شناسهٔ خبر: 126799 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دستگیری‌های اخیر سپاه و وزارت اطلاعات توطئه جدید عربستان را خنثی کرد

محسن رضایی/2 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عربستان هم‌اکنون موج دیگری را آغاز کرده و با ایجاد پایگاه در منطقه ای از پاکستان در صدد ناامنی در مناطق ایران است اما با تلاش سپاه و سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیری های زیادی صورت گرفته و توطئه های آنها خنثی شده است.

به گزارش «نماینده»، سردار سرلشگر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ‌در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با محکوم کردن کودتای دیشب ترکیه گفت: همچون سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران این اتفاق را به شدت محکوم می کنیم.
وی گفت: البته ترکیه کشور کودتاهاست به طوری که هر ۱۱ سال میانگین یک کودتا در این کشور انجام شده است که در سه تای آن ارتش تمام قد حضور داشته و دو تای دیگر بخش هایی از ارتش در آن بوده است.
رضایی افزود: درکودتای دیشب نیز بخش هایی از ارتش دخالت داشته است و البته تا ساعت ۳ بامداد اکثر کشور های دنیا جز جمهوری اسلامی ایران بی طرف بودند و حتی آمریکا و اروپا منتظر ماندند تا ببینند چه می شود و پس از مشخص شدن ناکامی کودتا گران این حادثه را محکوم کردند به طوری که اوباما در این شرایط از دولت ترکیه حمایت کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام گفت: کودتای دیشب چند نکته جالب داشت یکی اینکه در آن کودتاچیان صدا وسیما را گرفته بودند ولی از آنجا که اردوغان خود رسانه ای و تبلیغاتچی است و چند شبکه تلویزیونی دارد از طریق موبایل به مردم پیام داد و آنها را به حضور در مسجد و خیابان فرا خواند.
وی افزود: سپس حضور مردم نکته کلیدی این ماجرا بود زیرا نشان داد که هیچ کس را یارای مقابله بامردم نیست و چنانچه اردوغان از مردم فاصله بیشتری می گرفت احتمال موفق شدن کودتاچیان زیاد بود.
رضایی درباره ریشه یابی این کودتا نیز گفت: نخستین ریشه کودتا به تضاد درونی حزب توسعه و عدالت بر می گردد که نمی تواند بین لائیسم و اسلام گرایی پیوندی برقرار کند و بین دو راهی قرار گرفته است زیرا هروقت به سمت اسلام گرایی حرکت کند اسرائیل و آمریکا را در مقابل می بیند و چنانچه به سمت لائیسم بیاید مردم را از دست می دهد و این تناقض بنیادین در درون دولت و نظام فعلی سیاسی ترکیه باقی خواهد ماند و لذا آبستن حوادث دیگری هم در آینده خواهد بود اگر دولت اردوغان این موضوع را حل نکند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مشکل دیگر تفکرات آقای گولن است که می گوید ما اسلام اجتماعی هستیم اسلام سیاسی را قبول نداریم که این تفکر نیز در مقابل اردوغان قرار دارد و در مجموع به این نتیجه می توان رسید که جامعه سیاسی ترکیه چند پاره است و این باعث تحولات و کودتاها می تواند باشد.
وی گفت: عامل دیگر کودتا این بود که اردوغان در سه چهار سال اخیر تغییرات زیادی در مسیر قبلی بوجود آورد به طوری که وارد درگیری های سوریه و عراق شد و با کرد ها درگیر شد و این ارتش را خسته کرد و به نوعی کل ارتش به نظر می رسد احساس می کند که کشور در ناامنی و درگیری های غیر ضروری وارد شده است.
رضایی افزود: در مجموع سیاست های خارجی و مشکلات داخلی به نوعی سردرگمی ایجاد کرده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه دست هایی از کشور های خارجی در این کودتا مشخص است گفت: علاوه بر آن عوامل داخلی و بیرونی موجب شکل گرفتن این کودتا شده بود.
وی افزود: ترکیه و عربستان جزو کشورهایی هستند که مثل نوزادی می مانند که می خواهند از داخل مرزها به منطقه بیایند و مدیریت 
منطقه ای بکنند اما حوادث اخیر نشان داد که این دو کشور ظرفیت مدیریت منطقه ای را ندارند و نمی توانند سیاست منطقه اعمال کنند و سیاست خارجی آنها باید در چارچوب مرزهای خود باشد و اینکه جمهوری اسلامی ایران را می بینیم که موفق است مربوط به این است که وقتی ما با کشور های بزرگی مثل آمریکا دست به یقه شدیم آنقدر تجربه پیدا کرده ایم که بتوانیم خود را در منطقه تنظیم کنیم.

