شناسهٔ خبر: 126988 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دومین‌گزارش‌برجام‌وزارت‌خارجه‌‌ به‌کلیات‌ پرداخته‌ است/ مجلس در جریان ریزقراردادهای پسا برجام قرارگیرد

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از کلی بودن دومین‌ گزارش‌ برجام‌ وزارت‌خارجه‌‌ انتقادکرد.

به گزارش «نماینده» حشمت الله فلاحت پیشه دومین گزارش وزارت امور خارجه از برجام را ارزیابی کرد و گفت: گزارش سه ماهه دوم برجام، گزارش عادی از اجرای برجام بود که چند نکته اساسی در آن وجود دارد. بخش هایی از برجام به خوبی اجرا شده، بخش های مربوط به بیمه، پذیرش سرمایه گذاری، گشایش ها در حوزه نفتکش ها و موافقتنامه ها مختلف با کشورهای دیگر از جمله این بخش ها است.

سرمایه های جدید کجا هزینه می شود؟

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تمام بخش ها جز بخش های مربوط به دلار، تحریم شکنی شده است، ادامه داد: با این حال باید ملاحضاتی در گزارش دیده شود که لازم می دانم به آنها اشاره کنم. در گزارش برجام تاکید شده است که حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار سرمایه گذاری جدید جذب شده است، ۱۰ میلیارد دلار از اموال ایرانی که در کشورهای غیر آمریکایی مسدود بوده به ایران برگشت داده شده و مبادلات نفت به خوبی انجام می گیرد اما توضیح داده نشده که مبالغ در کجا هزینه می شود و به منبعی برای رفع مشکلات کشور تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: یکی از مزایای برجام لمس تاثیر گذاری آن بر مشکلات مردم است و باید از سوی مردم این مسئله کاملا حس شود که تا کنون چنین اتفاقی نیافتاده است.

اسامی شرکت های داخلی که با رفع تحریم مبارزه می کنند ذکر شود

فلاحت پیشه با بیان اینکه مسئولان باید پاسخ دهند چرا موسسات کوچک و بزرگ داخلی در مقابل رفع تحریم ها مقاومت می کنند، توضیح داد: با وجود اینکه تحریم ها با برجام رفع شده است اما شرکت هایی که در دوران تحریم به رانت هایی دسترسی پیدا کرده اند در مقابل شکست تحریم ها مقاومت می کنند. این موضوع در گزارش دوم وزارت امور خارجه لحاظ شده اما متاسفانه اسم این شرکت ها برده نشده است.

این نماینده عنوان کرد: قرار نیست در شرایطی که کشور از تحریم ها عبور کرده است، شرکت های کوچک و بزرگ یا افراد بزرگ و کوچکی در برابر این اتفاق مقاومت می کنند اسمی از آنها برده نشود.

مجلس در جریان ریز قراردادهای پسا برجام قرار گیرد

فلاحت پیشه همچنین به قراردادهای منعقد شده در پسا برجام اشاره کرد و گفت: مجلس حق دارد در جریان ریز قراردادهای پس از برجام قرار بگیرد، این قرار دادها باید در راستای توسعه کشور باید نه در خدمت تبدیل شدن ایران به کشوری مصرف گرا. برجام قرار است مشکلات اقتصادی ایران را حل کند نه اینکه حلال مشکلات اقتصادی کشورهای دیگر باشد.

وی تاکید کرد: بخشی از توافقنامه هایی که شکل گرفته است در راستای نجات موسسات ورشکسته غربی است در حالی که قرار بود برجام در خدمت فن آوری و توسعه ایران باشد.

این نماینده در ادامه به اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف اشاره کرد و توضیح داد: با لغو قطعنامه های ذیل فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل نباید اموال ایران در کشورهای جهان مسدود باشد. پیش از این ایران باید بابت انبارکردانی و نگهداری اموالش به بانک ها هزینه ای پرداخت می کرد. اکنون انتظار داریم با پیگیری وزارت امور خارجه شرکت ها و بانک ها سودی به اموال ایران اختصاص دهند تا دیگر آنها انگیزه ای برای مسدود نگهداشتن اموال ایران نداشته باشند.

غرب تلاش دارد پرونده PMD را زنده نگه دارد

فلاحت پیشه با تاکید براینکه طبق برجام، برای همیشه پرونده PMDایران غیر معتبر شد، گفت: بر این اساس ابعاد نظامی احتمالی فعالیت هسته ای ایران دیگر وجود خارجی ندارد اما به نظر می رسد غرب تلاش دارد تمام ابعاد فعالیت ایران را به این مسئله گره بزند و مجدد فعالیت نظامی احتمالی را زنده کنند. این مسئله را در خصوص آزمایش موشکی مشاهده می کنیم که باید در برابر آن اقدام متقابل صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: در آخر اگر بخواهیم پرونده هسته ای ایران را از زیر فشار آمریکا بیرون بکشیم باید این پرونده را از زیر معاونت مبارزه با تروریسم و معاونت خزانه داری آمریکا خارج کنیم تا زمانی که این کار صورت نگیرد پرونده هسته ای ایران در شرایط استرار باقی خواهد ماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارش دوم وزارت امور خارجه به کلیات بیش از جزییات پرداخته است و انتظار می رود در گزارش سوم جزییات بیشتر از کلیات  لحاظ شود.

نظر شما