شناسهٔ خبر: 127132 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

استاندار سیستان و بلوچستان به «نماینده» خبر داد

حذف ۱۵هزار شغل با خشکی هامون در سیستان

علی اوسط هاشمی.jpg

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تبخیر سالانه ۴۰۰میلیون مترمکعب و از دست رفتن ۱۵هزار شغل با خشکی هامون در سیستان و بلوچستان از کویری شدن ۵۰۰هزار هکتار از اراضی هامون خبر داد و گفت: «۱۲کیلومترمربع شبکه آبیاری در ۱۵ ناحیه در دست اجرا داریم.»

«علی اوسط هاشمی» در گفت‌وگو با «نماینده» ضمن بیان این مطلب که سال‌های زیادی است، بادهای ۱۲۰روز در سیستان و بلوچستان می‌وزد، اظهار کرد: «اما در سال‌های اخیر این شرایط به دلیل دوام خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی به بحرانی برای استان تبدیل شده است تا به آنجا که ۵۰۰هزار هکتار از اراضی هامون که موضع تولید، اشتغال، صیادی و پرورش دام بود، اکنون به سرزمینی لم یزرع و کویری تبدیل و به کانون‌های طوفان و بحران قبلی اضافه شده است.»

ایجاد ۱۲کیلومترمربع شبکه آبیاری

وی ادامه داد: «همچنین همانطور که در سایر نقاط کشور هم شاهد هستیم، ریزگردها روند جهشی داشته‌اند که بخشی نیز متأثر از بروز شرایط مشابه در کشورهای همسایه است که ساماندهی آن نیازمند اراده منطقه‌ای با حمایت بین‌‍‌المللی است تا دولت‌ها بتوانند از عهده مدیریت این شرایط سخت برآیند.»

تبخیر سالانه ۴۰۰میلیون مترمکعب آب

استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه البته در طول سال‌های گذشته اقدامات زیادی در این حوزه شده است که مهمترین آنها جلوگیری از تبخیر آب است، افزود: «سالانه ۴۰۰میلیون مترمکعب آب در این منطقه تبخیر می‌شود. به دلیل شدت و سرعت باد و گرمای بالا»، تغییر دما تهدیدی برای سیستان و آینده جهان به شمار می‌رود. البته برای اینکه استفاده درست و بهینه از آب داشته باشیم، حدود ۱۲کیلومترمربع شبکه آبیاری را در ۱۵ ناحیه در دست اجرا داریم تا بتوانیم کانال‌ها و فضاهای باز را به فضایی بسته جهت جریان آب تبدیل کرد و از تبخیر جلوگیری کنیم. اقدامی که خود ۴۶ هزار هکتار از اراضی این منطقه را می‌تواند سبز نگه دارد و این حرکت پایدار و ماندگاری است که قادر است، ضامن حضور مردم در استان و جلوگیری از مهاجرت باشد. زیرا اکنون شرایط به نحوی است که اگر تدبیر درستی اندیشیده نشود، خالی شدن منطقه امری بدیهی خواهد بود.

ایجاد منطقه آزاد برای مردم سیستان و بلوچستان

به گفته اوسط از آنجا که بخشی از اقتصاد مردم در سیستان و بلوچستان آسیب دیده است، ایجاد منطقه آزاد برای آنها مدنظر قرار دارد تا از زیرساخت‌هایی مانند: «برق و انرژی، جاده‌ها و دسترسی به منطقه آزاد چابهار» بهره‌مند شوند و این امور موجب رونق بخشی منطقه شود. درحال حاضر نیز لایحه مذکور نوشته و به مجلس ارسال شده است. براین اساس از نمایندگان مردم در خانه ملت انتظار می‌رود، این نیاز منطقه را جدی بگیرند و براساس واقعیت حاکم بر مناطق مرزی تدبیری بیندیشند.

وی تأکید کرد: «این تدبیر برای ماندگاری جمعیت اندیشیده شده است. ضمن اینکه ترغیب برای تولید بحث جدی دیگری است که در کنار آبیاری تحت فشار، تغییر در الگوی کشت منطقه اهمیت زیادی دارد.»

برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی‌های پاک در جنوب شرق کشور

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون کار پژوهشی و مطالعاتی در زمینه ریزگردهای بادهای ۱۲۰روز سیستان صورت نگرفته است، تصریح کرد: «اکنون انجام این تحقیق را به دانشگاه سیستان استان سیستان و بلوچستان سپرده‌ایم تا با همکاری دانشگاه زابل و صاحب‌نظران مطالعه لازم را داشته باشند. تاکنون نیز ۱۰۰میلیون تومان برای این کار هزینه کرده‌ایم تا یافته علمی، پژوهشی و کارشناسی با استفاده از تجارب جهانی داشته باشیم و آن را پایه برنامه پایدار برای برخورد با ریزگردها و طوفان‌ها قرار دهیم.»

اوسط ادامه داد: «البته نباید از یاد برد که وزش باد در منطقه خود نعمت بزرگی است، زیرا اگر ما باد را نداشتیم و گرما به همین منوال ادامه داشت، تنفس بسیار سخت بود. براین اساس برای وزش باد نیز تدبیری در درون طرح مذکور داریم که مربوط به توسعه انرژی‌های پاک می‌شود.»

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: «قصد داریم از طریق باد و آفتاب که از جمله مزیت‌های منطقه سیستان به شمار می‌روند، بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. طرحی که به طور قطع با خود موقعیت‌های اشتغال را برای جوانان به همراه خواهد داشت. حتی می‌توانیم دراین زمینه صادرات به افغانستان نیز داشته باشیم که خود منبع درآمد بزرگی خواهد بود. براین اساس در روزهای گذشته نشستی با فرماندار شهر نیمروز افغانستان داشتم که صحبتی مفصل درباره کمک گرفتن از گروه‌های علمی و پژوهشی آنها شد زیرا یک سوم دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون در این کشور واقع شده است.»

درخواست تخصیص ردیف اعتباری ویژه‌ای برای هامون

اوسط تصریح کرد: «از مجلس نیز انتظار داریم تا برای تالاب‌ها به خصوص برای مناطقی که با کم آبی و خشکسالی جدّی مواجه هستند، ردیف اعتباری ویژه‌ای را در نظر بگیرید که تخصیص ۱۰۰درصدی نیز داشته باشد.»

براساس اظهارات وی در مجموع ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری سیستان و ۷۰۰میلیارد تومان برای تکمیل کارخانه لاستیک ۵۵تنی که در حال ساخت است، انعقاد قرارداد داشته‌ایم. رقمی که معادل ۳ برابر بودجه ۳ سال استان است.

استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه گفت: «در مدت ۱۸سال در سیستان ۱۵هزار شغل به خاطر خشکی هامون از دست رفته است. در این شرایط ایده تأسیس منطقه آزاد خبر امیدوار کننده‌ای است که می‌تواند موجب شکوفایی اقتصاد منطقه شود و دلگرمی برای مردم باشد.»

نظر شما