شناسهٔ خبر: 127055 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«گرگ بیابان» یادآور طرحی از روزگار کنونی ما است

شهرام شکیبا

در نمایشگاه کتاب امسال اتفاق جالبی که برای من افتاد رفتن به غرفۀ انتشارات علمی- فرهنگی بود. این انتشارات مجموعه‌ای از کتاب‌های جیبی را تجدید چاپ کرده است که غالباً رمان‌های بزرگ جهان بوده است و بسیاری از هم نسل‌های من و قبل‌تر از من با آنها کتاب‌خوان شده‌اند. کتاب‌های جیبی مجموعۀ فوق‌العاده‌ای بود که در سال‌های گذشته مترجم‌های خوبی آنها را ترجمه کرده بودند و دیدن تجدید چاپ آن کتاب‌ها بسیار لذت بخش بود. من فکر می‌کنم که برای آن دسته از دوستانی که علاقه‌مند به حوزۀ کتاب هستند، این مجموعه بسیار خوب است. از آن مجموعه در حال مطالعۀ «گرگ بیابان» هرمان هسه هستم که فکر می‌کنم جزو کتاب‌هایی است که هرکس که اهل خواندن است، باید یک بار آن را تورق کند.

شخصیت اصلی این کتاب آدمی است که از جامعۀ خودش فاصله گرفته است و به سمت انزوا رفته است. گرگ بیابان به شکلی غریبه بودن با جامعه را بیان می‌کند. اتفاق و حالاتی که برای قهرمان این رمان رخ می‌دهد بسیار نکتۀ مهمی است. در واقع ما هنرمندان زیادی را می‌بینیم که به گونۀ دیگری زندگی می‌کنند و از آدم‌ها فاصله می‌گیرند. به شکلی «گرگ بیابان» یادآور طرحی از روزگار کنونی ما است. هرمان هسه در این کتاب فردی را به تصویر کشیده است که مشکلات و دردهای فراوانش او را به سمت انزوا پیش می‌برد.

اما عرضم تنها معرفی یک کتاب از آن مجموعه نیست. پیشنهادم این است که مجموعۀ این کتاب‌های جیبی را تهیه کنید و بخوانید. هم قیمت آن بسیار مناسب است و هم به دلیل قطع و سایز آن می‌توان در زمان‌های پرت با خود همراه داشت و از زمان استفاده مفید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما