شناسهٔ خبر: 126707 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مجلس تبلور مردم سالاری دینی است/ نظام انتخاباتی کشور کارآمدی‌ خود را از دست داده است

کدخدایی/2 کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان گفت: مجلس تبلور مردم سالاری دینی بوده که برابر فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب دارای جایگاه ویژه‌ای در بین سایر نهادها است.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان، صبح امروز (چهارشنبه ۲۳ تیرماه) در نشست علنی پارلمان اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی از نهادهای عالی نظام است که به دلیل ساختار مردمی، اختیارات و وظایف قانونی و ارتباط مستقیمی که با مردم دارد چایگاه راهبردی در جمهوری اسلامی دارد.

وی افزود: مجلس تبلور مردم سالاری دینی بوده که برابر فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب دارای چایگاه ویژه‌ای در بین سایر نهادها است. از طریق سؤال و استیضاح و نظارتی که از سوی دیوان محاسبات کشور اعمال می‌شود، موجب شده که جایگاه مجلس بین ارکان دیگر نظام چایگاهی مهم به‌شمار رود.

نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان  با اشاره به عبارات دقیق و مطالعاتی رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد مجلس برابر فرمایشات رهبری معظم در ادوار گذشته بسیار خوب بوده است. مجلس پشتیبان نظام و ملت است که باید همیشه در احقاق حقوق مردم و ارتقا صلابت کشور تلاش بی‌شاعبه داشته باشد.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان هم به‌عنوان نهاد نظارتی به‌همراه مجلس شورای اسلامی در جهت صیانت از حقوق مردم و قانون اساسی گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به مشکلات نظارتی در انتخابات  هر دوره افزود: در نظارتها مشکلاتی وجود دارد که نیازمند هماهنگیهای لازم بین مجلس و شورای نگهبان است که امیدواریم تعامل خوبی بین نمایندگان ملت و حقوقدانان شورای نگهبان ایجاد شود تا این مشکلات سریعتر رفع شود.

کد خدایی بیان کرد: بخشی از این مشکلات در کوتاه مدت قابل حل است ولی اگر با تعاملی که بین کمیسیونهای تخصصی مجلس، مرکز تحیقات شورای نگهبان و مرکز پژوهشها انجام شود این مشکلات قلیل هم حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قوانین و نظام انتخاباتی ما تا حد زیادی کارآمدی خود را از دست داده و تا زمانی که این قوانین تدوین نشوند این مشکلات و نواقص نیز حل نمی‌شود، تاکید کرد: باید هرچه سریعتر قانون جامع انتخابات را تدوین کنیم تا مشکلات انتخاباتی حل و فصل شود. به همت مجلس و نمایندگان نیاز فوری داریم که انشاءالله با سیاستهای انتخاباتی که نظام آن را تدوین کرده است این مشکلات را پایان دهیم.

کدخدایی در بحث نظارتهای تقنینی بیان کرد: در تنظیم رابطه دولت و مجلس و اصلاح مقررات مصوب از سوی مقامات اجرایی کشور نقشهای بسزایی را ایفا کرده‌ایم که البته در نظارتهای تقنینی هم مشکلاتی وجود دارد.

نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان در پایان افزود: امید است در جهت تعامل شورای نگهبان و مجلس و اصلاح قانون انتخابات گامهای اساسی و جدی را برداریم. این مسئله در نهادهای مختلف هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما