شناسهٔ خبر: 126827 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران برجام را مشروط پذیرفته است/ باید مطالبه گری کنیم و فشار بیاوریم تا حق خود را استیفا کنیم

محسن رضایی/2 مهم این است که بدانیم چه چیزی باید نقد شود وچه چیزی نباید نقد شود. رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران برجام را مشروط پذیرفته است. مساله ای که ما داریم نقض برجام است. عدم انجام تعهدات آمریکا است. اینها را ما باید دست بگذاریم و مطالبه گری کنیم و فشاور بیاوریم تا حق خود را استیفا کنیم.

به گزارش «نماینده» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه در جمع دانشجویانی که به دیدار وی آمده بودند در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان منبی بر اینکه آیا رفتارهای خصمانه آمریکا با ایران پس از توافق هسته ای شدت گرفته است و می توان گفت که آنها برجام را نقض کرده اند، گفت: ما آثار و رفتارهای آنها را می بینیم، غربی ها مساله موشکی را بی خود مطرح کرده اند، الآن تحریم هایی که در کنگره آمریکا در حال بحث است و یا مساله ویزا که بلافاصله پس از اجرا شدن برجام مطرح کردند و به تصویب رسید، اینها بیانگر این است که آمریکایی ها به دشمنی ها ادامه می دهند. بنابراین برجام را نقض کرده اند.

 

دانشجویی پرسید: به نظر شما آیا متن برجام در بعد اقتصادی درست تنظیم شده است؟

رضایی گفت: البته در مذاکرات هسته ای باید به موضوع مبادلات دلاری و انتقال ارزها و درآمدهای دلاری توجه بیشتری می شد طرف آمریکایی مدعی شده که این بحث جز تحریم های اولیه بوده که ارتباطی با تحریم های هسته ای ندارد ولی بیشتر تحریم های مبادلات دلار در تحریم های هسته ای وجود داشته است . حالا یک بخش اولیه اش هم  در قبل آن بوده، این یک اشکال است که تیم مذاکره کننده نباید زیر بار قبول این ادعای آمریکایی ها می رفتند ازطرف دیگر وقتی که یک تحریمی به تحریم دیگر گره می خورد باید برای برداشتن کامل تحریم دوم ارتباط آن با تحریم قبلی اگر هم وجود داشته قیچی می شد. باید یک فرمولی در پیوست دوم برجام که پیوست تحریم ها است، باید در پیوست دوم برجام جملاتی می آمد که این رابطه قطع می شد، اگر قطع نمی شد چه می شد؟ یعنی شما همه نوع تجارتی می توانستی انجام دهی اما پول آن را نمی توانی دریافت کنی. این درست است؟ شما آزاد هستید صادرات و واردات کنید، اما پول نمی توانید تبادل کنید. خب این یعنی هیچ! چرا که آن روی دیگر سکه صادرات و واردات، مساله مبادلات ارزی است.

یکی از دانشجویان گفت: می خواهم سوال را به گونه دیگری مطرح کنم، آیا آمریکایی ها به تعهدات خود در قبال ایران عمل کرده اند؟ رضایی تصریح کرد: آنها تعهدات خود را انجام نمی دهند و ازطرف دیگر برخی از تعهدات را نقض می کنند. پس ضعف هایی که در برجام وجود دارد و عدم اجرای تعهدات وعدم پای بندی به تعهداتی که پذیرفته اند. مبنای قضاوت ما آنچه چیزی است که مقام معظم رهبری تصویب کرده است، برمبنای آن نباید هیچ تحریمی و به هیچ بهانه ای صورت می گرفت. ولی متاسفانه این کار شده وادامه هم دارد.

