شناسهٔ خبر: 126945 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر دفاع خبر داد

استقرار عملیاتی سامانه موشکی S۳۰۰ در ایران

سردار دهقان/2 وزیر دفاع در جلسه کمیسیون امنیت ملی با تائید ورود سامانه s۳۰۰، تاکید کرد که بخشی از این سامانه دفاعی، در کشور مستقر شده است.

به گزارش «نماینده» سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون متبوعش با سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: در این جلسه، سردار دهقان با تائید ورود سامانه s۳۰۰، تاکید کرد که سامانه اس-۳۰۰ وارد کشور شده و بخشی از آن نیز استقرار یافته است.

وی همچنین اضافه کرد: سردار دهقان همچنین با بیان این خبر گفت که رادارها را طراحی و تولید می‌کنیم، در زمینه ماهواره‌ها، ماهواره سیمرغ اوج کار است که تلاش می‌کنیم آن را در مدار قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: سردار دهقان در ابتدا، تشکیل مجلس و کمیسیون دوره دهم را تبریک گفت و در ادامه با بیان اینکه نظام سلطه سر سازگاری با جمهوری اسلامی ندارد، گفت باید تقویت بنیه دفاعی در دستور کار باشد. نیازها و مطالبات و انتظارات از حوزه دفاع الزاماتی را ایجاد می‌کند و باید حوزه دفاع ارتقا، تقویت و به روزرسانی شود. کشورهای دیگر هم در منطقه و هم خارج از منطقه به صورت قابل توجهی سرمایه‌گذاری‌های می‌کنند و جمهوری اسلامی نیز کانون توجه آنها است.

نقوی حسینی افزود: وزیر دفاع در ادامه بحث خود، تصویری کلی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت دفاع در کمیسیون ترسیم کرد و بیان شد که نوسازی و به روزرسانی در دستور کار وزارت دفاع است. وی گفت ما قادریم در حوزه بالگردها و هواپیماها سازنده باشیم و خودمان بسازیم. وی همچنین تاکید کرد که در حوزه جنگ افزاری هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم و برنامه‌های مفصلی هم داریم.

وی در ادامه گفت: سردار دهقان تاکید کرد که رسیدگی به مسائل رفاهی و دریافتی پرسنل حوزه دفاع هم از جمله موضوعات مورد توجه وزارت دفاع است و البته در این زمینه نیازمند توجه خاص مجلس نیز هستیم چرا که نباید حافظان و حراست کنندگان دفاع و امنیت مردم و کشور با مشکل معیشت رو به رو باشند. امروز بازنشستگان حوزه دفاع و نیروهای مسلح در شرایط سختی قرار دارند و دریافت آنها پاسخگوی نیازها و هزینه های زندگی نیست.

وزیر دفاع به نقل از سردار دهقان گفت: در حوزه توسعه موشکی، پیشرفت‌های واقعا قابل توجهی داشته‌ایم. در بخش‌های زمینی، دریایی و هوایی به لحاظ کمّی نیز افزایش جدی داشته‌ایم. در بخش مهمات، افزایش دقت و کاهش انحرافات به توفیق‌های بالایی رسیده‌ایم. امروز سلاح‌های پرتابی ما نطقه زن هستند و به لحاظ مسافت نیز به حد قابل قبولی دست یافته‌ایم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه وزارت دفاع در دریا کارهای بزرگی انجام داده است، افزود: سردار دهقان در این جلسه عنوان کرد که زیردریایی‌ها، شناورها و سایر امکانات مورد نیاز نیروی دریایی را خودمان ساخته و تهیه می‌کنیم. شناورهای تندرو در هر سطحی و با هر سرعتی در داخل تولید می‌شود. در صنایع الکترونیکی نیز به سطح منطقه‌ای و جهانی رسیده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت : در این جلسه که از ساعت ۱۱ الی ۱۳ به دو طرح تقویت بسیج و طرح مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مطرح اختصاص یافت همچنین پیشنهادهایی جهت رفع ایرادات شورای نگهبان مطرح شد.

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم توضیح داد که در ابتدای این جلسه بروجردی رئیس کمیسیون نکاتی را هم پیرامون حوزه دفاع و اهمیت موضوعات دفاعی کشور مطرح کرد و اعلام کرد که انشالله در این دوره نیز همکاری صمیمی و متقابلی بین کمیسیون و وزارت دفاع وجود داشته باشد. در ادامه اعضای کمیسیون دیدگاه های خود را در زمینه های مختلف دفاعی مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از این، گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم از ورود اولین محموله از موشک‌های سامانه موشکی اس ۳۰۰ به کشور خبر داده و اعلام کرده که مدل این سامانه همان S۳۰۰-PMU۲ است.

ایران از روسیه، ۴ گردان اس ۳۰۰ خریداری کرده که احتمالا تاکنون یک گردان از آن وارد کشور شده و بقیه نیز، طبق اعلام مقامات روسیه، تا پایان سال جاری میلادی وارد کشور خواهد شد.

هر گردان اس ۳۰۰، شامل ۴ آتشبار ۴تایی است.

اس۳۰۰ در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است. هم‌اکنون اس۳۰۰ پی‌ام‌یو (S-۳۰۰PMU) به‌عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده اس۳۰۰ شناخته می‌شود. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود ۵ دقیقه‌ است که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی اس۳۰۰ پی‌ام‌یو به شمار می‌رود.

یکی از بهترین مدل‌های سری P سامانه موشکی اس ۳۰۰، سامانه‌های پی ام یو ۲ هستند که رادار کشف هدف این سامانه ۶۴N۶E۲ Big Bird نام دارد و می‌تواند حدود ۲۰۰ هدف را کشف کند. رادار رهگیری این سامانه نیز می‌تواند همزمان ۱۲ هدف را رهگیری کرده و اطلاعات به‌دست آمده را به رادار کنترل آتش یا همان رادار درگیری سامانه موشکی منتقل کند.

برد درگیری با اهداف توسط سامانه موشکی اس ۳۰۰، ۲۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

نظر شما