شناسهٔ خبر: 126999 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی :

پایان بهره برداری تبلیغاتی و انتخاباتی از برجام فرا رسیده است

محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : دولتمردان با نگاهی خوشبینانه و ساده انگارانه از آغاز دولت یازدهم بیشترین تمرکز و تبلیغ خود را معطوف به اعجاز برجام کردنده اند، انگار که برجام کلید همه قفل ها و گره گشای همه کمبودها و مشکلات است .

به گزارش «نماینده» سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار “ پایگاه اطلاع رسانی کرمان۱۴۰۰ ” در رابطه یک سالگی برجام و نتایج آن برای ایران گفت : در خصوص برجام بیانات منصفانه و مشفقانه رهبری فصل الخطاب است و افراط ، تفریط ، اغراق و مبالغه گویی در نتایج برجام و آن را آفتاب تابان نامیدن و یا به کلی آن را مضر تلقی کردن صحیح نیست .

وی افزود : آنچه مسلم است علیرغم نادیده گرفته شدن برخی خطوط قرمز در مذاکرات و توافق نهایی ، جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود از جمله کاهش غنی سازی از ۲۰ درصد به حدود ۳/۵ درصد ، کم کردن تعداد سانتریفیوژها و محدود کردن فعالیت های هسته ای در فردو و اراک ، بدون وقفه عمل کرده است .

حسینی ادامه داد : ولی طرف غربی در مذاکرات به بهانه های واهی پایبند به تعهداتش نیست و هنوز هم پول های بلوکه شده ایران را آزاد نکرده و تحریم ها را به طور کامل برنداشته است و نیز بانک های بزرگ با بانک های ایرانی کار نمی کنند؛ به گونه ای که دیگر صدای اعتراض حامیان جدی برجام مثل رئیس محترم مجلس و دکتر ولایتی بلند شده که اگر غربی ها به این رویه ادامه دهند به شرایط قبلی در غنی سازی برگردیم !

این استاد دانشگاه با بیان این که رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب از ابتدا بدبینی خود را نسبت به اروپایی ها و آمریکایی ها ابراز داشتند ، خاطر نشان کرد : ولی دولتمردان نگاهی خوشبینانه و ساده انگارانه داشتند و از آغاز دولت یازدهم بیشترین تمرکز و تبلیغ خود را معطوف به اعجاز برجام کردند که انگار کلید همه قفل ها و گره گشای همه کمبودها و مشکلات است و افکار عمومی را به این وسیله همراه خود ساختند تا در مقابل امتیازات فراوانی که می دهند و از مواضع عزت آفرین نظام عدول می کنند کسی اعتراض نکند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : وقتی که برجام یکسال قبل پس از کش و قوس های فراوان نهایی شد شور و شعفی در مردم ایجاد شد و با برنامه ریزی دولتی ها عده ای با شادی و پایکوبی به خیابان ها ریختند که گویی فتح الفتوح انجام شده است با دستاوردهای عظیم !

وی عنوان کرد : تا کنون نتایج مثبت و آثار اقتصادی شگرف ! این رخداد تنها برای دست اندرکاران قابل مشاهده بوده است و مردم کوچه و بازار ، بازرگانان و متخصصان از نتایج ملموس و عینی آن در گشایش امور و رونق اقتصادی و رهایی از رکود کمرشکن و بی سابقه چیزی عایدشان نشده است و تیم مذاکره کننده انگار حرفها و وعده های سابق خود را فراموش کرده اند و انتظار حداقلی را هم غیرمعقول می خوانند .

استاد دانشگاه تهران تشریح کرد : تیم مذاکره کننده بجای فشار به ۱+۵ برای انجام تعهدات، درصدد توجیه کوتاهی ها و تقصیرات طرف مقابل هستند و با بازی با کلمات و تفسیر و تاویل های دیپلماتیک می کوشند همچنان مردم را امیدوار و طرفدار خود نگه دارند تا در انتخابات سال آینده با رویگردانی گسترده و تاریخی مردم مواجه نشوند .

حسینی در پایان اظهار داشت : به هر حال هر وقت جلو ضرر گرفته شود بهتر است، حال که مماشات با غربی ها جواب نداده است بازگشت به منویات و مواضع مقتدرانه رهبری و نصب العین قرار دادن عزت ، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی به جای دیپلماسی لبخند و خواهش و التماس از مواضع ضعف تنها گزینه فراروی دولت است که شاید اندکی جبران مافات کند .

نظر شما