شناسهٔ خبر: 126826 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیروزنامه؛

بنی‌صدر در خواب چیست ؟!

دیروزنامه33

به گزارش «نماینده»   در شماره پیشین به این نکته اشاره شد که در ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۹ توطئه‌ای بزرگ که از سوی تنی چند از نظامیان وابسته به رژیم طاغوت تدارک دیده شده بود، کشف و خنثی گردید. توطئه‌گران تلاش داشتند در کودتایی با عنوان «نقاب» که بعدها به «نوژه» مشهور شد، با براندازی جمهوری اسلامی خود به قدرت برسند. «بختیار» آخرین نخست‌وزیر رژیم شاه در این توطئه نقشی اصلی داشت. پیش از کودتا آمریکا حمله مستقیم نظامی را در ماجرای طبس آزموده و شکست خورده بود و این بار تلاش داشت پیش از حمله نهایی توسط صدام کودتا که کم هزینه‌تر بوده و در زمان اندک نیز به نتیجه می‌رسید را آزمایش کند. با شکست کودتا صدام حملات به نقاط مرزی را تشدید می‌کند تا حمله نهایی در شهریور ماه ۱۳۵۹ آغاز شود!

«بنی‌صدر» رئیس‌جمهور وقت در این مقطع فرمانده کل نیروهای مسلح نیز بود. وی به جای رسیدگی به وظایف اصلی خود که یکی از آنها تقویت ارتش و سپاه برای مقابله با تهاجم خارجی بود خواب دیگری می‌دید و این خواب چیزی جز قبضه کامل قدرت نبود. درگیری با نهادهای قانونی کشور از جمله مجلس، نهاد قضایی و نیز سنگ اندازی در مسیر انتخاب نخست‌وزیر در این راستا از سوی بنی‌صدر صورت می‌گرفت.

نگاهی به روی داده‌های کشور از ۱۸ تیر ۱۳۵۹ به بعد نشان از آن داشت که در این روزها صدام زمینه را برای تهاجم همه جانبه به ایران اسلامی تدارک می‌ديد.

 

پاسخ آتشبارهای ایران به تهاجم جنگنده‌های عراقی

در این هفته حملات نیروهای عراقی به خاک ایران در روزهای گذشته شدت گرفته است و در این راستا از ساعت ۱۲ شب قبل از کشف و خنثی‌سازی کودتای نقاب نیروهای ارتش عراق با استفاده از توپخانه و دیگر سلاح‌های سنگین و سبک پاسگاه‌های مرزی شور شیرین و انجیره و پایگاه‌های مستقر در این مناطق را مورد حمله قرار دادند. نیروهای ژاندارمری، ستون عملیات ارتش، بسیج ملی و همچنین سپاه پاسداران به این حملات پاسخ دادند.

خبر دیگر اینکه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه ۱۸ تیر نیز ۳ فروند هواپیمای عراقی به خاک ایران تجاوز کرده و محل فرستنده تلویزیون نخجیر را مورد هدف قرار دادند که بلافاصله ضدهوایی‌های مستقر در این منطقه روی آنها آتش گشوده و در نتیجه این جنگنده‌ها مجبور به فرار از خاک ایران شدند.

 

۲۰ تیر؛ ۸ هواپیمای عراقی اطراف سردشت را بمباران کردند

«جمشید حقگو» استاندار وقت آذربایجان غربی در این روز گفت: «۸ فروند جت میگ ۲۱ و سوخوی عراقی نقاط مرزی در حوالی سردشت را بمباران کردند.»

وی ادامه داد: «در این بمباران علاوه بر نقاط مرزی یکی از روستاهای سردشت نیز آسیب زیاد دیده و دو نفر از هموطنان به شهادت رسیده و ۹ نفر دیگر نیز زحمی شدند.»

 

۲۱ و ۲۲ تیر از بمب‌گذاری در کرمانشاه تا حمله عراق به قصر شیرین 

بعد از شکست کودتای نوژه، سیر تحولات در مرزهای غربی کشور به تندی پیش می‌رود. عراق مداخلات خود را در مناطق مرزی ایران شدت بخشیده است. انفجار دو بمب در کرمانشاه فضای منطقه را در این روزها ملتهب می‌کند. در این روز مطبوعات اعلام کردند: «دو بمب یکی در خیابان چهل متری سیروس کرمانشاه مقابل ساختمان حمید که در داخل یک اتومبیل لندرور کار گذاشته شده بود و دیگری در نزدیکی محل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرمانشاه منفجر شد.»

قصر شیرین، پاسگاه‌های مرزی منطقه و همچنین پایگاه‌های مرزی سومار و نفت شهر نیز در این روزها صحنه درگیری‌های تازه بین نیروهای مهاجم ارتش بعث عراق از یک سو و پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و مأموران ژاندارمری مستقر در منطقه بود. بر اساس گزارش‌ها در قسمت غفور آباد و قصر شیرین بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۳ نفر مجروح شده‌اند.

از سوی دیگر درگیری‌های مرزی ایران و عراق به صورت شبانه روزی ادامه داشت. طبق گزارش‌های رسیده در این دو روز مهاجمین عراقی در حالی که از حمایت ارتش این کشور برخوردار بودند به منطقه تنگ هوان حمله کرده و این محل را به محاصره درآوردند. نیروهای عراقی پس از مدتی با حملات نیروهای ایران مواجه شده و با دادن تلفات این منطقه را ترک و عقب نشینی کردند.

در روزهای بعد نیز درگیری‌ها در نقاط مرزی تداوم و تهاجم رژیم بعث به کشورمان تا روز آغاز رسمی جنگ ادامه می‌یابد ولی آنچه در کشور دیده نمی‌شود مسئولیت شناسی ابوالحسن بنی‌صدر فرمانده وقت کل نیروهای مسلح می‌باشد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما