شناسهٔ خبر: 127011 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگوی «نماینده» با یکی از نمایندگان استان کرمانشاه چند روز پس از سفر دولت تدبیر و امید به این استان؛

در سفر استانی رئیس‌جمهور، نظر نمایندگان تأمین نشد

حسینی کیا.jpg

در شماره‌های پیشین این هفته‌نامه مصاحبه‌ای با یکی دیگر از نمایندگان این استان به عمل آمد که محور اصلی مطالبات مردم را این طور بیان می‌کرد که باید مصوبات این سفر تکمیل کننده مصوبات سفر مقام معظم رهبری باشد. به سراغ حجت‌الاسلام «سیدجواد حسینی‌کیا» نماینده مردم سنقر رفتیم تا از چند و چون سفر رئیس‌جمهور به این استان آگاه شویم. مشروح مصاحبه «نماینده» با این نماینده استان کرمانشاه می‌خوانید...

* استان کرمانشاه میزبان ریاست‌جمهور و هیئت دولت بود، آیا انتظارات مردم و مسئولین استان برآورده شد؟

با توجه به اینکه استان کرمانشاه در انتخابات ریاست جمهوری توجه ویژه‌ای به ایشان داشته و حدود ۸۰ درصد رأی مردم به آقای روحانی بوده است و اینکه دولت در سفر به این استان ۳ سال تأخیر داشته است و اعتبارات اندکی که دولت برای این استان عریض و طویل مصوب کرد، مشخص شد دولت نگاه مثبتی به استان نداشته است. در سفر یاد شده، در جلسه‌ای با حضور آقای روحانی گفتیم اگر اساس این سفر بر تکمیل پروژه‌هایی که مصوب سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۰ گذاشته می‌شد، نسخه نجات دهنده استان بود که متأسفانه کنار گذاشته شد.

به تعبیر ریاست برنامه و بودجه اعتبار ۹۹۸ میلیارد تومان در مجموع برای امسال و سال آینده به استان اختصاص یافته درحالی‌که ما حداقل به ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم. آقای نوبخت می‌گفت این اعتبارات در تراز استان‌های دیگر است. آیا استانی که توسعه یافته، مشکل مرز ندارد و رتبه اول بیکاری را ندارد، باید به اندازه کرمانشاه مورد توجه قرار گیرد؟ این ظلم بزرگی است. باید حسب شرایط خاص استان و منطقه تعیین بودجه شود. به عنوان مثال به اعتبارات سال گذشته ریلی کشور می‌توان اشاره کرد؛ اعتبارات ریلی کرمانشاه را با استان‌های شمالی مقایسه کنید، تفاوت از زمین تا آسمان است. دولتمردان بجای اینکه به محرومین توجه بیشتری داشته باشند، به استان‌های توسعه یافته اعتبار می‌دهند. در مجموع امیدواریم این سفر رئیس‌جمهور موجب خیر و برکت شود اما نظر نمایندگان استان تأمین نشد.

* از وضعیت گذشته و حال استان کرمانشاه به طور مختصر بفرمایید.

استان مرزی کرمانشاه در طول انقلاب خدمات بسیاری را به نظام اسلامی داشته است. در واقع استان کرمانشاه دروازه‌بان خوبی برای انقلاب اسلامی ایران بوده است. این استان ۸ سال درگیر جنگ و چندین سال نیز مشغول به بازسازی ویرانی‌ها بوده و به همین دلیل از توسعه یافتگی لازم برخوردار نیست. در شرایط فعلی استان کرمانشاه که یک استان مرزی است و با وجود برادران اهل سنت و برخی فرقه‌های دیگر امن است.

در زمان جنگ به دلیل عدم وجود امنیت بودجه‌های عمرانی این استان به استان‌های دیگر منتقل شده تا آنها توسعه پیدا کنند. امروز به جای آنکه توجه ویژه‌ای به این استان شود، نیم نگاهی هم نمی‌شود.

