شناسهٔ خبر: 127129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

وعده‌های آمریکا و ایران در دوران پسا اوباما

ظریف.کری.jpg

به گزارش «نماینده» جنیفر روبین در «واشنگتن‌پست» نوشت:

یک سال از تصویب برجام گذشته است و گذشت این زمان، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را در اینکه این توافق، اشتباه بوده، متحد کرده است. مشکل این است که اعتمادی به اوباما وجود ندارد و دولت غیرقابل‌ اعتماد و ضعیف اوباما، هر دو حزب را به‌شدت با این کار ناامید کرده و نتوانسته توافقی که وعده داده است را اجرایی سازد. زمانی که اوباما برود، شرایط برای کار گروهی و اجماع دو حزب بر سر این توافق هموار می‌شود.

دولت اوباما ادعا کرده است که می‌تواند از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند اما در واقعیت این برنامة جامع اقدام مشترک، مهم‌ترین مسئلة هسته‌ای ایران یعنی حق غنی‌سازی هسته‌ای را به رسمیت شناخته است. درواقع این مسئله را باید به مسئلة موشک‌های ایران نیز اضافه کرد. چراکه در توافق هسته‌ای با ایران، برای جلوگیری از برنامه‌های موشکی این کشور هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

درزمانی که مسئولان گفت‌وگو کننده با ایران برای شهادت و ارائة گزارش به کنگره رفتند، بارها و بارها خاطرنشان کردند که ایالات‌متحده فشارها بر ایران را هم‌زمان با برنامة جامع اقدام مشترک یا برجام ادامه می‌دهد. با این‌حال به نظر می‌رسد همین توافق هسته‌ای زیر سؤال بردن اعتبار آمریکا در منطقه و همچنین از بین بردن اعتبار این کشور در بین متحدان خود در منطقه بوده است. این مسئله تنش‌ها با ایران را به‌شدت کاهش داده و این برای اعتبار آمریکا در منطقه بسیار مضر است.

براساس گزارش‌هایی که دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان داده‌اند، ایران در پی دستیابی به سانترفیوژهای نسل جدید و بسیار پیشرفته است و این مسئله توافق هسته‌ای را به‌شدت با خطر روبه‌رو می‌سازد. بااین‌حال چندان هم نیاز نیست که این توافق پاره شده یا دوباره از نو نوشته شود، تنها چند گام باید در این زمینه برداشته شود تا معاملة هسته‌ای با ایران به نفع ایالات‌متحده تمام‌شده و قدرت و عظمت این کشور را در منطقه به خطر نیندازد. تنها نیاز است چند گام اساسی و جدی ازجمله گزینة نظامی همچنان روی میز باقی بماند. اگر ایران به آزمایش موشک‌های بالستیک ادامه داد، آمریکا نیز باید با متحدانش مانند کشورهای عربی منطقه و همچنین اسرائیل قابلیت‌های دفاعی منطقه را چنان بالا ببرند که بتوانند سیستمی چند لایه برای شکست ایران و همچنین متحدان منطقه‌ای‌اش در منطقه مانند حزب‌الله ایجاد کنند. این مسئله نیازمند همکاری دولت با سایر متحدان منطقه‌ای آمریکا است که همیشه منتظر چنین فرصتی بوده‌اند.

