شناسهٔ خبر: 127067 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اتاق فکر شنبه؛ پاستور یا ولنجک؟/فرافکنی؛ تدبیر تکراری دولت

اصلاح طلبان.jpg «یک اتاق فکر برای تخریب دولت طراحی شده است که ارزش موفقیت‌های کم‌نظیر دولت را تبدیل به ضدارزش خودش می‌کند»؛ این جدیدترین تاکتیک دولت برای فرار از پاسخگویی در مقابل مطالبات مردم است.

به گزارش «نماینده» ماجرای تشکیل اتاق فکر علیه دولت به سر خط خبرهای رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت در روزهای اخیر تبدیل شده است. «معتقدم یک اتاق فکر علیه دولت وجود ندارد،   بلکه چندین اتاق فکر در حال فعالیت هستند که پایگاه‌های آنها در تهران، قم، مشهد و برخی شهرهای دیگر است. این اتاق‌های فکر متعدد است که در آنها رقبای روحانی می‌نشینند و برنامه‌ریزی می‌کنند؛ پول‌های زیادی را برای برهم زدن سخنرانی‌ها و ایجاد موج علیه دولت صرف می‌کنند.» این صحبت های حجت الاسلام محسن غرویان در حمایت از دولت است که به تیتر یک برخی از روزنامه ها تبدیل شده بود.

پیش تر سخنگوی دولت هم خبر از تشکیل اتاق فکر علیه دولت در شنبه هر هفته داده بود. نوبخت در نشست خبری خود گفت: «دولت به شدت با فساد، تبعیض و نابرابری مقابله می کند و برایش مهم است که حتی یک مورد صورت نگیرد، اما در مقابل ببینید چقدر زحمات دولت نادیده گرفته می شود اتاق فکری تشکیل شده که شنبه ها جلسه می‌گذارند و تعیین می کنند که تا آخر هفته اذهان عمومی را به کدام سمت ببرند ما در مقابل تلاش می کنیم بیشتر به رفاه و معیشت مردم و حل مشکلات جامعه توجه کنیم.»

پیش از این نیز رئیس دولت یازدهم رئیس جمهور ۲۲ مردادماه سال ۹۳ در جلسه هیأت دولت گفته بود: «افرادی که بخواهند در مسیر توسعه کشور معضلی بیافرینند، فکر می‌کنم همین موضع‌گیری‌های مقطعی برایشان کافی باشد تا بدانند که از اقدامات آنها مطلع بوده و در مقابل آن‌ها سکوت نخواهیم کرد ... امروز به جایی رسیده‌ایم که برای حفظ منافع ملی و رفع معضلات و توسعه کشور اگر ببینیم، گروه و اقلیتی در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی شده‌اند، باید بدانند که دولت هم از اقدامات آنها آگاه است و هم در این زمینه جملات متناسب با تخریب آنها را بکار خواهد برد.»

البته این تهدید علنی رئیس جمهور چندان رنگ واقعیت به خود نگرفت تا گمانه خیالی بودن این اتاق فکر و عملیات علیه دولت را تقویت کند. چراکه اگر چنین اتاقی وجود داشت رئیس جمهوری که نشان داده کمتر تحمل مخالفت و منتقدان را دارد و با شدیدترین لحن آنها را مخاطب قرار داده است، قطعا این تهدید خود را عملی کرده و افشاگری می کرد.

خباز استاندار فعلی سمنان را می توان از نخستین افرادی دانست که در خصوص شکل گیری اتاق فکر علیه دولت افشاگری کرد. وی زمانی که معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری بود در مصاحبه با آرمان ضمن اشاره به این مسأله افزود: «یک اتاق فکر برای تخریب دولت طراحی شده است که به صورت حساب‌شده و از پیش تعیین شده، ارزش موفقیت‌های دولت که در نوع کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، را تبدیل به ضدارزش خودش می‌کنند و از حرکت مثبت دولت یک حرکت نامناسب به مردم القا می‌کند. اینها در راستای همان سیاست تخریب‌گرانه ناجوانمردانه در حال قدم برداشتن هستند. »

البته این نوع فرافکنی ها تازگی ندارد و هر زمان که دولتها در عمل به شعارها و برنامه های خود ناموافق بودند ندای «نمی گذراند کار کنیم» سر می دهند  و هر انتقادی علیه دولت را سازمان یافته تلقی و اتاق فکر علیه دولت می نامند.

