شناسهٔ خبر: 127033 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چنددستگی در فراکسیون امید به نقطه بحرانی نزدیک می‌شود

عارف/1

هفته نامه «نماینده» -اصلاح‌طلبان پس از آوردگاه انتخابات براین باور بودند، ۲۶۱ کرسی بهارستان در اختیار آنان قرار گرفته، به همین جهت گزینه مورد حمایتشان برای ریاست مجلس می‌تواند از گزینه فراکسیون ولایت عبور و به عنوان رئیس مجلس دهم انتخاب شود اما نتیجه برخلاف پیش‌بینی اعضای فراکسیون امید اعلام و در گام اول «امید» ناکام شد؛ هماهنگی‌ها پاسخ نداد و برای سومین دوره متوالی لاریجانی  ریاست مجلس را برعهده گرفت.

«احمد مازنی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس پس از شکست در اولین هماورد پارلمانی خواستار پذیرش واقعیت آرایش سیاسی بهارستان برای اصلاح‌طلبان شد و گفت: «تصور افکار عمومی این بود که اکثریت مجلس دهم اصلاح‌طلب است. با کاندیدا شدن دکتر عارف مشخص شد که اکثریت اصلاح‌طلبان نیستند اما جمعی قابل‌ توجه است؛ یعنی ۲۰۰ یا ۱۷۰ نماینده نیست بلکه ۱۰۰ نماینده اصلاح‌طلب هستند.»

گام دوم اصلاح‌طلبان در مجلس به حضور فعال در انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اختصاص پیدا کرد اما در این مرحله نیز طعم تلخ «شکست» برای اصلاح‌طلبان بهارستان «تکرار» ‌شد.

عارف از ریاست کمیسیون آموزش انصراف داد و فقط «تاج گردون» و «علی نوبخت» (اعضای فراکسیون امید) بر جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بهداشت تکیه زدند. در این دو مرحله هماهنگی و رایزنی‌های فراکسیون امید پاسخ نداد و «عارف» مورد خطاب کنشگران سیاسی قرار گرفت. به خصوص پس از رأی نمایندگان مجلس به «عباسعلی کدخدایی». او که از حقوقدان‌های ضد فتنه و همراه همیشگی آیت‌الله «جنتی است با رأی بالای نمایندگان بار دیگر راهی ساختمان شورای نگهبان شد.

«محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، آرای بهارستان‌نشین‌ها به کدخدایی را «عجیب» خواند و خواهان توضیح «فراکسیون امید» در قبال این رفتار اعضای خود شد.

«رضا خاتمی» نائب رئیس مجلس ششم هم به صف منتقدان فراکسیون امید پیوست و با اشاره به این مطلب که «اعضای فراکسیون تشکیلاتی عمل نمی‌کنند»، می‌گوید: «اعضای فراکسیون امید باید برای پیشبرد برنامه‌ها، کار تشکیلاتی انجام دهند»؛ این درحالی است که بعضی از اعضای فراکسیون امید، آن‌چنان تجربه‌ای در کار تشکیلاتی و فراکسیونی ندارند و بسیاری از این دوستان برای نخستین بار است که وارد مجلس می‌شوند.

اصلاح‌طلبان در حال آسیب‌شناسی عملکرد فراکسیون متبوعشان در مجلس بودند که طبل اختلاف در فراکسیون امید به صدا در آمد.

محمدعلی وکیلی «نماینده اصلاح‌طلب مجلس» خبر از استیضاح وزیر تعان، کار و رفاه اجتماعی داد، اعلام این خبر با جبهه‌گیری اعضای فراکسیون امید روبه‌رو شد.

محمدرضا عارف بعد از انتشار خبر استیضاح وزیر تعاون که از سوی یک عضو فراکسیون امید رسانه‌ای شد، گفت: «استیضاح آقای ربیعی به هیچ‌وجه در دستور کار فراکسیون امید نیست ضمن اینکه هرگونه اقدام برای استیضاح وزرا از سوی فراکسیون امید ابتدا با هماهنگی با دولت انجام می‌شود و منش و روش ما این است که برخی مشکلات را با همراهی با دولت حل‌وفصل کنیم.»