دانشجویی پرسید: آیا نقد برجام درست است؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چرا نقد کردن برجام درست نباشد؟ مهم این است که بدانیم چه چیزی باید نقد شود وچه چیزی نباید نقد شود. چیزی که که شورای امنیت ملی ایران تصویب کرده یا مجلس تصویب کرده است. نمی تواند به تنهایی مبنا باشد چرا که مصوبه رهبری اعم از آن تصمیمات است و مواد دیگری هم در مصوبه رهبري هست كه درمصوبه مجلس نيست لذا مبنای قضاوت رسمی کشور را مصوبه رهبري تشکیل می دهد. بنابراین سه نوع مصوبه و سند درباره برجام دردستگاه دیپلماسی ایران وجود دارد. برجام مصوب شواری امنیت ملی، برجام مصوب مجلس شورای اسلامی و برجامی که مصوب رهبر معظم انقلاب است. برجام مصوبه رهبر انقلاب هم مصوبه شورای امنیت را در بر دارد و هم مجلس را و همچنین نکات دیگری را در بر دارد. بنابراین مبنای قضاوتها باید مصوبه رهبر انقلاب باشد. لذا بعضی از آقایانی هم که از برجام انتقاد می کنند حواسشان باشد که برجام شورای امنیت یا مجلس را می خواهد انتقاد کنند، انتقاد کنند، برجامی که آمریکایی ها از آن نام می برند باید نقد شود عدم تعهدات امریکا باید نقد شود نقض برجام باید نقد شود. اما رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران برجام را مشروط پذیرفته است. مساله ای که ما داریم نقض برجام است. عدم انجام تعهدات آمریکا است. اینها را ما باید دست بگذاریم و مطالبه گری کنیم و فشاور بیاوریم تا حق خود را استیفا کنیم. بنابراین در برجام چه چیزی باید نقد شود و چه موضوعی نباید نقد شود باید ازهم تفکیک شود.  خود رهبری معظم انقلاب فرمودند در مساله برجام نباید افراط و تفریط صورت گیرد و هردو طرف را نقد کردند. دلیل آن هم این است که موضوعات باید ازهم تفکیک شود و مشخص شود که چه چیزی باید نقد شود وچه چیزی نباید نقد شود.

 

دانشجویی به عنوان آخرین سوال پرسید: درمقابل نقض برجام چه کار می شود کرد؟ دکتر رضایی گفت: آمریکا به بهانه های مختلف، می خواهند ما را تحریم کنند. به نظر من باید فعالیت کنیم. خود آقای اوباما گفته که ایرانیان تعهداتشان را انجام داده اند اما روح برجام هنوز جا دارد. این حرف ماست. شما حرف ما را به خود ما می زنید؟ مرد حسابی! تو روح برجام را زیر پا گذاشتی، مگر بحث نبود که رابطه عدم تنشی بوجود بیاید؟ شما که دارید به سمت تنش می روید. به نظر من کمیته نظارت باید پنج شش پرونده جدی ایجاد کرده و در کمیسیونی که طبق خود قانون برجام است به جریان بیاندازیم، چون طبق برجام طرفین می توانند، ما باید از این حقمان استفاده کنیم. چرا استفاده نکنیم؟

 

منبع: «پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی»

 

 

**اطلاعيه روابط عمومي دبيرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

روابط عمومی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور بیانیه ای نسبت به تحریف سخنان محسن رضایی در برنامه نگاه یک اطلاعیه ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه که در پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی منتشر شد بدین شرح است:

پيرو مصاحبه ديشب دبير مجمع تشخيص مصلحت در برنامه نگاه یک در شبکه اول سیما، برخي از سايت های خبری و رسانه های مجازی، سخنان ايشان را در خصوص توافق هسته ای ، متفاوت از گفتگوی اصلی و به صورت تحريف شده منتشر كرده اند.

همانطور که در اصل متن گفتگو آمده بود، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت بود: در متن برجام موضوع اقتصادي به خوبي مورد توجه قرار نگرفته و آمريكا به تعهدات خود عمل نكرده و از زمان تصويب تاكنون دو بار آنرا نقض كرده است و از كميته نظارت گله‌مندم كه چرا اقدام نمي كنند؛ برجام مصوبه رهبر انقلاب كه مشروط پذيرفته شده، معيار قضاوت ماست. با توجه به این مطلب، جملاتی كه به ايشان نسبت داده شده درست نيست و تحريف شده است.

نظر شما