شناسهٔ خبر: 126964 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حدادعادل مطرح‌کرد

توجه به نزدیکان، نظارت بر مسئولان و عدالت محوری سه توصیه مهم حضرت علی(ع) به کارگزاران

دکتر حداد/2 مشاور عالی رهبر معظم انقلاب توجه به نزدیکان و اطرافیان، نظارت بر مسئولان و عدالت محوری را سه توصیه مهم حضرت علی(ع) به کارگزاران عنوان کرد.

به گزارش «نماینده» حدادعادل در برنامه تلویزیونی با موضوع نامه کارگزاران از منظر نهج‌البلاغه اظهارداشت: حضرت علی (ع) در این نامه مالک اشتر را به تقوی و اطاعت از خداوند، قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) توصیه می‌کنند و می‌فرمایند دلت را از مهربانی، محبت و لطف به مردم سرشار کن و اگر وزیر، وکیل، استاندار و حاکم هستی با مردم با محبت برخورد کن.

حدادعادل موضوع دیگر را موضوع عدالت محوری عنوان کرد و گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند از نزدیکان خودت و مردم آن دسته‌ای که به آنها علاقه‌ای داری مواظب باش از جاده انصاف خارج نشوی و این علاقه باعث شود تبعیض قائل شوی. چرا که اگر اینگونه عمل نکنی که منصفانه و عادلانه باشد ظالم خواهی بود.

وی تأکید کرد: بهترین هدیه و مایه روشنی چشم حاکمان و کارگزاران بر پایه عدل در مملکت پدید آمدن محبت و مهربانی بین مردم است و در واقع علی (ع) عدل را از همه چیز بالاتر می‌داند؛ ایشان همچنین می فرمایند هر والی و هر حاکمی یک عده اطرافیان و نزدیکانی دارد. این‌ها انگیزه دارند و توقع دارند به بیت‌المال دست‌درازی کنند اما در مقابل انتظار دارند که در رفتار با این‌ها به عدالت رفتار نکنید که حضرت می‌فرمایند ریشه این انگیزه‌ها را بکن.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اضافه‌کرد: در واقع مبادا نزدیکانت در تو طمع کنند برای بستن پیمانی که از آن پیمان مردم ضرر نمایند.نکته دیگری که ایشان بر آن سفارش کرده‌اند انتخاب مسئولان است و بسیاری از گرفتاری‌هایی که نیز امروز از آن صحبت می‌کنیم ناشی از همین انتخاب غلط به شمار می‌رود. از این رو حضرت می‌فرمایند ای مالک، آنهایی که در رأس کارها قرار می‌دهی اول آنها را امتحان کن.

وی تأکید کرد: حضرت علی می فرمایند که مواظب باش از این نزدیکان دست‌درازی کرده و خیانت کرده و بازرسان تو نیز گواهی داده‌اند که چنین اتفاقی افتاده او را تنبیه بدنی کن یعنی او را به مجازات این کاری که کرده برسان و خوارش کن و داغ خیانت به پیشانی‌اش بزن تا دوباره جرأت این کار را نکند.

نظر شما