درعین‌حال باید تمام امتیازاتی که به‌صورت یک‌طرفه به ایران داده شده، معکوس شود و از بین برود. دولت جدید در ایالات‌متحده به‌هیچ‌عنوان نباید پاسخگو و ادامه‌دهندة وعده‌های یک‌طرفه‌ای باشد که اوباما در گفت‌وگوهای پنهانی خود با ایرانیان به آنها واگذار کرده است. ایالات‌متحده می‌تواند درعین‌حال از طریق معامله با گروه تدارکات و اجرایی کنندة توافق هسته‌ای در شورای امنیت و همچنین استفاده از نفوذ خود در سازمان ملل، دستیابی ایران به مواد و تجهیزات هسته‌ای از خارج از این کشور را از بین برده یا با استفاده از زور جلوی این‌گونه معاملات را بگیرد. ایالات‌متحده و متحدانش باید در نهایت ایران را وادار سازند تا محدودیت در غنی‌سازی هسته‌ای این کشور را به مدت زمان نامحدودی تمدید کنند و این مهم‌ترین اقدامی است که رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده باید در رسیدن به آن بکوشد. رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده می‌تواند درعین‌حال گام‌های دیگری نیز در این خصوص بردارد. رئیس‌جمهور بعدی ایالت متحده می‌تواند تبلیغاتی که توسط «جان کری» وزیر امور خارجة فعلی آمریکا برای معامله با ایران صورت می‌گیرد را از بین برده و متحدان آمریکا را وادار سازد بدون داشتن قانونی خاص تحریم‌های مدنظر ایالات‌متحده را تا از بین رفتن تمامی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ادامه دهند. رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درعین‌حال باید به فکر براندازی کامل نظام «بشار اسد» در سوریه باشد چراکه اسد مهم‌ترین و نزدیک‌ترین متحد ایران در منطقه است و این مسئله ضربه‌ای کارا به نظام جمهوری اسلامی خواهد زد.

درعین‌حال قبل از اینکه رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده بر سر کار بیاید، قدم‌های دیگری نیز وجود دارد که کنگره می‌تواند در این راستا بردارد. مجلس نمایندگان آمریکا معاملة ۲۵ میلیارد دلاری بوئینگ با ایران را مسدود کرده است و درعین‌حال نمایندگان طرحی را به کنگره برده‌اند که ایران را به دلیل آزمایش‌های موشکی‌اش با تحریم‌های جدیدی مواجه می‌سازد. بر اساس این طرح دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا و همچنین دلار به‌شدت محدودشده و از بین می‌رود. همچنین بر اساس طرح دیگری که کنگره مطرح کرده است، موضوع خرید آب‌سنگین از ایران به کلی از بین گزینه‌های موجود برداشته خواهد شد و این نشان می‌دهد که آمریکا از کشوری که بدون مجوز از جامعة جهانی، به سمت غنی‌سازی می‌رود، محصولات اتمی‌اش را خریداری نمی‌کند. در مجلس سنا نیز تعداد دیگری از طرح‌های ضد ایرانی در حال بررسی است. روز شنبة گذشته طرحی در مجلس سنا معرفی شد که بر اساس آن تمامی تحریم‌ها ناشی از قطعنامة ۱۹۹۶ دوباره از پایان سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد. سناتورهای جمهوری‌خواه نیز به دنبال این هستند که تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل مسائل مربوط به حقوق بشر افزایش دهند و درعین‌حال مسائل دیگری چون دفاع ایران از تروریسم در منطقه نیز وجود دارد که می‌توان با تنظیم تحریم‌های جدید در این خصوص نشان داد که آمریکا هیچ‌گاه به دوست ایران تبدیل نخواهد شد. بسیاری از اقداماتی که جمهوری‌خواهان برای دولت بعد از اوباما در سردارند با برنامه‌های فعلی «هیلاری کلینتون» در این زمینه نیز همخوانی دارد و این نشان می‌دهد که برای یک‌بار هم که شده در مسئله‌ای خارجی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بعد از دولت اوباما قرار است اجماع خوبی با یکدیگر داشته باشند. هیلاری کلینتون نیز اعلام کرده است که ضمن دفاع از توافق فعلی، قرار است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل فعالیت‌های موشکی‌اش اعمال کند. درهرصورت به نظر می‌رسد این بار قرار است از سال آیندة میلادی چه کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا باشد و چه ترامپ، اقداماتی جدی علیه ایران صورت بگیرد و تمام وعده‌های اوباما در خصوص همکاری با ایران در نهایت از بین خواهد رفت و عمر طولانی‌ای نخواهد داشت.

نظر شما