شناسهٔ خبر: 126951 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مهتدی:

انحلال حزب الوفاق تجاوزی آشکار به قانون اساسی بحرین است

مهتدی.jpg کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت:حزب الوفاق یک فراکسیون پارلمانی است که اعضای آن منتخب مردم هستند لذا منحل کردن حزب الوفاق تجاوزی آشکار به قانون اساسی بحرین است.

به گزارش «نماینده» محمدعلی مهتدی، پیرامون تحولات اخیر بحرین اظهار داشت: در چند هفته اخیر دولت بحرین اقدامات تحریک آمیز خودش را علیه ملت بحرین افزایش داده است.

وی افزود: یکی از اقدامات آل خلیفه غیرقانونی کردن حزب الوفاق بحرین بود که البته این حزب یک فراکسیون پارلمانی محسوب می شد و اعضای آن منتخب مردم بودند و در رأس آن حزب هم شیخ علی سلمان بود که الان در زندان به سر می برد و این اقدام دولت بحرین تجاوزی آشکار به قانون اساسی آن کشور و اقدامی ضد حقوق بشر است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: منحل کردن حزب الوفاق مورد اعتراض جوامع بین المللی و از جمله اتحادیه اروپا قرار گرفت.

مهتدی با بیان اینکه اقدام اخیر دولت بحرین در حمله صدها نفر که در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم بودند، افزود: این اقدام آل خلیفه از همان زمانی که تابعیت شیخ را لغو کردند و هزاران نفر در اطراف منزل ایشان به تحصن پرداختند، قابل پیش بینی بود و در کل اقدامی غیرعقلانی و تحریک آمیز از سوی دولت بحرین به حساب می آید.

وی تاکید کرد: تا این لحظه که با شما صحبت می کنم خبری مبنی بر دستگیری شیخ عیسی قاسم دریافت نشده است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: این اقدام دولت بحرین را می توان فشار بر روی کسانی که خواهان اصلاحات قانونی و مبارزه مسالمت آمیز هستند، دانست.

مهتدی با بیان اینکه در ادامه اقدامات آل خلیفه دو تحول ممکن است رخ دهد، اظهار داشت: بسیار محتمل است که روند مبارزه و اصلاح طلبی مسالمت‌آمیز شکل خشونت به خودش بگیرد که این به هیچ عنوان به نفع دولت بحرین نیست.

وی با اشاره به امضای علمای بحرین در بیانیه ای که در آن تاکید کردند جامعه تشیع مورد حمله قرار گرفته و به نظر می‌آید که برای اولین بار است که از مسائل مذهبی در این قبیل بیانیه ها استفاده شده باشد، اظهار داشت: این اقدامات باعث می شود که بقیه افراد شیعه در ایران، عربستان، عراق و در کل منطقه ساکت ننشینند؛ چراکه دیگر این یک مسئله داخلی بحرین به حساب نمی آید بلکه هدف قرار دادن پیروان یک جامعه بسیار گسترده در سطح جهان به حساب می آید.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: دولت بحرین با این اقدامات، بحران را به کشمکش میان شیعه و سنی بدل می کند که برنامه مشترک سعودی‌ها و صهیونیست ها است و چنانکه رویارویی گسترده ای پدید آید، ممکن است عواقب و نتایجی در کل منطقه به وجود آورد که کنترل شدنی نباشد.

مهتدی اضافه کرد: دولت بحرین دارد با آتش بازی می کند و تصور می کنم که این اقدامات هم تصمیم خود آنها نبوده بلکه از زمانی که آن کشور توسط ارتش عربستان سعودی اشغال شد، اشغالگران به جای مسئولان بحرین تصمیم گیری می کنند. سعودی ها در حال حاضر هماهنگی بالایی با صهیونیست ها دارند و در راستای منافع آنها در منطقه گام برمی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هفته ها و ماه های آینده چنانچه همین روند ادامه داشته باشد و دولت بحرین به حل مشکلات از طریق مذاکره بازنگردد، شاهد تحولات خونباری در داخل بحرین و در کل منطقه خواهیم بود.

نظر شما