رضایی در خصوص اقدامات تروریستی در فرانسه و کشورهایی که به نوعی خود حامی تروریست بودند نیز گفت: آتش داعش به سمت کسانی برگشته است که خود آن را ایجاد کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گروه های چریکی و پارتیزانی مثل داعش و تکفیری ها سازمان یافتگی دقیق و روشنی ندارند و قدرت های بین المللی که آنها را درست می کنند می دانند که ممکن است پیامدهای ْآن متوجه خودشان خواهد شد اما اهدافشان را انقدر مهم می دانند که از این گروه ها به صورت نیابتی استفاده می کنند اما اتفاقی که افتاد این بود که کنترل بین المللی بر روی این گروه ها از جمله داعش از بین رفته و آنها به سمت حامیان خود برگشته اند.
وی گفت: اینکه چرا این حوادث در فرانسه اتفاق افتاد به نظر می رسد که آمریکایی ها فرانسه را در مقابل موج ناامنی ها تنها گذاشتند زیرا آنها توانایی و اشراف اطلاعاتی این گروه ها را دارند.
رضایی افزود: در مجموع برداشت من این است که در چند ماهه اخیر اتفاقی در اروپا در حال شکل گیری است اول اینکه انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شد و فرانسه هم در باتلاق ناامنی است که این بی ارتباط با عدم کراهت اروپا درمقابله با روسیه در حوادث اکراین نیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ داعشی ها افرادی مبتکر هستند و اکثراً مهندس در میان آنها وجود دارد زیرا شیوه هایی که برای رسیدن به اهدافشان از جمله قتل عام با کامیون ابتکار چریکی محسوب می شود زیرا گروه های چریکی همیشه با ابتکارات جدید و غافلگیری وارد صحنه می شوند.

وی درباره موج اسلام هراسی در پس اقدام گروه های تروریستی و داعش و اینکه غرب اصرار دارد اسلام و ترور را مترادف هم قرار دهند افزود: مشکل اساسی غرب این است که واقعیت های صحنه را می پوشانند از این رو آقای اولاند باید بگوید تروریسم سعودی و یا عربستانی نه تروریسم اسلامی.
رضایی گفت: همه منشا ترور ها از درون عربستان است با این حال انقدر منافع مادی سازمان های بین المللی به شکل آشکارا دنبال می شود که عربستان را از این گروه ها جدا اعلام می کنند در حالی که همه می دانند این اتفاقات مربوط به آنها است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تروریسم زیر سر خود آمریکا و اسرائیل است تا مقابل اسلام قرار دهند و تروریسم اسلامی نیست و این موضوع را دیر یا زود غرب متوجه خواهد شد.
رضایی درباره رفتار اخیر ترکی فیصل در حمایت آشکار از گروهک منافقین نیز گفت: دولت سعودی نزدیک به ۷۰، ۸۰ میلیون دلار هزینه برای همایش این گروهک کرده است به طوری که ۳، ۴ هزار نفر را از سراسر دنیا گردآوری کرده اند و هزینه های آنها را داده اند.
وی افزود: ترکی فیصل در این همایش گفته است با کمک شما به زودی جمهوری اسلامی را ساقط می کنیم که این جز دیوانه گری، وحشی گری و جنون چیز دیگری نیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ اینها آمده اند کومله و دموکرات را در اربیل فعال کردند و پادگانی ایجاد کردند و دو دفتر در نزدیکی مرز ایران زدند که چنانچه ادامه دهند و دولت آقای بارزانی اگر فکری نکند عملیات انهدامی به زودی علیه آنها انجام خواهیم داد و مقصر هم به گردن خود آقای بارزانی خواهیم گذاشت.
رضایی افزود:‌آنها برای ناامن کردن مناطق ایران تلاش های زیادی کرده اند با این حال تاکنون با تلاش ها و هوشیاری نیروهای نظامی کشورمان موفق نبودند.
وی گفت:‌ عربستان به صورت دیوانه واری موج دومی را علیه ایران آغاز کرده دولت سعودی موج اول را از موضوع سوریه و عراق آغاز کرده که البته در همه جاها از جمله یمن شکست خورده و هم اکنون موج دیگری را آغاز کرده و با ایجاد پایگاه در منطقه ای از پاکستان در صدد ناامنی در مناطق ایران هستند اما با تلاش سپاه و سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیری های زیادی صورت گرفته و توطئه های آنها خنثی شده است.
دبیرمجمع تشخیص نظام گفت: عربستانی که خود تجاوزگر است هنوزخود معنی تجاوز را نمی داند و ایران را به دخالت و تجاوز محکوم می کند.  
 محسن رضایی در ادامه برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، گفت:  عربستان به دلیل ضعیف شدن رقیب هایی همچون مصر، سوریه و عراق درحال سوء استفاده گری در منطقه است.
او افزود: عربستان چون فکر می کند رقیب ندارد و  ایران برای او یک  تهدید است سعی می کند نقش رهبری عرب را در منطقه بازی کند.
محسن رضایی تصریح کرد: عربستان ایران را متجاوز و دخالت گر می داند اما اگر فقط یک نگاه به اتفاق اخیر منطقه بیندازیم درمی یابیم که در حالی که اردوغان با ایران هماهنگ نیست اما شب گذشته از  او حمایت کردیم.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دفاع از مرزهای کشورکه تجاوز نیست، عربستانی که علیه دولت های سوریه، عراق و بحرین فعالیت می کند تجاوزگر است نه ما.
او ادامه داد : سعودی ها از تهدیدی که در ذهن خود ساخته اند می گریزند آمریکا هم اجازه می دهد چنین نقشی را ایفا کنند.
رضایی گفت : عربستان نمی خواهد با ایران وارد جنگ شود مبادا قیمت نفت بالا برود و تمام پل های پشت سرش را خراب کرده است البته ما هم فعلاً فقط سعی می کنیم آرامش خود را حفظ کنیم.
رضایی افزود: ما درحال حفظ آرامش هستیم عربستان نمی داند اگر عصبانی شویم آل سعود را از روی زمین پاک می کنیم، فعلاً خونسردی خود را حفظ می کنیم و این را از  تمام دوستان خود در منطقه خواسته ایم اما اگر عربستان تیری شلیک  کند ما دیگر آرام نمی نشینیم و دست  به کار می شویم.
او تصریح کرد: وقتی که ما دست به کار بشویم عربستان التماس هم بکند دیگر کوتاه نمی آییم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عربستان آنقدر جاهل است که وقتی که پتروشیمی ما آتش می گیرد  شاد می شود پس چنین ملتی دارای تمدن نیست چه برسد به سیاست.

