شناسهٔ خبر: 127064 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دکتر لاریجانی در مراسم تکریم و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات :

دیوان محاسبات ضمن برخورد شجاعانه با متخلفان خصلت شجاعت را از مدیران سلب نکند

لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی بر برخورد شجاعانه با متخلفان تأکید کرد و گفت: دیوان محاسبات به عنوان نهادی نظارتی در برخوردها نباید خصلت شجاعت را از مدیران سلب کند.

به گزارش «نماینده» دکتر علی لاریجانی امروز (دوشنبه ۴ مرداد ماه) در مراسم تکریم و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن تشکر از امین حسین رحیمی به عنوان قاضی شجاع و امین و رئیس سابق دیوان محاسبات به دلیل داشتن روحیه صادقانه گفت: آقای رحیمی با داشتن روحیه‌ای صادقانه و شجاع در ۴ سال گذشته با انصاف عمل کرده‌اند و سابقه نیکو از خود به جا گذاشته‌اند که امید است نکات مطرح ایشان در آینده هم مورد توجه واقع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه دیوان محاسبات نهاد مورد اعتماد برای حسابرسی مالی کشور است، گفت: دیوان محاسبات باید این ویژگی را در خود نگه داشته و توسعه دهد هر چند ممکن است در فراز و فرودها این نهاد با اشکالاتی مواجه شده باشد اما مسیر تکاملی را باید در دیوان محاسبات شاهد باشیم.

وی افزود: وقوف به حساب ها تا جای ممکن باید به روز شود، گزارش ها نیز اگر به روز و بهنگام باشد در مجلس به موقع رسیدگی و با تخلفات برخورد می شود. در واقع اطلاع مجلس از مسائل وقتی خاصیت دارد که صاحب منصب هنوز در جایگاه خود قرار دارد، بنابراین در صورت اطلاع رسانی و گزارش دهی بهنگام به مجلس سرعت کیفیت و التزام بخشی افزایش می یابد، همانگونه که گزارش بهنگام تفریق بودجه سال اخیر برای مجلس مفید واقع شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر عملیاتی شدن سیستم برخط در دیوان محاسبات تاکید کرد و گفت: عملیاتی شدن سیستم برخط سبب تسلط دیوان محاسبات بر حساب ها می شود.

دکتر لاریجانی یادآور شد: دیوان محاسبات برای پرداختن به سیاست استراتژی خود باید پیشگیری از جرم را جهت کاهش تخلف در پیش گیرد. در واقع اقدامات باید به گونه ای باشد که تخلف صورت نگیرد. آموزش مدیران در این زمینه کار موثری است که باید پیگیری شود. متاسفانه در سال های اخیر کثیری از تخلفات به دلیل ندانستن های مدیران بوده است که این نقص با آموزش مدیران جبران می شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: اگر سیستم برخط عملیاتی شود، بزنگاه می توان مدیران بخصوص مدیران مالی را آگاه کرد، در حقیقت با پیشگیری از امور دیوانی کشور می توان صیانت کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه با تخلفاتی که عامداً و عاملاً انجام می شود، باید برخورد شود، گفت: اطلاع رسانی تخلفات نیز موثر است، اما برخورد دقیق و بهنگام مهمتر خواهد بود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه موارد مذکور در توسعه کشور نقش دارد، تصریح کرد: با توجه به گرفتاری های فعلی کشور و مسائل پیچیده ای مانند بیکاری، دیوان محاسبات نباید سیاست ترمزگونه داشته باشد. در واقع ضمن آنکه شجاعانه با مدیران و بخصوص مدیران متخلف باید برخورد کند، نباید خصلت شجاعت را از آنها بگیرد، چرا که کارها و مسائل کشور با گام های بلند و شجاعانه امکانپذیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن توصیه ای به بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات بیان کرد: ضمن برخورد با متخلفان و پیشگیری از تخلف باید به مدیران انرژی ببخشید که با شجاعت در کشور کار کنند. در واقع سیاست مجلس این است که روند توسعه را شتاب بخشد که بخشی مبارزه با فساد و بخشی دیگر حمایت از مدیران لایق است.

وی ضمن اعلام رضایت از خدمات رئیس سابق دیوان محاسبات کشور گفت: آقای رحیمی با شرافت کار کردند و امین بوده، لذا از خدمات ۴ ساله ایشان سپاسگزاری می کنیم. رئیس جدید نیز که با تجربه و آشنا به مسائل مدیریتی و خوشنام است، لذا خوشحالیم مجلس با رأی قاطع از ایشان استقبال کرد و این نشان از پشتیبانی مجلس از وی است. لذا امیدواریم در دوره آینده مسیر تکاملی را در رفتار و کردار دیوان محاسبات شاهد باشیم.

نظر شما