان این دولت به بهره‌برداری کامل برسند. ثانیاً رکود بازار از طریق ایجاد تولید یعنی کارگاه‌های زودبازده و کارخانه‌های تعطیل شده، محقق شود.»

نظر شما