رضایی ادامه داد: آمریکایی ها معتقدند ایران و چین دشمن اصلی شان است ودراین چارچوب بی عدالتی ها و تخلفات سعودی ها را لاپوشانی  می کنند و گاهی هم به عربستان باج می دهند تا منافع شان را در منطقه حفظ کنند.
محسن رضایی با نگاهی به کارشکنی و نقض برجام از سوی آمریکایی ها گفت: آثار بهانه گیری آمریکایی ها بعداز برجام محسوس است و برای مثال به روادید مسافران و صدور ویزا اشاره کرد.
او خطر دیگر آمریکایی ها را سختگیری های هدفمند پس از برجام عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها فکر می کنند اگر به سختگیری های خود ادامه دهند ممکن است برجام توسط ما نقض شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دوستان ما باید در بحث برجام، بخش اقتصادی را بیشتر تقویت می کردند.
محسن رضایی ‌با بیان اینکه تجارت با ایران خواست همه کشور های اروپایی و آمریکایی است افزود:تاکنون ایران بیش از تعهدات خود عمل کرده است و برای حسن نیت خود، آب سنگین اراک را با سیمان پر کرده است.
او  گفت: مسائل مبادلات ارزی و اقتصادی در بحث مذاکرات هسته ای جا می گرفت که باید بیشتر بررسی  می شد.
رضایی با بیان اینکه بحث فعلی نقض برجام است که در حال انجام از سوی امریکایی هاست افزود: ما سه برجام داریم یک برجامی که مورد تایید مجلس شورای اسلامی بود، ‌ برجامی که مورد تایید شورای امنیت ملی بود وبرجامی که مصوب رهبری است و ما برجام سوم را قبول کرده ایم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کمیته نظارت بر برجام باید با تشکیل چند پرونده تحت عنوان شکایت های ایران از آمریکا با موضوع نقض برجام حق ایران را محقق سازد.
او همچنین تصریح کرد: نقد برجام و مصوبه رهبری برابر با نظر و نقد رهبری است و کسی نباید وارد حریم رهبری شود.
رضایی ادامه داد:‌ تلاش های یک و نیم ساله  دولت در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که شعار امسال نام گرفت قابل تحسین است اما نسبت به انتظارات ما هنوز کمی عقب است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌دولت باید ریل را عوض کند و به سمت دیگری برود یعنی مردم را وارد تولید و خود ظرفیت سازی کند تا چرخه تولید داخل به گردش در آید.
او افزود: دولت باید بانک ها را از باتلاق بیرون بکشد زیرا نظام بانکی هر کشور پشتوانه اقتصادی آن است.
رضایی رسیدگی و به سروسامان رساندن مقررات قوانین اداری در کشور، رسیدگی به بروکراسی و فساد اقتصادی را از وظایف مهم دولت عنوان کرد و گفت: امیدواریم دولت بتواند تا پایان امسال پرونده درخشانی در این زمینه کسب کند.
او افزود: برجام نشان داد ریشه همه مشکلات اقتصادی تحریم نیست بلکه سوء مدیریت اقتصاد داخلی بخش بیشتری را شامل می شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره گفت: به وضوح دیده می شود برخی اداره ها و بانک ها مقاومت های منفی در مقابل مدیریت صحیح نشان می دهند و نمی گذارند پول به جریان بیفتد البته این کارشکنی ها از صدر انقلاب توسط لیبرال ها و تکنوکرات ها وجود داشته که سبب شده است ما هنوز هم نتوانیم در اقتصاد کشور آزادی عمل داشته باشیم و انقلای عمل کنیم.
رضایی گفت:‌ اتفاقات اخیر نشان داد که امنیت جمهوری اسلامی سرمایه بزرگی برای کشور است.
او افزود: جمهوری اسلامی ثابت کرد که لیاقت مدیریت منطقه ای را دارد و بر خلاف عربستان و ترکیه در کنار دموکراسی سیاسی، ‌ از ثبات سیاسی هم برخوردار است.

نظر شما