شناسهٔ خبر: 127086 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

رد لایحۀ اصلاحیۀ بودجه چه پیامی برای دولت دارد؟

بودجه

هفته نامه «نماینده» / دولت یازدهم مدت کوتاهی پس از ابلاغ قانون بودجۀ ۹۵، لایحۀ اصلاحیه‌ای را برای تغییر بخشی از آن راهی مجلس کرد. این لایحه که اهمیت زیادی برای دولت داشت، با وجود کسب رأی یک فوریت در صحن علنی، کلیاتش در نخستین جلسۀ کمیسیون برنامه و بودجۀ مجلس رد شد.

رد کلیات این لایحه در حالی صورت گرفت که «ولی‌الله سیف» و «محمدباقر نوبخت» برای توجیه و توضیح ضرورت آن در کمیسیون حاضر شده بودند. علی‌رغم اینکه دو مقام بلندپایۀ دولتی حاضر به رفع برخی ایرادات مطرح شده توسط نمایندگان شده بودند غلبۀ ۱۰ رأی مخالف بر ۷ رأی موافق اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مانع جدّی سر راه این لایحه شد.

*تأیید گزارش هفتۀ قبل «نماینده»

هفتۀ گذشته در گزارشی به خبر رونمایی دولت از طرح اصلاح نظام بانکی پرداختیم. در بخشی از این گزارش نوشتیم: «دولت در حالی از این طرح رونمایی کرده و طبق اظهارات مسئولان در حال اجرای آن هستند، که اغلب اهداف موردنظر و گام‌های مورد نیازشان به اجازۀ مجلس نیاز دارد.» همچنین در بخش دیگری از گزارش گفتیم: «رئیس‌جمهور با اشاره به لایحه‌ای که اخیراً در ارتباط با نظام بانکی به مجلس ارائه شد گفته است: «با تصویب این لایحه و اجرای طرح اصلاح نظام بانکی، بانک‌ها قدرتمند شده، دولت به بدهکار خوش‌حساب تبدیل می‌شود و اوراق مالی در مسیر رشد و رونق اقتصادی قرار خواهند گرفت».»

استدلال‌های گزارش هفتۀ قبل و تأکید بر رونمایی دولت از برنامه‌هایی که هنوز به تصویب مجلس نرسیده است، از سخنان نوبخت و سیف در جلسۀ اخیر کمیسیون برنامه و بودجه بروز یافت. سخنگوی کمیسیون جزئیات جلسۀ کمیسیون را اینگونه روایت کرد: «در این نشست سخنگوی دولت و رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی دربارۀ موضوع یادشده ارائه کردند. توضیحات نوبخت و سیف دربارۀ اصلاح سیستم بانکی با هدف افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها بوده است.»

*مبنای طرح دولت برای اصلاح نظام بانکی، لایحه‌ای تصویب نشده بود؟

این اظهارات تأییدکنندۀ گزارش هفتۀ گذشته «نماینده» است و بر همین اساس به نظر می‌رسد با رد کلیات این لایحه پیگیری اهداف دولت ـ که از آن به اصلاح نظام بانکی یاد می‌کنند ـ با موانع و مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. سؤالی که در این مقطع باید پرسید آن است که آیا واقعاً دولت طرح ادعایی‌اش برای «اصلاح نظام بانکی» را بر پایۀ لایحه‌ای که هنوز تصویب نشده بنا کرده بود؟ همۀ مدیران اقتصادی و بانکی دولت تنها برای رونمایی از همین طرح گرد هم آمده بودند؟ مانورها و مصاحبه‌های مسئولان ارشد دولت در تمجید از این طرح هنوز هم توجیه دارد؟

البته به زودی گزارش رد این لایحه به هیئت‌رئیسۀ مجلس ارسال خواهد شد و پس از قرار گرفتن در دستور کار صحن علنی، نظر نمایندگان دربارۀ گزارش کمیسیون اخذ می‌شود. در صورت رأی موافق مجلس به کلیات، یا درخواست مجدد دولت این لایحه مجدداً در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت. حتی ممکن است با نظر هیئت‌رئیسۀ مجلس کمیسیون تلفیق تشکیل شود و کار رسیدگی به این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه سپرده نشود.

نظر شما