* مسائل مهم و قابل طرح در حوزه انتخابیه شما چیست؟

متأسفانه شهرستان سنقر و کلیا هیچ کارخانه صنعتی شاخصی ندارد، دارای معادنی هستند اما مردم از این نعمت محروم هستند. ما در این منطقه معدن خسروآباد را داریم که دارای ۵۸ درصد آهن است اما تعطیل می‌باشد. دارای بیش از ۲۵۰۰ هکتار باغ هستیم اما میوه‌های این باغ‌ها ارزش چیدن را ندارد و علت آن هم فقدان صنایع تبدیلی است. امیدواریم با اتفاقات خوب مثل راه‌اندازی آزادراه همدان-سنقر-کرمانشاه این شهر از بن‌بست بودن خارج شود. سنقر دارای موقعیت ویژه‌ای است که ۳ استان کردستان، همدان و کرمانشاه را به هم مرتبط می‌کند. این موقعیت ممتاز می‌تواند موجب شود تا این شهرستان تبدیل به قطب تولید ادوات کشاورزی شود. در زمینه دامپروری و تولید لبنیات هم استعداد خوبی در منطقه وجود دارد اما همه اینها نیازمند توجه است. سال گذشته تمام محصول به دلیل سرمازدگی از بین رفت اما با همه پیگیری‌ها و اعترضات هنوز دولت هزینه ۶۰ میلیاردی که مصوب کرده را پرداخت نکرده است.

* ظرفیت‌های موجود در استان که به فعلیت نرسیده و می‌تواند زمینه اشتغال و رشد منطقه را ایجاد کند، چیست؟

ذخایر متعدد معادن در منطقه وجود دارد. استان کرمانشاه در گذشته یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شده اما به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها در سالیان متمادی نتوانسته به مراتب در خور شأن خود دست یابد. نزدیکی به مرز برای اینکه تولیدات این مناطق به بازارهای سایر کشورها راه یابد موقعیت مناسبی برای رشد و توسعه این استان محسوب می‌شود که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیرد.

* اصلی‌ترین مشکلی که در استان موجب گلایه مردم است، چیست؟

امروز بزرگترین مشکل استان کرمانشاه بیکاری است. در سفر ریاست جمهور هم شعارهای متعدد مردم تحت عنوان بیکاری مؤید این موضوع بود. آمار بیکاری ۲۴ درصدی در زمستان و ۱۸ درصدی در تابستان استان کرمانشاه را به رتبه اول بیکاری کشور رسانده است. رسالت دولت ایجاب می‌کند به موضوع بیکاری رسیدگی کند. امروز مهاجرت آشکار و پنهان روستاییان به سمت شهر و از سوی دیگر مهاجرت شهرنشینان به سمت حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگتر به دلیل بیکاری سرعت پیدا کرده است. اگر دولت توجه جدی به موضوع اشتغال، کشاورزی، دامپروری و ... نداشته باشد، طبیعی است که این شهرها از آنچه که هستند کوچکتر خواهند شد.

در مراتب بعدی می‌توان به مشکل ریلی اشاره کرد. با وجود اینکه ما کوتاهترین مسیر عتبات را داریم اما هنوز کرمانشاه راه آهن ندارد. دولت قول داده تا پایان عمرش این مسئله را حل کند. روزگاری مردم این مناطق درگیر جنگ بودند و امروز با ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند.

* استان کرمانشاه تا امروز چه سودی از مجاورت با مرز داشته است؟

استان کرمانشاه بیشترین مرز را با عراق دارد، نزدیک‌ترین مسیر به عتبات عالیات هستیم اما با این وجود منطقه آزاد تجاری نداریم و مسیر عتبات هم بسته شده است. مردمی که در این مسیر سرمایه‌گذاری کردند، هتل ساختند و برای رفاه حال زائران عتبات فعالیت کردند سرمایه خود را از دست دادند. بیش از ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور از طریق کرمانشاه عبور داده شده اما چیزی نصیب استان نشده است.

راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری، قصرشیرین، منطقه ویژه اسلام‌آباد، اورامانات تأثیر زیادی می‌تواند بر معیشت مردم مرزنشین داشته باشد و آنها را از فقر نجات دهد و به طور کلی تأثیر خوبی بر روی فضای استان بگذارد. این موضوع می‌تواند موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران در استان فراهم آورد تا مشکل بیکاری استان نیز تا حدودی حل شود.

نظر شما