در همین زمینه جمله معروفی نیز از سوی رئیس دولت اصلاحات گفته شده بود. او می گفت: «به‌طور کل هر ۹ روز یک بحران جدید برای دولت به وجود می‌آورند ... یعنی برخی عمدأ در صدد تخریب و چوب لای چرخ دولت گذاشتن بودند. حرف‌های نامناسب می‌زنند و مطالب نادرست در رسانه‌ها منتشر می‌کنند.»

پس از اظهارات نوبخت در مورد اتاق فکر علیه دولت، رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات، یاد خاطراتش در آن دوره افتاد و با یک پست اینستاگرامی و انتشار عکس خود و نوبخت این متن را باز نشر داد که «تاریخ تکرار می‌شود»؛ (۱۸دی۸۲: روزنامه ها به نقل از سخنگوی دولت خاتمی از تشکیل ستاد جنگ روانی علیه دولت خبر می دهند.)

اتاق فکر شنبه ها را چه کسانی تشکیل می دهند؟

در همین حال روزنامه آفتاب‌یزد مدعی شد که چند تن از اعضای دولت دهم  بر کرسی ریاست اتاق فکر شنبه ها تکیه زده‌اند. این روزنامه، اعضای اتاق فکر دولت را این‌گونه برشمرد: علی نیکزاد، کامران دانشجو، سیدمحمد حسینی، مسعود میرکاظمی، محمود بهمنی، محمدمهدی زاهدی یا شمس الدین حسینی. به نوشته این روزنامه، این اتاق فکر در ساختمانی در ولنجک برگزار می‌شود.

غرویان هم در ادامه حمایت هایش از دولت ادعا کرد که «اطلاع دارم به صورت مخفیانه از اساتید و علمای حوزه برای نشست‌هایی در تهران با حضور احمدی نژاد دعوت رسمی شده است تا در این نشست‌ها هماهنگی‌های لازم را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری داشته باشند.»

فارغ از اینکه این آدرس دادن ها که اکنون به سمت دفتر رئیس جمهور سابق رهنمون می شود، چقدر با آدرسی که ۲ سال پیش و در اوایل دولت تدبیر و امید، از سوی رئیس جمهور مطرح می شد، تطابق دارد اما گویا آنچه درخصوص جلسات شنبه قطعیت بیشتری دارد را باید در حوالی پاستور جستجو کرد.

اتاق فکری که شنبه ها تشکیل می شود اتاق فکر دولت در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به ریاست حسام الدین آشنا است.

البته اتخاذ سیاست «تقصیر دولت قبلی است» در دولت یازدهم تازگی ندارد و از همان آغاز دولت تدبیر تا به امروز که تنها یکسال از عمر آن باقی مانده مشکلات، گرفتاری ها و ناکامی های دولت در سیاست هایش، درست و غلط به گردن دولت گذشته انداخته می شود. اما دیگر تکرار این حرف ها بعد از سه سال تاثیرگذار نیست و نمی تواند راه حل مناسبی برای  پاک کردن صورت مسأله و فرار  از پاسخگویی باشد.

در شرایط فعلی که به گفته رئیس جمهور در جمع مردم کرمانشاه کشور با مشکلی به نام آب، محیط زیست، بیکاری، رکود و نامناسب بودن محیط کسب و کار مواجه است و زمانیکه مردم منتظر دیدن دستاوردها و نتایج برجام هستند اینگونه فرافکنی ها نه تنها جواب مناسبی به مطالبات مردم نخواهد بود نتیجه عکس برای دولت در پی خواهد داشت.

به نظر می رسد در یکسال آخر دولت یازدهم، اتاق فکر شنبه های پاستور بهتر است به جای پرداختن به حربه های نخ نما شده، برای باز کردن گره های اقتصادی با کلید تدبیر چاره اندیشی کند و اگر فرصت شد پاسخی هم برای بدعهدی ها برجامی آمریکا ارائه کند.

نظر شما