شناسهٔ خبر: 127084 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

جانسون و پرونده هسته‌ای ایران

جانسون.jpg

انتخاب «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن به‌عنوان وزیر امور خارجه انگلستان با واکنش‌های مختلفی در جهان روبه‌رو بود. جانسون البته در بسیاری موارد مواضعی مخالف فضا و افکار عمومی دنیا داشته است. بااین‌حال نکته جالب در مورد اظهارات جانسون، سابقه‌ای است که نشان می‌دهد او موافق هسته‌ای شدن ایران و حتی دسترسی ایران به بمب اتم بوده است. به همین دلیل هم هفته گذشته یادداشت سال‌ها پیش جانسون در یک روزنامه انگلیسی دوباره به انتشار رسید و به خبر روز تبدیل شد.

وزیر خارجه جدید انگلیس، در یادداشتی در سال ۲۰۰۶م. در یک روزنامه انگلیسی پیشنهاد کرده بود که آمریکا باید به ایران برای دستیابی به سلاح اتمی کمک کند.

«جانسون» که در زمان نگارش این یادداشت نماینده پارلمان بوده به تشریح دلایلش از نظر یک مقام ایرانی برای توجیه دست‌یابی به سلاح اتمی پرداخته است: «مطالبه من برای سلاح‌های هسته‌ای به این خاطر که (این سلاح‌ها) به نوعی نماد قدرت ملی هستند، نیست. (چنین مطالبه‌ای) ارتباطی با روح عظیم رقابت بورژوازی که معمولاً موتور محرک ابناء بشر است، ندارد: این مانند خواستن تلویزیون یک صفحه تخت، تنها به خاطر آنکه همسایه هم یکی از آنها را دارد، نیست.» نماینده وقت پارلمان انگلیس، می‌نویسد: «فکر می‌کنم احتمالاً باور معتبر و معقولم این می‌شد که تصاحب یک سلاح هسته‌ای و توان پرتاب آن از فاصله مناسب، تنها روش موفقیت‌آمیز برای محافظت از کشورم در برابر احتمال حمله آمریکا می‌بود.»

 «جانسون» برای توجیه این استدلال «کشتاری که الان در عراق جاری است» را یادآور شده و می‌نویسد: «آمریکایی‌ها در آنجا از برتری نظامی بی‌بدیلشان برای سرنگون کردن یک رژیم و فروبردن یک کشور همسایه در جنگ داخلی استفاده کردند. تراژدی و کنایه تمام ماجرا در اینجاست که بوش موفق شد یکی از «محورهای شرارت» که درواقع در حال ساخت سلاح‌های کشتارجمعی بود را حذف کند.»

«جانسون» همچنین نوشته است: «شاید اکنون وقت آن است که به احساس وحشت، ظن و تشدید ترس‌ها خاتمه دهیم. شاید آمریکایی‌ها بتوانند درواقع همان‌طور که به انگلیسی‌ها کمک می‌کنند، (به ایرانی‌ها) هم با فناوری (ساخت سلاح)، در ازای برخی شرایط معین، کمک کنند.»

نظر شما