مصطفی کواکبیان و سهیلا جلودارزاده «دو عضو فراکسیون امید» هم پازل حمایت فراکسیون متبوعشان که از سوی «عارف» مطرح شد، تکمیل و در انتقاد از طرح موضوع استیضاح یک عضو کابینه گفته بودند: «وکیلی اساساً درباره بحث استیضاح اشتباه کرده و اگر بر روی آن تأکید دارد، ۶۰ امضایی که مطرح می‌کند، منتشر کند. استیضاح ربیعی در فراکسیون مطرح نشده بود و ما همه از شنیدن آن شوکه شدیم.»

ناهماهنگی در فراکسیون امید استمرار داشت چراکه وکیلی گفتارهای افرادی مانند کواکبیان را «واکنش سراسیمه» و «افتادن در تله برنامه‌ریزی‌ شده» توصیف کرد و در جواب همتایان خود در فراکسیون امید از حضور ۶۰ نماینده همسو با خود خبر داد.

پافشاری «وکیلی» مبنی بر استیضاح وزیر کار با کارت زرد فراکسیون امید مواجه شد. ابوالفضل سروش «نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران» با اشاره به واکنش رئیس فراکسیون امید مجلس درباره بررسی خارج از فراکسیونی استیضاح وزیر کار در مجلس توسط یک عضو فراکسیون امید، گفت: «او و سایر اعضای فراکسیون شاید انتظار داشتند که آقای وکیلی ابتدا طرح استیضاح وزیر کار را در فراکسیون امید مطرح می‌کردند تا اینکه این طرح به صورت انفرادی و از سوی وی در مجلس مطرح شود.»

«عارف» از ناهماهنگی صورت گرفته در فراکسیون امید گلایه دارد.

رسول منتجب‌نیا «قائم مقام حزب اعتماد ملی» می‌گوید: «اجمالاً و سر بسته می‌گویم که  او (عارف)   از برخی نمایندگان گلایه دارند که با او همکاری نکردند و به نحوی به رأی فراکسیون امید و وحدت جبهه فراگیر اصلاح‌طلبان احترام نگذاشتند.»

علی تاجرنیا «نماینده مجلس ششم و عضو حزب اتحاد ملت» هم از ناهماهنگی‌ها در فراکسیون امید انتقاد و برشکل‌گیری فراکسیون اصلاح‌طلبان تأکید کرد.

او معتقد است: «این فراکسیون باید یک سری چارچوب‌های اصلاح‌طلبی را تعریف کرده و افراد را به آن متعهد کند و حتی ممکن است این عدد از ۱۰۰ نفر هم کمتر باشد، اما با معرفی این تعداد به مردم در آینده مشخص می‌شود که حرکت‌های فراکسیون قرار است در این جهت و با این تعداد افراد انجام بگیرد.»

تاجرنیا ریزش در فراکسیون امید را پیش‌بینی می‌کرد چرا که ترکیب هیئت‌رئیسه فراکسیون هفته گذشته با حضور ۷۰ نماینده برگزار شد و در آن جلسه حاشیه برمتن غلبه کرد. حاشیه‌هایی که پیش از این با واکنش و گلایه رئیس دولت اصلاحات مواجه شده بود اما گویا تنش و ناهماهنگی‌ها در فراکسیون امید پایانی ندارد.

محمدرضا عارف در حالی به عنوان رئیس فراکسیون امید انتخاب شد که چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر غایب مجمع عمومی فراکسیون بودند.

انتخاباتی که در آن، از جمع اعضای هیأت‌رئیسه موقت، غلامرضا تاج‌گردون، محمدعلی وکیلی و الیاس حضرتی، نامزد انتخاب در هیأت‌رئیسه دائم نشدند بنابراین با زلزله رخ داده، اختلافات در فراکسیون امید شدت گرفت به طوری که برخی از اعضای اصلی آن در انتخابات هیئت‌رئیسه شرکت نکردند بنابراین احتمال تشکیل فراکسیونی، از دل فراکسیون امید می‌رود.

نظر شما