شناسهٔ خبر: 126985 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

معاون ریاست جمهوری در امور مجلس در گفتگو با «نماینده» :

تشکیل سازمان پارلمانی در دولت/ نهایت همکاری را با نمایندگان خواهیم داشت

امیری

هفته نامه «نماینده» - حسن روحانی رئیس‌جمهور در اولین تغییر خود در دولت یازدهم طی حکمی حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و سخنگوی وزارت کشور را جایگزین مجید انصاری کرد و امیری سکان این معاونت را در دست گرفت؛ همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به جای الهام امین زاده بر صندلی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تکیه زد.

درباره دلایل برکناری انصاری دلایلی مطرح می‌شود و زمزمه‌های برکناری انصاری از زمانی شنیده شد که برخی رأی نیاوردن صالحی امیری بعنوان وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش را به دلیل عملکرد ضعیف انصاری قلمداد کردند، اما یکی از دلایلی که اکنون باعث شده زمزمه‌های رفتن انصاری از این معاونت مطرح شود، تغییر ترکیب مجلس دهم و انتقادات دولت به عملکرد وی در مجلس نهم به شمار می‌رود.

روزنامه اصلاح‌طلب مردم سالاری در گزارشی در همین رابطه آورده است «کسی است که آنقدر خوب کار نکرد(!) که حتی صدای اعتراض نمایندگان مجلس را هم درآورد. چرا با وجود همه اعتراض‌ها، مجید انصاری همچنان در این سمت مانده است؟ شاید این دلایل باعث شد تا ردای معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در سال پایانی دولت یازدهم را حسینعلی امیری بر تن کند.»
با توجه به اهمیت جایگاه معاونت پارلمانی با «حسینعلی امیری» سخنگوی که به تازگی سکان این معاونت را به عهده گرفته است درباره اولویت‌های کاری و تعاملش با مجلس دهم به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌آید:

امیری در پاسخ به این سؤال که اولویتش در معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری چیست، اظهارداشت: هرجا همدلی و همزبانی و درک مشترک وجود داشته کشور به‌خوبی پیش رفته، بنابراین به ارتقای سطح همکاری بین دولت و مجلس به عنوان یک برنامه اصلی  معتقد هستیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح‌کرد: تعامل نسبت به نمایندگان محترم جزو برنامه‌های ماست، تلاش می‌کنیم با سازماندهی معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به نحوی عمل کنیم که تنشی بین مجلس و دولت به وجود نیاید تا در سایه این آرامش دولت بتواند کار سنگین اجرا و اداره کشور را به‌خوبی به سامان برساند.

امیری تصریح‌کرد:‌ ما در حال تدوین برنامه برای معاونت با کمیت‌های قابل اندازه‌گیری و مبتنی بر شاخص‌های کمی هستیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین به ایجاد سیستم رصد عملکرد بخش‌های پارلمانی دستگاه‌های اجرایی از طریق سامانه الکترونیکی در دو حوزه اجرا و تقنینی اشاره و تصریح‌کرد:‌  از جمله برنامه‌های معاونت پارلمانی در دوره جدید این موارد است.

وی ادامه داد:‌ این بخش‌های کلی است و به محض اینکه برنامه‌ام آماده شد که الان در حال تهیه هستیم جزئیات برنامه و راهبردها را اعلام می‌کنیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره تعامل این معاونت با مجلس دهم نیز افزود: من تعامل مثبت و همکاری بین دولت و مجلس آینده را خوب و روشن  پیش‌بینی می‌کنم. از طرفی هم این سازمان پارلمانی دولت باید شکل بگیرد که در این صورت ما هم شاهد انسجام معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه‌ها خواهیم بود.

وی در تشریح این امر افزود:‌ هدف این سازمان انسجام معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه‌ها است و همه معاونت‌های پارلمانی با انسجامی که خواهند داشت نگاه بخشی در سیاست‌های عمومی دولت نخواهند داشت و همه در جهت به سامان رساندن طرح‌ها و لوایح هم به دولت و هم به مجلس کمک می‌کنند.

امیری ارتباط‌ش را با مجلس دهم خوب ارزیابی کرد و گفت: ما هم نهایت همکاری را با نمایندگان خواهیم داشت؛ ‌طبیعتاً نمایندگان دنبال حل و فصل مشکلات مردم و کشور هستند و دولت هم دنبال حل و فصل مشکلات مردم است و بنابراین هدف دولت‌ها و مجلس کاملاً مشترک است و در سایه این همدلی و همراهی و درک مشترک از مصالح کشور؛ کشور ارتقا می‌یابد و مشکلات مردم حل و فصل می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد:‌ قطعاً در تنش و مشاجرات بی‌نتیجه سودی نخواهد برد. متضرر اصلی در بین منازعات بی‌نتیجه مردم خواهند بود. ما تلاش خواهیم کرد که کارها با تعامل پیش برود.

نظر شما