شناسهٔ خبر: 126936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چه لابی‌هایی علیه ایران در آمریکا فعالیت می‌کنند؟

آمریکا/1

به گزارش «نماینده»؛ لوییس نلسون، در نشریه پلتیکو نوشت:

برخی گروه‌های فعال در آمریکا که مخالف برجام هستند با نمایندگان کنگره هم راستا شده‌اند و بیش از ۲۰۰ نامه به شرکت‌های مهم تجاری نوشته‌اند و در خصوص ورود آنها به بازار ایران، هشدار داده‌اند.

گروه‌های فعال در آمریکا نامه‌هایی را به شرکت‌های تجاری نوشته‌اند و در خصوص ورود به بازار ایران به آنها هشدار داده‌اند. شماری از پاسخ‌های این شرکت‌ها که در دسترس «پولتیکو» قرار گرفته، نشان می‌دهد این شرکت‌ها با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) واکنش‌های متفاوتی در خصوص ورود به بازار ایران از خود نشان داده‌اند. برخی از آنها سکوت و برخی نیز ابراز شوق کرده‌اند.

زمانی که شرکت «نوکیا» از گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در خصوص تجارت با ایران نامة هشدارآمیزی دریافت کرد، پاسخ کنایه‌آمیزی داد و در ۸ ژوئن به این گروه نوشت که خدمات فناوری این شرکت «برای توسعة جوامع قدرتمند مدنی و تحقق حقوق بشر ضروری است.»

از طرف دیگر شرکت «جنرال الکتریک» در نامه‌ای جداگانه در ۱۹ ژانویه به گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای نوشت که در حال بررسی بازار ایران است، زیرا این بازار در بهترین شکل در راستای منافع سهامداران و دیگر ذی‌نفعان این شرکت است.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای و مخالفان برجام در تلاش هستند تا شرکت‌های خارجی را ترغیب کنند که قبل از ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در آن، احتیاط کنند و بررسی‌های لازم را انجام دهند. از طرف دیگر برخی از نمایندگان کنگره لوایحی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به تضعیف برجام منجر شود یا اینکه فشارهای جدیدی را بر ایران به دلیل فعالیت‌های غیرهسته‌ای وارد آورد. اخبار توافق شرکت هواپیمایی بوئینگ و تهران برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران موجب خشم جمهوری‌خواهان شد و برخی از آنها تلاش کردند تا مانع از این فروش شوند.

برخی از مسئولان ایرانی اعتراض دارند که در قبال تعهدات این کشور نسبت به برجام، لغو تحریم‌ها به اندازة کافی با سرعت انجام نمی‌گیرد. همین امر موجب شد تا «جان کری» وزیر خارجه و دیگر مقامات آمریکایی با رهبران تجاری دیدار کنند تا آنها را به سرمایه‌گذاری در ایران در چارچوب محدودیت‌های قانونی جدید ترغیب کنند. این اقدامات مقامات آمریکایی حامل یک پیام پیچیده بوده است، زیرا آمریکا هنوز تحریم‌های زیادی علیه ایران دارد که برخی از آنها به‌واسطة سوابق حقوق بشری ایران و برخی به دلیل برنامة موشک بالستیک و آنچه آمریکا حمایت ایران از تروریسم نامیده، است.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای در سال ۲۰۰۸م. بنیان‌گذاری شد و به شدت در تلاش است تا در شرکت‌هایی که به دنبال تعامل با ایران هستند، اعمال نفوذ کند. این گروه مدعی است که قصد منحرف کردن و از بین بردن برجام را ندارد بلکه می‌خواهد سوءتفاهم‌ها در میان شرکت‌هایی را از بین ببرد که گمان می‌کنند بدون هرگونه محدودیت و شرایطی می‌توانند وارد بازار ایران شوند. برخی از نامه‌های گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به شرکت‌ها بسیار مفصل، متناسب با گیرنده و طولانی است و برخی از آنها حدود ۱۸ صفحه است.

در برخی از این نامه‌ها مقاله‌های خبری آورده شده است که در آن به اقدامات و فعالیت‌های ایران در خاورمیانه اشاره شده است و همچنین اعضای این گروه در نامه‌های خود مدعی هستند که ایران در سراسر خاورمیانه دخالت می‌کند و همچنین خطراتی را برای غرب به وجود آورده است. این گروه در نامه‌ای خطاب به شرکت «لاکهید مارتین» نوشته است: «تجارت با ایران نه تنها منافع مالی سهامداران لاکهید مارتین را در معرض آسیب قرار می‌دهد، بلکه کارکنان و پیمانکاران این شرکت که مجبور به کار کردن با ایران یا سفر به این کشور می‌شوند را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

در ۶ ماه گذشته، گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای دست کم ۲۰۰ نامه به شرکت‌های مختلف ارسال کرده است و چندین پاسخ از سوی این شرکت‌ها دریافت کرده که با پولتیکو به اشتراک گذاشته است. لحن و طول پاسخ نامه‌هایی که این گروه دریافت کرده، متفاوت است. برخی از آنها کوتاه، مختصر و مبهم است و برخی نیز لحن تدافعی دارد. برخی از نامه‌ها بلند و برخی نیز نمایانگر بی‌اعتنایی به ادعاهای گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای است.

بااین‌حال تقریباً تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها یا افرادی که به نامة این گروه پاسخ داده‌اند، اعلام کرده‌اند که قصد دارند به تمامی اصول در روابط با ایران و به ویژه تحریم‌هایی که همچنان علیه ایران باقی‌مانده است، پایبند باشند.

گروه «همین حالا آمریکا را محفوظ نگه دارید» در صدد است از شبکه‌های اجتماعی و دیگر فضاها در این فصل انتخابات استفاده کنند تا رأی‌دهندگان را ترغیب کنند که دست از حمایت از آن دسته از نمایندگان کنگره که از برجام حمایت می‌کنند، بردارند.

«جاش کانتر» نمایندة گروه «همین حالا آمریکا را محفوظ نگه دارید» می‌گوید: «وقتی افراد جزئیات برجام را بدانند، از این توافق متنفر می‌شوند.»

در جناح تجاری، شرکت‌های آمریکایی بیشترین سکوت را در خصوص ورود به بازار ایران داشته‌اند، اما شرکت‌های اروپایی و دیگر نقاط جهان که برخی از آنها پیش‌تر در ایران فعالیت داشته‌اند، تمایل دارند که خطر کرده و به بازار سودآور ایران وارد شوند.

 

نظر شما